Ako jeden z mála európskych novinárov som si odskočil do Postupimu otestovať jeden z najväčších hitov tohto roka. A rozhodne nesklamal…
Final Fantasy XIV je neuveriteľný príbeh hernej otočky. Z podceňovanej hry sa stal MMO megahit, ktorý má 30 milión registrovaných hráčov a stále stúpa. To je úspech, ktorý nemôže reportovať ani World of Warcraft s premenlivou trajektóriou za posledné roky.
Viac ako 10 rokov stále v kurze
Čím je Final Fantasy XIV taká výnimočná hra v sérii i v žánri? Je to postupne rastúci fenomén. Časť hráčov zobrala hru na milosť pri vydaní verzii 2.0 (A Realm Reborn) na PC/PS3 v auguste 2013, resp. na PS4 v apríli 2014. Každý ďalší datadisk (vyšiel vždy v dvojročnom odstupe) zvýšil latku kvality i počty fanúšikov. Hráči sú ochotní platiť aj mesačné poplatky a trávia v hre stovky hodín. Má skvelý príbeh, nadväzujúcu ságu plnú zvratov a prepojené vzťahy postáv. Preto je režisér nerád, keď sa s ním rozprávate a niekto mu navrhne, či by nebolo možné príbeh preskočiť…
Square-Enix navyše uvoľnil aj free trial, verziu zadarmo, ktorú tiež postupne rozširuje. Najprv sa dala hrať 14 dní, neskôr pridala možnosť hrať až do levelu 35 bez časového limitu. Potom pridal prvý datadisk Heavensward (v lete 2020) a neskôr aj druhý datadisk Stormblood (v lete 2023). To v praxi znamená, že sa môžete vyhrať s postavami až na level 70, vychutnať si stovky questov a odohrať aj 300 hodín. Zdarma!
Jedna jediná hra dokáže generovať stovky miliónov dolárov a keď vyjde nový datadisk, finančné výsledky Square-Enix sú zrazu mimoriadne pozitívne, hoci minulé kvartály boli možno slabé. Jednak zaplatia hráči za datadisk (základná verzia za 40 eur) a aj mesačné poplatky.
Preto sa jej tvorcovia mimoriadne venujú, pracujú s hernou komunitou až natoľko, že režisér hry Naoki Yoshida (známy ako Yoshi-P) sleduje aj jej reakcie a miestami upravuje herný scenár podľa hráčskej odozvy. Má jasný plán, ale neváha ho meniť v prospech hráčov. A na druhej strane vznikla taká cieľová skupina, že Square-Enix pre ňu každé dva roky organizuje aj Final Fantasy Festival, vždy v USA, Európe a Japonsku. Mimochodom, na tom londýnskom som strávil vlani intenzívne dva dni.
Dawntrail – začiatok novej ságy
Ako som už neraz písal o poslednom datadisku Final Fantasy XIV: Endwalker, pôsobil ako Endgame pre Avengers. Záver veľkolepej ságy po desiatich rokoch – a po nej prichádza nová línia. Bude to štart novej ságy na ďalších 10 rokov alebo medzidiel a epizóda na vydýchnutie? V tom ešte nemá jasno ani Yoshi-P, ako pri interview v Postupime naznačil, má pripravené tri cesty ako rozvíjať príbeh. Opäť rozhodnú až reakcie hráčov.
Každopádne, v preview hrateľnej verzii som sa z príbehu nedozvedel prakticky nič. Poskrývané boli úlohy, niektoré názvy a aj ukázané zóny slúžili na iné účely: nasatie atmosféry, posúdenie dizajnu (i lepšej grafiky) , test dvojice nových povolaní či prvého dungeonu. To nie je málo na jeden deň hrania – funguje to tak, že máte nadupané PC úplne pre seba, prepojené so svojím kontom a venujete sa hre naplno.
Ako prvé objavujem hlavné mesto, v ktorom celý Dawntrail začína – Tulliyollal je postavený na kopci, dole je prístav, v strede najmä biznis a obchodné štvrte, hore rozmanité budovy a kráľovský palác. Pri objave hrá pohodová až rytmická jazz hudba. Tu bude očividne kopa questov a štart do okolitých zón.
Atmosféra Južnej Ameriky
Nie je to žiaden spoiler, ale fakt – Dawntrail sa primárne inšpiroval Južnou Amerikou, čo je cítiť nielen v tom meste, ale aj oboch sprístupnených zónach. Kozama’uka je slovná hračka s Amazonkou (zdieľajú päť písmen) a ponúka najmä bohaté riečisko, deltu, džungľu i masívne vodopády v pozadí. Podľa očakávaní je džungľa bohatá i členitá – nájdu sa aj rôzne ostrovy, dedinky a úpätia. Bývajú tu moblini, z nepriateľov s a môžete tešiť na agresívne chrobáky, papagáje, korytnačky, aj drsné roje.
