- #Aplikácie a hry
- 8 min.
- 14.7.2024
Elden Ring: Shadow of the Erdtree - ultratuhý datadisk pre ultratuhú hru
Jeden z najväčších hitov poslednýrch rokov dostáva rozšírenie, no je to opäť veľká náročná výzva, ešte aj pre znalcov originálu.
Navyše na to, aby ste si rozšírenie zahrali, musíte zdolať pár bossov v hre a až potom sa otvorí nový svet.
Majestátny strom a zem tieňov
Najprv popis Elden Ring v skratke (pre dlhší pohľad kuk na recenziu z roka 2022): ide o tuhú akčnú RPG v otvorenom svete, kde máte postavu (vyvíja sa, zlepšuje levely i schopnosti) a prebádate s ňou temné The Lands Between. Epické dobrodružstvo mixuje japonský dizajn (režisérom je Hidetaka Miyazaki) a západný fantasy nádych od autora Hier o Tróny (George R.R. Martin). No príbeh nie je podaný lineárne, ale skôr vo fragmentoch a hráč si ho skladá na báze návštev šiestich zón. Unikátna kombinácia je zároveň veľkou výzvou; herný systém stavil na vysokú obtiažnosť, častú smrť hráča, množstvo nepriateľov na jednej kope, systém obrany-útoku-mágie a ešte tuhých bossov. Ale kto má pevne nervy, užije si veľkú porciu.
Prvý a azda jediný datadisk Elden Ringu vás zavedie do tzv. Land of Shadow (krajina tieňu), tajomné skryté miesto, kde platia iné zákony a vládne tu tzv. zlatý rád. Samozrejme, chcete sa dostať na nové miesta smrti i dobrodružstva, prebíjať sa mnohými pustatinami, zámkami či dungeonmi. Pocit z novej krajiny je opäť fascinujúci, herný dizajn a jednotlivé časti krajiny sú skvelé a titulný Erdtree, t.j. majestatný strom by ste chceli čo najskôr vidieť na vlastné oči, nielen iba v logu či prechodovom obrázku hry.
Ale ako to je v otvorených hrách – a Elden Ring nie je výnimkou – na skvelé veci si musíte chvíľu počkať. Jedna vec je, že rozšírenie neprichádza niekde na konci hry, ale podstatne skôr, čo môžete brať ako plus. Akurát musíte zvládnuť dvoch pomerne tuhých bossov v základe. Ak ste hru už dlhšie nehrali, odporúčam dať si trošku repete v známych teritóriach, zažiť pár smrtí nanovo a až potom sa pustiť do datadisku. A že nie je takmer vôbec určený pre nováčikov, to opäť dokáže vysoká obtiažnosť, resp. požiadavka mať už čosi odohrané. Rozhodne preto hrajte na rovnakej platforme ako aj originál, čo sa mi vyplatilo počas testovania (niežeby ma PS5 verzia nelákala, ale základ som recenzoval na Xbox Series a tu aj pokračujem).
Ak čakáte veľa od príbehu, dočkáte sa. Nasledujete totiž stopy Miquelly a spoznáte aj ďalšie postavy, ich príbehy a prepojenie s originálnou porciou. A samozrejme, aj titulný megastrom číhajúci z x obrázkov. Inak Land of Shadow (alias Zem tieňov) nie je malá lokalita. Autori na vás nešetria v štýle, že k originálu pridajú 20-25% územia a ste vybavení v celom prídavku. Naopak, päť veľkých regiónov a rozsah podobný takmer základnej hre. Herná doba? Aspoň 30-40 hodín, ak nie viac.
Iný pocit z bádania… vertikálny
Rozdiel v tom, že Land of Shadow nie je iba iná farebná kópia The Lands Between spočíva v dizajne. Je tu nasadený oveľa väčší pocit vertikality, takže sa pripravte, že svet nemá iba jednu úroveň. Podobne ako posledná Zelda, je rozdelený akoby na poschodia, takže dostanete sa do výšok, ale aj rôznych tunelov či spletitých cestičiek tam pod povrchom. Rozhodne je to výborný nápad, ale má jednu chybičku: zložitejšiu orientáciu, ktorú si musíte rozlúsknuť. Budete sa vedieť orientovať? Spočiatku je to výzva…
Prídete však na rozmanité miesta. Rozsiahle územia priesvitných hrobov (Gravesite Plain), zarastené ruiny Rauh Ruins (dýchajú pestrým životom), Southern Shore s modrými a červenými odtieňmi, Scadu Altus so žltým nádychom – a Abyssal Woods s temnou sivou paletou. Biotopy a rozličné miesta obohatia rozličné jaskyne a nájdete aj tri Legacy dungeony. Nájdete tu zóny hýriace životom i smrteľné lokality plné tmavej smrti. Objavovanie sveta je najmä v prvých hodinách väčší kumšt ako boje, čo nasledujú.
