- #ŠPECIÁLNY PROJEKT
- 8 min.
- 11.6.2024
PEUGEOT E-3008 nám ukázal, ako sa kombinujú technológie s ergonómiou a komfortom
Od základov prepracovaný dizajn novej generácie modelu PEUGEOT 3008 v plne elektrickej verzii, sme vám už detailne predstavili. Hoci je radosť sa na túto novinku pozerať z exteriéru, povedzme si úprimne, väčšinu času budete chcieť tráviť v jej interiéri. Ten totiž ponúka ešte viac prekvapení, inovácií a prvkov, ktoré si zamilujete.
Poďte sa spolu s nami pozrieť na to, ako vyzerá dizajn budúcnosti, v ktorom sa môžete odviezť už dnes, komfortne, v tichosti a čoskoro až na vzdialenosť 700 kilometrov.
Strohé interiéry niekdajších áut postupom dekád vystriedali luxusné priestory, v ktorých by sa mala posádka cítiť ako v obývačke. K tomu sa v posledných rokoch pridalo množstvo technológií od viacerých obrazoviek cez rôzne formy atmosferických podsvietení až po špičkové ozvučenie. Moderný interiér však musí byť popri tom všetkom ešte aj priestranný, bezpečný a šetrný k prírode. PEUGEOT E-3008 je ukážkou toho, ako má takýto moderný interiér vyzerať. Poďme však pekne postupne.
Dizajnéri automobilky PEUGEOT už niekoľko rokov krok po kroku posúvajú interiér a najmä bezprostredný priestor okolo vodiča, viditeľne vpred. Ak ste v uplynulých rokoch sedeli v niektorom z novších modelov tejto značky, dobre známy vám už bude kompaktný volant, ktorý ponúka väčšiu manévrovateľnosť, digitálny prístrojový panel s priestorovým efektom či veľký dotykový displej, prostredníctvom ktorého máte doslova pod palcom všetky aspekty auta.
V modeli PEUGEOT E-3008 sa v nadväznosti na tieto inovácie budete cítiť ako doma, no zároveň v ňom spoznáte úplne novú vývojovú éru konceptu i-Cockpit, ako PEUGEOT tento priestor nazýva.
Jednoznačnou dominantou tohto priestoru v novej generácii 3008-čky je panoramatický zakrivený 21″ displej prítomný vo výbave GT, ktorý vďaka ambientnému podsvieteniu zdanlivo levituje nad samotnou palubnou doskou. Obrazovka je naklonená k vodičovi a posadená do takej výšky, aby mal počas jazdy na jej obsah dokonalý výhľad aj bez straty pozornosti nad dianím pred sebou. Jej priestor zároveň plynule prechádza do dotykovej časti multimédií, ktorá slúži a je na dosah aj spolujazdcovi.
Ľavá strana ponúka vodičovi štedrý priestor na zobrazenie všetkých kľúčových informácií o jazde a vozidle, vrátane zobrazenia stavu nabitia batérie a dojazdu, aktuálnej rýchlosti a zvoleného jazdného režimu, asistenčných systémoch, máp alebo médií. Pravá strana už tradične patrí ovládaniu rádia, navigácie, klimatizácie a nechýba jej ani obľúbená možnosť bezdrôtového zrkadlenia obsahu zo smartfónov prostredníctvom platforiem Android Auto a Apple CarPlay.
Takúto plnohodnotnú konektivitu ponúka aj základná výbava modelu PEUGEOT E-3008 vo verzii Allure, v ktorej panoramatický efekt vytvára dvojica 10″ obrazoviek digitálneho kokpitu a infotainment priestoru. Výbava GT však s prostredím PEUGEOT i-Connect Advanced posúva technologickú výbavu tohto modelu ešte ďalej a vďaka šikovnej navigácii TomTom a hlasovému ovládaniu s príkazom „OK PEUGEOT“ sa v jej opatere zaobídete aj bez aplikácií zo smartfónu.
Využívanie vstavanej navigácie v elektromobiloch získava celkom nový rozmer vďaka ich schopnosti priamo komunikovať so samotným vozidlom, ktoré mu poskytujú kľúčové dáta. Navigácia TomTom v tomto prípade dokáže brať pri plánovaní trasy do úvahy aj počiatočný stav nabitia batérie, požadovaný stav nabitia v cieli, priemernú rýchlosť jazdy a vašu spotrebu. Výslednú trasu systém naplánuje tak, aby maximalizoval dojazd a v prípade potreby do trasy zahrnul aj body s pohodlným a rýchlym nabíjaním. Práve o rýchlom nabíjaní a výnimočnom dojazde modelu PEUGEOT E-3008 vám ale povieme viac až nabudúce.
