Zdá sa, že na svete je ďalší prísľub prevratných batérií pre elektromobilitu. Tentoraz v nich kľúčovú úlohu zohráva niób. Japonské firmy Toshiba Corporation a Sojitz Corporation a brazílska CBMM, popredný svetový výrobca nióbu, dokončili vývoj lítium-iónovej batérie novej generácie, ktorá využíva oxid nióbium-titánový (NTO ) v anóde. Technológia je založená na batérii Toshiba SCiB™ Nb.
Brazílska ťažobná spoločnosť CBMM začala zároveň batériu na báze nióbu testovať na elektrických nákladných vozidlách Volkswagen. Nová batéria by sa mala nabíjať v rekordne krátkom čase. Výkonný obchodný manažér CBMM v divízii batérií Rodrigo Amado pre agentúru Reuters povedal, že technológia použitá v batérii umožňuje jej úplné nabitie do 10 minút pri použití v elektrickom autobuse.
Podľa vedenia trvá konvenčnej batérii podobnej kapacity tri až osem hodín, kým sa úplne nabije. Produkt bude zatiaľ testovaný iba v jednom elektrickom autobuse od Volkswagen Caminhoes e Onibus, brazílskej jednotky z divízie Volkswagen nákladných vozidiel Traton.
Okrem rýchleho nabíjania, ktoré však nie je v súčasnosti rekordné, aplikácia protypu veľmi neoslní. Elektrobus osadený štyrmi novými batériami má totiž dojazd iba 60 kilometrov, takže celková kapacita batérií asi nebude ktovieaká. Zvýšiť dojazd osadením väčšej batérie by nemal byť problém, ale tým sa, samozrejme, predĺži aj nabíjací čas (pri rovnakom nabíjacom výkone).
Spoločnosť CBMM predáva nióbové produkty výrobcom ocele ako svoju hlavnú činnosť, ale snaží sa diverzifikovať svoje zdroje príjmov.
Rogério Ribas, technický šéf programu batérií v CBMM, povedal: „Použitie oxidu nióbu v anóde lítium-iónových batérií prináša pre tento komponent špeciálne vlastnosti. Keďže obsahuje lítium s prirodzene stabilným napätím, poskytuje bezpečnejšiu a efektívnejšiu prevádzku. Navyše, vďaka svojej otvorenej kryštalickej štruktúre, ktorá uľahčuje interkaláciu lítia, umožňuje úplné nabitie za menej ako 10 minút bez toho, aby došlo k poškodeniu batérie. S týmito jedinečnými vlastnosťami sú batérie obsahujúce niób bezpečnejšie a majú oveľa dlhšiu životnosť ako tradičné batérie.“
Vedúci predstavitelia spoločností zapojených do projektu uviedli, že batéria by mohla mať životnosť až trikrát dlhšiu ako bežné batérie, pretože jej technológia bude fungovať pri nižších teplotách.
Anóda NTO má dvojnásobnú teoretickú objemovú hustotu energie ako anóda na báze grafitu, ktorá sa bežne používa v lítium-iónových batériách, čo viedlo spoločnosti Toshiba, Sojitz a CBMM k podpísaniu spoločnej dohody o preskúmaní jej potenciálu v júni 2018. Ako vidieť, veľké veci sa nerodia ľahko, keďže od podpisu dohody k nasadeniu prototypu batérie v prvom elektrobuse uplynulo šesť rokov.
V auguste 2023 tieto tri spoločnosti uzavreli širokú spoločnú predajnú a marketingovú dohodu, ktorá zahŕňala budovanie dodávateľského reťazca a podporu predajných a marketingových aktivít. Následne v máji tohto roku na slávnostnom ceremoniáli, na ktorom sa zúčastnili zástupcovia brazílskej a japonskej vlády, podpísali memorandum o porozumení o posilnení dodávateľského reťazca a podpore podnikania.
Spoločnosti Toshiba, Sojitz a CBMM budú pokračovať v spolupráci, aby maximalizovali využitie svojich technológií a znalostí, aby lítium-iónovú batériu novej generácie s anódou NTO uviedli na svetový trh na jar 2025. Ako táto technológia ovplyvní elektromobilitu tak uvidíme už v najbližších rokoch.