Áno, sú stále tuhé, náročné a nie je núdza o miesta, kde nie je ani boss, ale 12-15 bežných nepriateľov a aj tak sa zapotíte. Sú tu nové druhy, aj mix známych. Nerecykluje sa veľa v kontexte trikov, skôr v grafickej palete. Samozrejme, najprv si vyskúšate vlastnosti medzi desiatkami vojakov či kostlivcov, potom prídu už väčší bojovníci každého územia či veľkí bossovia inšpirovaní čínskym folklórom, aj inými zdrojmi kultúry.
Ešte ťažšie ako minule?
Na jednej strane je Shadow of the Erdtree klasický datadisk – donesie viac toho istého, ťažšie súboje, nové zóny i nepriateľov. No celkovo sa obtiažnosť zvýšila kvôli odlišnému systému levelovania a postupu. Môžu za to dva nové typy predmetov. Prvým sú Scadutree fragmenty používané na zvýšenie sily útoku, zatiaľ čo Revered Spirit Ash ovplyvní vaše Spirit Ash výbavy a tátoša Torrenta. Keďže autori chceli, aby mali všetci rovnakú štartovaciu pozíciu bez ohľadu na postup v základe, v Land of Shadow začínate s inými výzvami i sériou štatistík. Takže je jedno, či ste odohrali 10 či 200 hodín v základe, tu sa šance vyrovnajú.
Hra prituhla aj kvôli výbave nepriateľov či bossov – sú odolnejší, rýchlejší a presnejší. Nepríjemné kombo na všetkých frontoch, lebo každému hráčovi nevyhovuje čosi iné. Mňa osobne irituje veľká rýchlosť, lebo som niekedy pomalý na odrážanie útokov. Ale taktika si pýta vždy niečo iné – raz mať lepšiu zbraň, potom možno útočiť skôr mágiou alebo na diaľku. Musíte skúšať, taktizovať a snáď čosi zaberie.
Vďaka pestrému dizajnu a chuti objavovať vám to vydrží nadlho. Autori vedia, že fanúšik strávil v originále mraky času, veľa ráz zomrel a nebude mu to vadiť ani tentokrát. Preto objektívne latku obtiažnosti upravili nahor – nebudem klamať, pár raz som hru odložil, lebo iba objavovať svet nestačí – no čeliť niektorým ozrutám si vyžiadalo aj dlhý večer a predsa nepadli!
Za dva a pol roka vytvorili v FromSoftware unikátne rozšírenie – mnohí by ho vydali ako druhý diel, lebo je tu samostatný svet, veľa nového, zmeny v systémoch i hrateľnosti. Autori sú korektní a veria si, že takto sa tvoria datadisky – rešpektujú hráča, no aj svoj svet. Stále platí: nie je to pre každého. Niekto sa „Souls“ hry nenaučí hrať alebo ho nebudú baviť. Plne to chápem, ani mňa už nebaví zomrieť 500 či 1000 ráz. Len to by autori nemohli tvoriť taký chytľavý, zaujímavý svet. A v rámci žánru je Elden Ring s datadiskom ešte vyššie ako pri vydaní začiatkom roka 2022.
Pre nového či príležitostného hráča je to asi opäť premárnená šanca, ideálne si hru vyskúšať u kamoša či inde, lebo nepasuje každému. Pre znalcov napriek menším výhradám a zmenám brilantná ukážka ako zveľadiť hru.
Elden Ring: Shadow of the Erdtree vyšiel 21. júna 2024 na Xbox Series, Xbox One, PS5, PS4 a PC.
Výhody
- kvalitná expanzia so známymi mechanizmami
- nový pútavý svet s vertikálnym nasadením
- nádherné regióny plné mytológie
- noví nepriatelia, bossovia a spôsob boja s nimi
- odlišný systém osvieži hrateľnosť
- atmosféra smrti, beznádeje a nebezpečenstva
Nevýhody
- obtiažnosť vie riadne skákať…
- a budete sa neraz strácať, aj plakať 🙂