Reklama

Kia EV6 GT je zážitkový elektromobil so šialeným výkonom [test]

Tomáš Kuník

Štandardná Kia EV6 ako vlajkový elektromobil značky ešte z roku 2022 patril a stále patrí medzi veľmi zaujímavé elektromobily z hľadiska dojazdu, ale predovšetkým nabíjania.

Čoskoro sa na cesty dostane facelift, no ešte predtým si Kia pripravila špecialitu v podobe veľmi výkonného modelu EV6 GT, ktorý prepisuje historické tabuľky tejto automobilky.

Kia sa pri tomto modely rozhodla poriadne pridať a nešetriť. Aj keď to na prvý pohľad možno tak nevyzerá, Kia EV6 GT skrýva pod kapotou špičkovú technológiu nielen z hľadiska nabíjania vďaka 800 V a čisto elektrickej platforme E-GMP, ale z pohľadu samotných elektromotoroch, masívnych brzdách, tlmičoch či riadení. Na všetko toto sa inžinieri zamerali s cieľom priniesť to najlepšie, čo Kia kedy dostala na trh.

Obsah pokračuje pod reklamou
97 %
KIA EV6 GT patrí medzi špičkové elektromobily hneď po viacerých stránkach. Postavená je na skvelej platforme E-GMP, ktorá ponúka špičkové časy nabíjania a zároveň minimálne hodnoty degradácie akumulátora. Jazdné vlastnosti a enormný výkon robia z kompaktného SUV raketu na cestách, ktorej sa len málo áut dokáže rovnať, prípadne ju prekonať.

Výhody

  • enormný výkon
  • parádne jazdné vlasnosti
  • špičkové technológie pohonu
  • veľmi rýchle nabíjanie

Nevýhody

  • infotianmnet je malou, ale viditeľnou slabinou

Aj keď poznáte štandardný model, ktorý pôsobí skutočne skvele a moderne, po dizajnovej stránke je GT len s malými zmenami. Ak by ste sa teda nezamerali na rozdielové prvky, na prvý pohľad vyzerá ako bežná EV6, ktorá má slušný výkon a na každej križovatke vás oprie do sedadiel. Najvýkonnejšia Kia EV6 GT však tak môže klamať svojim výzorom a až prvé stlačenie akcelerátora vás dostane do reality.

Rozdielových prvkov je tu naozaj málo a laik či nezainteresovaná osoba vôbec nemusí vedieť, že ide o elektromobil s výkonom takmer 600 koní. Ak chcete EV6 GT spoznať na cestách, všímajte si znak GT na kufrových dverách, odlišné športové spätné zrkadlá, masívne až 21-palcové disky kolies či robustné a ventilované kotúčové brzdy s neónovými strmeňmi.

Všetko ostatné zostáva bez zmeny, celkovo je však dizajn stále nadčasový aj napriek tomu, že už má čo-to za sebou. Výrazné predné svetlá, tvarovanie kapoty spolu s prednou maskou, celková línia karoséria od zadnej časti až dopredu a výrazné blatníky. Dominantnou časťou je však práve zadok, kde vyčnievajú svetlá po celej šírke dverí so zaoblením až takmer na dotyk so zadným blatníkom.

Rozmery EV6 GT sú prakticky identické s tým, čo ponúkala aj štandardná verzia, len s malými odchýlkami odvodenými od prvkom karosérie. Teda na dĺžku má 4,69 metra, na šírku 1,89 metra a na výšku 1,54 metra. Rázvor kolies je opäť presne na milimeter 2,9 metra, čo zabezpečuje skvelý priestor v interiéri. Na absolútne identické čísla sa tak môžete spoľahnúť aj z pohľadu objemu batožinového priestoru.

Kia EV6 nie je vyslovene rodinným autom, najmä ak máte väčšiu rodinu, no môže ním byť. Objem kufra 480 litrov je solídny, takže ak ste dvaja alebo máte jedno dieťa, prípadne už väčšie deti, je možné sa bez problémov zbaliť. Vzhľadom na skvelý prístup do kufra môžete v aute prevážať príležitostne aj väčšie veci. Po zložení zadných sedadiel objem vzrastie až na 1 260 litrov. Predný kufor má EV6 GT k dispozícii, má však 20 litrov a postačuje na uskladnenie nabíjacích káblov.