Urqopacha sa presúva do vyšších nadmorských sfér, je to skalnatý región, no nechýbajú v ňom masívne chrámy či stavby. Najprv sa mi zdala relatívne prázdna – čo je fakt oproti bohatej džungli vedľa. Po prelete však mením názor, lebo je členitá, má skryté časti (s drsnými nepriateľmi typu osia kráľovna na leveli 100!) a najmä niektoré pyramídy či iné centrá na kopcoch majú dobrú atmosféru (i nebezpečnú populáciu). Sú tu aj soľné jazerá, rozličné priesmyky a pozostatky po obroch. Z nepriateľov tu dominujú rozličné jaštery v rôznych veľkostiach či hmyz.
Z prostredí sme otestovali aj jeden dungeon, ktorý je priamo napojený na Kozama’uka, tiež pripomína džungľu. Štartuje na širokom člne, no potom vás čakajú spletité cestičky, štveranie na vyššie časti a čelíte trom bossom. Prví dvaja sú zvládnuteľní, no tretí nám dal riadne zabrať, pričom liečiteľ i DPS postavy zomreli a len tank dorazil bossa do konca.
Viper a Pictomancer – dve nové povolania
Jedny z najväčších lákadiel Dawntrail sú dve nové DPS povolania. Viper predstavený v Londýne je rýchly, kontaktný bojovník s dvomi mečmi, za ktorého je radosť hrať. Pravda, dostanete ho už s množstvom úderov a tie sa treba naučiť, no autori vám to uľahčia, lebo na postupné kombá netreba klikať tri rôzne tlačidlá v postupnosti, ale iba jedno dookola. Hra totiž inteligentne a automaticky mení ikonu za lepšie údery a vytvára nadväznosť v tom istom slote. Môžete však skúšať aj iné kombinácie, preto je fajn vidieť obojaký prístup – a hráč sa už rozhodne.
Viper je rýchly najmä pri slabších nepriateľoch. Silnejší ho viac preveria, ale stále má k dispozícii plošné údery, aj účinné zásahy proti bossom a jednotlivcom. Celý dungeon som absolvoval s ním a určite sa radí medzi top DPS voľby pre ďalšie hranie.
Pictomancer je úplne iná káva. Patrí síce do DPS kategórie, ale bojuje na diaľku, a to magickým štetcom a kúzlami. Znie to bláznivo, ale je to chytľavé, i keď miestami pomalšie povolanie. Časť kúziel Pictomancer vyvolá ako bežný mág. Iné si predpripraví – na to slúžia tri miniplátna, ktoré vidno na okolitých obrázkoch. Každé plátno slúži na jeden typ podľa elementov: v prvom kroku si predmaľujete element, v druhom kroku už kúzlite konkrétne kúzlo, resp. jedno z kategórie, lebo aj tu prebieha výber z viacerých.
Dvojkroková mágia nie je márna, lebo hoci trvá dlhšie, má mimoriadne mocné zásahy a efekty. Pictomancer nesadne možno každému, ale je to rozhodne unikátne povolanie s inými mechanizmami a vopred odporúčam ho vyskúšať pri vydaní hry.
Konečne nová a lepšia grafika
Putovanie po hlavnom meste, dvoch krajinách i dungeone ukázalo aj novú grafiku. Textúry, postavy, prostredia, to všetko vyzerá lepšie, detailnejšie a s lepšími svetelnými podmienkami. Do starších datadiskov sa bude nová grafika dostávať postupne, no prvé týždne budú určite všetci hráči objavovať práve nové prostredia.
S tým súvisí aj otázka, kde budete Dawntrail hrať? Na etablovanom PC? Na starej dobrej PS4? Alebo už na novej PS5 či čerstvo vydanej Xbox Series konzole? Možností je viacero a Yoshi-P sľubuje, že minimálne celý Dawntrail (verzia hry 7.0) i nasledujúce aktualizácie (7.x) budú fungovať stále na PS4. Či aj ten ďalší datadisk, to je otázne, no prísľub znie, že pokiaľ hráči stále na PS4 hrajú, prídu tu rozšírenia.
To na druhej strane mrzí hráčov s PS5 či nadupanými PC, lebo cítia, že PS4 ich a tvorcov od lepšej grafiky stále zdržuje. Osobne to vnímam tak, že PS4 verzia tu ešte pár rokov ostane – aj samotné štatistiky Sony ukázali pomer hrania medzi PS4 a PS5 úplne vyrovnaný, po 50 percent.
Každopádne, Final Fantasy XIV: Dawntrail štartuje 2. júla 2024, predplatitelia s Early Access vstúpia do hry už 28. júna 2024. A som zvedavý na nápor serverov, lebo štart Endwalker bol mimoriadne náročný. Uvidíme!
Tento článok je založený na dojmoch z hrania stále vyvíjanej preview verzie Final Fantasy XIV: Dawntrail a obsah sa môže vo finálnej verzii líšiť. Všetky zachytené obrázky pochádzajú z tejto preview verzie.