- #E-mobilita
- 10 min.
- 10.5.2024
Základná Škoda Enyaq 85 vyzerá super, nový softvér je krok vpred [test]
Elektromobil Škoda Enyaq je v najmä na Slovensku a v Českej republike enormne známy. Nielenže ide o takpovediac elektromobil lokálnej automobilky, ale Škoda si dáva mimoriadne záležať na prezentácií, komunikácií a intenzívnom marketingu.
Spolu s tým sa prirodzene objavuje viac áut na cestách, vďaka čomu je na očiach ešte intenzívnejšie.
Už je to ale nejaký ten čas, čo sa Škoda Enyaq dostal na trh vôbec po prvýkrát, a to si prirodzene pýtalo príchod novej vylepšenej verzie, ktorá posunie latku o niečo vyššie. Tentokrát síce dizajnéri dostali voľno, na rozdiel od nich mali inžinieri plné ruky práce. Novú verziu tak nespoznáte na základe vizuálnych zmien a všetko podstatné je pod kapotou.
Výhody
- simply clever funkcie
- výrazné navýšenie výkonu a zrýchlenia
- lepšia efektivita a dojazd
- prepracovaný systém s lepšou stabilitou a responzívnosťou
Nevýhody
- mierne dostupnejšia cena by padla vhod
- nový softvér nedostanú pôvodné modely
Jediným jasným poznávacím znakom je označenie 85 na piatych dverách. Pôvodné označenia 80 a 80x pre verziu s pohonom všetkých štyroch kolies nahrádza 85 a 85x. Za touto drobnou zmenou je v skutočnosti skutočne veľa menších či väčších technických a softvérových detailov, ktoré výrazným spôsobom posúvajú funkcie a vlastnosti novej generácie Škoda Enyaq.
Čo sa ale týka dizajnu, ten je skutočne totožný. Všetky krivky elektrického SUV zostali zachované, vrátane prednej masky, predných či zadných svetiel, dverí, samotných rozmerov a ďalších detailov, na ktoré sa dizajnéri bežne neboja siahnuť a prekresliť. Enyaq predsa len stále pôsobí moderne a dostatočne zaujímavo, čo len dokazuje, akú dobrú prácu odviedli pred pár rokmi pri finálnych návrhoch.
Aby sme si ale predsa len pripomenuli konkrétne čísla spojené so Škoda Enyaq 85, na dĺžku má 4,64 metra, na šírku 1,87 metra a na výšku 1,61 metra. Rázvor kolies je solídnych 2,76 metra, čo sa prenáša najmä do priestranného interiéru aj s veľkou porciou priestoru pre pasažierov na zadných sedadlách. Pohotovostná hmotnosť je 2,13 tony a maximálne zaťaženie je 588 kilogramov.
Na strechu môžete naložiť 75 kilogramov, no nechýba ani podpora pre ťažné zariadenie. To vám pri nami testovanej verzii s výhradne zadným pohonom postačí na ťahanie brzdeného prívesu do 1 tony a nebrzdeného do 750 kilogramov. Nový Enyaq 85 nedostal označenie s vyšším číslom len tak náhodne, ale plne oprávnene. Vylepšená verzia totiž získala zásadne vyšší výkon oproti pôvodne ponúkaným modelom.
Napriek tomu, že nami testovaná verzia bola len s pohonom zadných kolies, teda bola vybavená len jedným elektromotorom, ponúka výkon až 210 kW, čo je 286 koní. Ak to porovnáme s pôvodnou verziou, ide o nárast o viac ako 30 percent. Nezvýšil sa pritom len výkon, ale aj krútiaci moment. Tu je pritom navýšenie ešte razantnejšie – z pôvodných 310 Nm na 545 Nm.
Prirodzene, toto navýšenie je poriadne cítiť najmä pri zrýchlení, kedy sa z 0 na 100 km/h dostanete o 1,9 sekundy skôr, teda už za 6,7 sekundy. Inžinieri posunuli aj maximálnu rýchlosť z pôvodných 160 km/h na 180 km/h. Takýto zásadný skok v parametroch čakal asi málokto, ale jednoducho ide o skvelý posun. Jazda je oveľa dynamickejšia a vyrovnáva sa pôvodnému Enyaq-u s pohonom všetkých štyroch kolies.
Mnohý toto vylepšenie určite ocenia, najmä ak pre rovnakú dynamiku jazdy nemusia siahať po drahšej 85x s dvomi elektromotormi. Autá od Škoda ale nie sú len o zrýchlení, ale najmä o praktických vychytávkach a priestore. Enyaq 85 opäť ponúka robustný kufor s objemom 585 litrov, ktorý si môžete jednoduchým zložením zadných sedadiel priamo z kufra rozšíriť až na 1 710 litrov, čím sa z rodinného SUV stáva auto, ktoré vás dokáže, keď to trochu preženiem, aj presťahovať.