Väčší kufor sa tu bohužiaľ nezmestil, nakoľko motor je vpredu aj vzadu – verzie s jedným motorom na zadnej náprave majú citeľne použiteľnejší kufor. Náklad však stále viete umiestniť na strechu do hmotnosti 80 kg, prípadne si môžete priplatiť za ťažné zariadenie s nosnosťou 750 kg pri nebrzdenom prívese a 1800 kg pri brzdenom prívese. Vertikálne zaťaženie je do 100 kg.

Rovnako ako batožinový priestor je bez zmeny aj interiér, aspoň čo sa priestrannosti týka. Prirodzene sa však označenie GT odrazilo na dôležitých prvkoch, ktoré súvisia so športovým charakterom EV6 GT. Samozrejme nechýbajú znaky GT, no prím tu hrajú športové sedačky s typicky športovým posedom. Po presadnutí z bežného IONIQ 6 som si naň musel pár minút zvykať, no maximálne plnia svoj účel, aby vás za každých okolností držali pevne na mieste.

Nechýbajú aj softvérové zmeny, ktoré prinášajú GT charakter na obraz. K jazdným vlastnostiam sa viete dostať aj cez infotainment, no rýchlou voľbou je charakteristické tlačidlo GT vpravo na volante. Jedným stlačením tlačidla sa z výkonnej EV6 GT stáva beštia na kolesách. V nastaveniach si môžete navoliť vlastný beštiálny režim a upraviť si podľa seba tlmiče, riadenie, nábeh výkonu či bezpečnostné systémy.

Štandardne režim GT napríklad vypína stabilizačný systém, takže ak sa na to necítite, môžete si ho vo vlastnej konfigurácii zapnúť. K športovému režimu samozrejme patria aj farby, ktoré prelejú do agresívnej atmosféry nielen grafiku na displeji, ale aj celý interiér. Zvyšok funkcií sa v rámci infotainmentu nelíši z pohľadu funkcií súvisiacich s jazdou či zábavy. Jedna dôležitá zmena však nastala pri navigácii.

Zatiaľ čo pôvodná KIA EV6 nepodporovala predohrev batérie pri zadaní nabíjacej stanice do navigácie, verzia EV6 GT už túto funkciu má. Jedna z nevýhod, ktorá priamo ovplyvňovala nabíjací výkon v zimných mesiacoch, tak bola vyriešená. Podstata EV6 GT je však úplne niekde inde, a to prirodzene vo výkone a pocite z jazdy. Technologicky ide o jedno z najprepracovanejších vozidiel od automobilky.

Obsah pokračuje pod reklamou

Inžinieri sa tu doslova vyhrali s detailmi, aby mohli priniesť ohromujúce parametre. Za všetko hovorí technológia motora, ktorá bola kompletne prepracovaná. Elektromotor, ktorý sa v štandardnej KIA EV6 nachádzal vzadu ako z dvojice výkonnejších bol tentokrát presunutý dopredu a na zadnú nápravu posadili úplne nový motor s výrazne lepšími parametrami. Navýšenie výkonu až o 63 % so sebou prináša množstvo moderných riešení.

Elektromotor bol kompletne prekopaný od základov, poskladaný je novým a efektívnejším vinutím, prepojený s dokonalejším striedačom s nižšími stratami a v neposlednom rade sa tu nachádza celkom odlišné a účinnejšie chladenie. Namiesto vonkajšieho chladenia obalu motora sú chladené priamo cievky prúdom oleja, čím je možné zachovať stabilnú teplotu aj počas dlhších a dynamickejších jázd. S rovnakým cieľom bolo prispôsobené chladenie bŕzd či celkové zavesenie kolies a odpruženie, ktoré vďaka novému nastaveniu znižujú aj svetlú výšku auta o 5 milimetrov.

Celkový výkon KIA EV6 GT je šialených 430 kW (585 koní) s krútiacim momentom 740 Nm. Samozrejmú radosť z jazdy potvrdzuje tiež číslo zrýchlenia z 0 na 100 km/h – len za 3,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je 260 km/h, čo síce v bežnej premávke využijete len na nemeckých diaľniciach, ale aspoň viete, že máte k dispozícii výraznú rezervu. Jazda za volantom EV6 GT je zábavou v každej sekunde. Ak potrebujete výkon, máte ho okamžite k dispozícii.