Či už necháte svoj smartfón oddychovať alebo ho využijete aj v spojení s infotainment systémom, nabiť mu batériu môžete prostredníctvom dvojice USB-C portov alebo bezdrôtovej nabíjačky s výkonom 15 W vpredu. V prípade systému PEUGEOT i-Connect Advanced ďalšiu dvojicu USB-C portov nájde aj posádka vzadu na konci stredovej konzoly, k čomu sa pre každý prípad pridáva vo všetkých výbavách celkovo až trojica 12-voltových zástrčiek.
Implementovať množstvo technológií do interiéru vozidla je jedna vec. Urobiť to ale tak, aby tým neutrpela ergonómia, je už výzva celkom iná. Prvým dôkazom toho, že to PEUGEOT zvládol bravúrne, je nová generácia už spomínaného kompaktného volantu, na ktorom dostali po novom priestor dotykové ovládacie plochy využívané na celé spektrum funkcií od ovládania hlasitosti a multimédií až po ovládanie adaptívneho tempomatu. Tieto dotykové plochy rozpoznajú za každých okolností prsty vodiča, no na interakciu skutočne zareagujú až po ich stlačení, čo zamedzuje neúmyselným vstupom.
Druhým skvelým príkladom toho, ako možno nad pokrokom v interiéri v spojení s technológiami premýšľať, sú konfigurovateľné i-Toggles, ktoré PEUGEOT nasadil už aj do ostatných modelov a v modeli E-3008 ich zdokonalil. Jedná sa o virtuálne tlačidlá vo výbave GT zobrazované na samostatnom 9,7″ displeji uloženom medzi centrálnym infotainment displejom a a bezdrôtovou nabíjačkou na smartfóny. Na dosah ruky z pozície vodiča a spolujazdca tu môžete mať až 10 nastaviteľných widgetov, teda skratiek k vami najpoužívanejším funkciám auta, od úpravy asistenčných systémov cez navigáciu a klimatizáciu až po ovládanie vyhrievania sedadiel.
Kde končia hranice obrazoviek, začína voľné priestranstvo špičkového ozvučenia, o ktoré sa už tradične v interiéroch vozidiel PEUGEOT stará francúzska spoločnosť Focal. Audiosystém Focal Premium Hi-Fi System dostupný v modeli PEUGEOT E-3008 v rámci výbavy GT na želanie, pozostáva zo štyroch hliníkových invertných kupolových TNF výškových reproduktorov, štyroch stredových reproduktorov s membránami Polyglass a 165 mm TMD záverom, jedného centrálneho reproduktoru s membránou Polyglass a subwooferu Power Flower.
Celá táto zostava je pripojená na 12-kanálový zosilňovač a previazaná s zvukovým režimom „Front-Optimised“, vďaka ktorému sa na predných sedadlách budete cítiť ako v živom koncerte a vlastne možno aj lepšie. Predné sedadlá 3008-čky sú totiž vybavené certifikátom AGR, vo verzii GT sú odvetrávané a vybavené masážnou a v kombinácii s Nappa čalúnením doplnené o adaptívne dofukovacie bočnice, vďaka ktorým sa sedadlo dokáže dokonale prispôsobiť tvaru vášho tela.
Hoci sme už v tomto texte opísali mnoho z technologickej výbavy v interiéri nového PEUGEOT E-3008, značnú časť z nej v interiéri vôbec nevidieť. Na mysli máme tentokrát celý rad asistenčných systémov a prvkov bezpečnosti, ako aj možnosť vzdialenej správy vozidla, na ktorú ako majitelia elektromobilu nedáte dopustiť. Sledujte nás preto aj naďalej, už o týždeň vám prezradíme viac.
Ak si vás už ale PEUGEOT E-3008 získal a zaujíma vás už iba cena, čakať nemusíte. PEUGEOT E-3008 môže byť váš vo verzii Allure za cenu už od 46 790 €, ktorej súčasťou je PEUGEOT i-Cockpit so systémom i-Connect, komfortné ARG sedadlá či LED svetlomety a 19″ zliatinové disky, ktoré sme vám bližšie predstavili už v predchádzajúcom dieli nášho špeciálneho seriálu.
Ak chcete posunúť svoj zážitok z novej 3008-čky ešte ďalej, vo verzii GT dostupnej za cenu od 50 790 € si môžete užiť plnohodnotný 21″ zakrivený panoramatický displej s pokročilým systémom PEUGEOT i-Connect Advanced a navigáciou TomTom, ventilované a masážne predné sedadlá, Pixel LED svetlomety a mnoho ďalších prvkov, ktoré vám opäť podrobnejšie predstavíme už o týždeň.