Automobiloví fanúšikovia mohli ostať dnes poriadne zaskočení. Slávne NASCAR totiž predstavilo prototyp plne elektrického pretekárskeho auta určeného pre preteky na NASCAR okruhoch.
Peklo muselo zamrznúť, keď ešte aj v NASCAR predstavili alternatívu k vôni spáleného benzínu. Na prototype pritom pracovali značky ako ABB, Ford, Chevrolet či Toyota.
Prototyp elektrického pretekárskeho automobilu predstavilo NASCAR počas podujatia Chicago Street Race ako súčasť iniciatívny na zvýšenie udržateľnosti. Našťastie pre mnohých fanúšikov okruhových pretekov z USA ale toto nie je automobil, ktorý nahradí burácajúce V8-čky.
Jeho výbava je ale napriek tomu veľmi zaujímavá, poznáme ju z viacerých iných super a hyperšportových elektromobilov súčasnosti – vpredu jeden, vzadu dva elektromotory. O chod sa stará tekutinou chladená batéria s kapacitou 78 kWh, ktorá dokáže v peaku dodávať 1 000 kW.
Zaujímavosťou je, že prototyp postavený na základe Ford Mustang Mach-E má generickú karosériu crossover Utility Vehicle (CUV) vyrobenú z trvalo udržateľného kompozitu na báze ľanu. Zároveň však zdieľa mnoho rovnakých prvkov s autami NASCAR, pričom aj riadenie, odpruženie, brzdy a kolesá sú odvodené z auta série NASCAR Cupu.
Aj napriek ohromnému výkonu je ale prototyp na elektrinu stále pomalší ako súčasné pretekárske špeciály z NASCAR. David Reagan, ktorý prototyp testoval aj na Martinsville Speedway vo Virgínii sa nechal počuť, že je o dve desatiny sekundy pomalší ako bežné pretekárske špeciály. Dôvodom má byť hmotnosť. Predsalen bežné NASCAR špeciály sú vybrakované na maximum, prototyp ťaží pomerne veľká batéria.
A práve tá je problém, prečo NASCAR nebude tak skoro elektrický. Plne elektrický prototyp je iba ukážkou toho, čo je dnes možné mať, no nie čím je možné nahradiť bežné benzínové monštrá. Nejde len o rýchlosť a teda i časy, ale aj o spotrebu energie, ktorá pri „plnom“ plyne by vyšťavila batériu pomerne rýchlo.
Prototyp elektromobilu NASCAR je len na zvýšenie povedomia o tom, že séria sa chystá na väčšiu ochranu prírody. Oxymoron, no NASCAR chce naozaj do roku 2028 prejsť na obnoviteľné zdroje na svojich dráhach a do roku 2035 dekarbonizovať svoje prevádzky a znížiť svoju uhlíkovú stopu na nulu.