To, ak je používaný s rozumom, prirodzene pomáha aj k bezpečnosti – napríklad pri obiehaní. Celkovo sa však s autom dokážete zabaviť za každých okolností, jazdný prejav je v režime GT agresívny, odozva na akcelerátor okamžitá, a aj keď kopanec dostanete poriadny, nástup výkonu nie je tak razantný ako pri iných značkách. KIA EV6 GT ťahá šialene dlho a aspoň pocitovo bez straty výkonu.

Ak je auto vybité, stále sa s ním dokážete zabaviť. A síce absolútne čísla hovoria o jasnom poklese výkonu z maximálnych 430 kW na hodnotu pod 300 kW, na bežných cestách to až tak nepocítite. Nové zavesenie kolies a precízne riadenie držia auto na ceste bez zaváhania. V režime GT bez trakcie už doslova musíte auto kontrolovať, čo práve pridáva na pocite z jazdy. Rozhodne nejde o sterilný zážitok, práve naopak.

Čo sa týka akumulátora či možností nabíjania, tam KIA EV6 GT kopíruje pôvodnú EV6. Celková kapacita je 77,4 kWh a využiteľná kapacita 74 kWh. Prirodzenou výhodou platformy E-GMP je 800 V architektúra, vďaka ktorej sa dokáže nabíjať veľmi vysokým výkonom cez 230 kW. Nejde však len o výkonové špičky, ale celkový čas nabíjania z 10 % na 80 %, ktorý je len 18 minút.

To je čas, ktorý je na dostatočne výkonnej nabíjacej stanici absolútnym štandardom, ktorý môžete dosiahnuť pravidelne. Práve vďaka podpore predohrevu akumulátora pred nabíjaním sa EV6 GT dokáže nabíjať rýchlo aj v zimných mesiacoch. Nevýhodou je, že predohrev funguje len ak máte v batérii viac ako 17 %, následne sa predohrev vypína a aj ak by ste k nabíjačke prišli v pohode s rezervou, budete musieť počítať s tým, že nabíjanie sa vám predĺži.

Celkovo však už nie je čas nabíjania pri tomto aute témou, a to aj pri dlhšej jazde. Dojazd EV6 GT je papierovo 424 kilometrov, čo je stále veľmi slušné, avšak prirodzene je to menej ako klasická EV6. Síce dokáže jazdiť efektívne aj napriek enormnému výkonu, zároveň sa čísla nedokážu dostať na tak nízke hodnoty ako v prípade štandardnej verzie. Pri bežnom jazdení to však bohato stačí, pričom na dlhých trasách vyššiu spotrebu zastúpi veľmi rýchle nabíjanie.

Reálne čísla hovoria samé za seba, na bežnom úseku z Bratislavy do Trnavy po diaľnici sa spotreba držala na 23,6 kWh/100 km. Určite to ide aj s menšou spotrebou, avšak nevyužívať výkon GT verzie je náročné, a tak si sem tam stupíte na pedál akcelerátora. Vidieť to aj na úseku Trnava – Dubnica nad Váhom, kde som sa zastavil na nabíjačke pri ceste na Oravu. Spotreba tu bola len o málo vyššia – 24,1 kWh/100 km.

Zvyšný úsek na Oravu EV6 GT zvládla so spotrebou 23,6 kWh/100 km. Na druhú stranu, cestou z Oravy do Trnavy sa spotreba dostala na veľmi dobré čísla, a to 21,7 kWh/100 km. Úsek z Dolného Kubína do Žiliny cez Terchovú prešla len za 13,6 kWh/100 km, čo je zároveň aj najnižšia spotreba, ktorú som po týždni strávenom s KIA EV6 GT nameral.

KIA EV6 GT patrí medzi špičkové elektromobily hneď po viacerých stránkach. Postavená je na skvelej platforme E-GMP, ktorá ponúka špičkové časy nabíjania a zároveň, podľa doterajších meraní takmer nulové hodnoty degradácie aj po desiatkach tisíc kilometrov v kombinácii práve s výkonným nabíjaním. Jazdné vlastnosti a enormný výkon robia z kompaktného SUV raketu na cestách, ktorej sa len málo áut dokáže rovnať, prípadne ju prekonať.

Obsah pokračuje pod reklamou
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.