Čierne skrinky dobre známe z letectva, sa vo svojej vlastnej podobe dekády neskôr napokon dostávajú aj do áut. Povinne montované budú do všetkých nových osobných a ľahkých úžitkových vozidiel predávaných v Európskej únii.
Povinný záznamník vzbudzuje obavy niektorých vodičov z možnosti narušenia ich súkromia. Fungovať však bude ako uzatvorený systém.
Implementácia záznamníkov do áut po vzore letectva je ďalším zo série bezpečnostných štandardov, ktoré krajiny v rámci automobilového priemyslu začínajú vyžadovať pri nových autách. Doposiaľ to boli najmä prekolízne systémy postavené na základných senzoroch a kamerách, na ktoré následne výrobcovia nabaľovali príplatkové asistenčné systémy.
Event Data Recorder (EDR) bude oproti tomu výhradne bezpečnostným prvkom, ktorý bude od júla tohto roka povinne montovaný do všetkých vozidiel kategórií M1 a N1, teda osobných a ľahkých úžitkových vozidiel. V Spojených štátoch je podľa tamojšieho úradu pre bezpečnosť cestnej premávky takýmto záznamníkom vybavených už 99,5 % nových vozidiel.
Podobne ako v letectve, čierna skrinka v autách bude slúžiť výhradne na zaznamenávanie kľúčových dát o vozidle v prípade jeho nehody. Záznamník bude mať uschovaných iba posledných 5 sekúnd pred nehodou a 0,3 sekundy po nej. Aktivovaný bude automaticky vo schvíli aktivácie airbagov a napínača bezpečnostných pásov, ako aj v prípade vysunutia aktívnej kapoty alebo náhlej zmeny rýchlosti vozidla o viac ako 8 km/h za 0,15 sekundy.
Záznamník operuje v systéme uzatvoreného okruhu, čo znamená, že nie je napojený na žiadne pokročilejšie systémy infotainmentu či konektivity vozidla. Dostať sa k jeho dátam bude možné prostredníctvom OBD rozhrania alebo prostredníctvom portu na záznamníku.
Dáta budú zbierané anonymne, EDR podľa vyhlášky nesmie sledovať žiadne údaje, podľa ktorých by bolo možné identifikovať vodiča alebo majiteľa vozidla. Uschované v ňom nie sú ani posledné štyri čísla identifikačného čísla vozidla (VIN), obsahovať ale bude presný typ, variant a verziu vozidla, vrátane všetkých nainštalovaných aktívnych bezpečnostných systémov na predchádzanie nehodám.
Z hľadiska samotnej jazdy bude EDR zaznamenávať tieto dáta:
- Rýchlosť vozidla tesne pred kolíziou,
- Poloha volantu, jeho uhol od 0 do 250 stupňov
- Delta-V, alebo tzv. pozdĺžna a priečna zmena rýchlosti
- Akcelerácia, pozdĺžna, priečna a vertikálna akcelerácia v čase kolízie a po nej
- Stav bezpečnostných pásov, ich zapnutie posádkou
- Činnosť brzdového systému, či boli aktivované alebo nie
- Činnosť airbagov, zaznamenáva sa presná čas ich aktivácie a stav varovnej kontrolky ich fungovania
Tieto zaznamenávané údaje musia byť chránené proti manipulácii a podľa nariadenia by k nim mali mať prístup predovšetkým orgnány činné v trestnom konaní alebo poistovne prostredníctvom už spomínaných dvoch portov. Výrobcovia vozidiel okrem toho musia poskytnúť typovému schvaľovaciemu orgánu a na požiadanie aj iným výrobcom alebo opravárom komponentov, diagnostických nástrojov alebo testovacích zariadení informácie o tom, ako sa k údajom EDR dostať a ako ich interpretovať.