Z ďalších praktických vecí samozrejme nemôže chýbať háčik na nákup priamo v kufri či dáždnik skrytý vo dverách vodiča. Pasažierov vzadu určite poteší už spomínaný priestor a cestu spríjemní napríklad trojzónová klimatizácia či praktické vyťahovacie tienidlá na oknách zadných dverí. Rovnaká podlaha je v prípade elektromobilov a najmä platformy MEB samozrejmosťou, čo sa ale Škodovka rozhodla využiť umiestnením odkladacej plochy.
Stredné alebo piate sedadlo komfortne poslúži ako lakťová opierka so skrytým držiakom na nápoje. Ak sa chystáte na lyžovačku, poteší otvor na lyže. Vodič a spolujazdec majú priestoru na rozdávanie. V základnej výbave sú obe sedadlá bez elektrického ovládania, avšak v nami testovanej verzii bola príplatková výbava v hodnote viac ako 6 500 eur, vďaka ktorej získava aspoň vodič elektricky polohovateľné sedadlo s pamäťou.
Vzhľadom na samotnú výbavu, ktorá je dostupnejšia, v interiéri nehrali veľkú rolu plasty, ale skôr látka s občasným doplnením koženky. Celkovo pôsobil v rámci výbavy dobre a síce môj pocit je čisto subjektívny, v aute som sa cítil dobre. V základnej výbave sa nachádza aj ambientné podsvietenie dverí a priestoru pre nohy, základné asistenčné systémy, bežné LED svetlá a 19 palcové disky z ľahkej zliatiny.
Už spomínané príplatkové balíky pridali plné Matrix svetlá, pokročilejších asistentov vrátane adaptívneho tempomatu, autonómnu zmenu jazdného pruhu, trojzónovú klimatizáciu alebo ja bezkľúčové otváranie dverí. To je vo verzii Škoda Enyaq 85 vylepšenú o funkciu automatického uzamknutia vozidla, ak sa od auta vzdialite. Ide o veľmi praktickú funkciu, ktorú niektoré automobilky už dlhodobo využívajú, takže je dobrou správou, že sa Škoda pridáva.
Samostatnou kategóriou je nový systém, ktorý sa oproti pôvodnému Enyaq 80 a nižšie zásadne zlepšil. Infotainment je plynulejší, dostal nové rozmiestnenie ikon, ktoré tie najdôležitejšie dáva viac na dosah a zároveň pribudli mnohé praktické funkcie, ktoré zlepšujú nielen komfort, ale aj samotnú efektivitu elektrickej jazdy.
Koncern si od uvedenia elektrických modelov na trh niesol so sebou ťarchu kritiky práve na softvér, preto je zlepšenie veľmi vítané. Týždeň strávený s Enyaq 85 bol z pohľadu stability a plynulosti systému absolútne bezproblémový, reakcie na dotyk sú okamžité. Veľmi potešila podpora pre bezdrôtové Android Auto a Apple CarPlay, ktoré rovnako fungovali bez zaváhania.
Skvelou novinkou je možnosť spustiť manuálne predhrev akumulátora pre dosiahnutie optimálneho nabíjacieho výkonu. Ide o skvelú vec najmä pri jazde v zimných mesiacoch, ktorá dokáže výrazne skrátiť čas nabíjania. Navigácia sama plánuje zastávky na nabíjanie a rovnako odhaduje stav percent v cieli. Zostal som však prekvapený, keď som túto funkciu prvýkrát použil pred dlhšou cestou.
Očakával som, že s autom sa z Bratislavy na Oravu bez nabíjania skrátka nedostanem, najmä keď som nemal batériu plne nabitú. Navigácia ale suverénne zahlásila, že aj keď vyrážam s 83 percentami, do cieľa prídem s 23 percentami. Nuž, nechcel som sa hádať s novým systémom, no postupnou jazdou smerom na sever sa moje odhady začali napĺňať.
Pred Žilinou sa percentá začali dostávať pod 20 percent, až som nakoniec do Žiliny prišiel s 11 %. Na Oravu to síce nebolo už ďaleko, len 55 kilometrov, no netrúfal som si pokračovať bez zastávky na nabíjanie. Navyše, k stanici ejoin v Zázrivej to bolo do 30 kilometrov, ale výhradne cestou do kopca. Bolo to teda riziko a nabíjal som už v Žiline, kde som strávil cca 15 minút, nabil na 41 percent a komfortne pokračoval do cieľa.
Škoda Enyaq 85 má v podvozku akumulátor s celkovou kapacitou 82 kWh, z čoho má byť na jazdu dostupných 77 kWh. WLTP dojazd je podľa meraní na úrovni 565 kilometrov, ten je síce realistický, ale najmä ak jazdíte na okresných cestách a v meste. Realistický kombinovaný je skôr na úrovni okolo 400 kilometrov. Maximálny výkon nabíjania je pri zadokolke 135 kW, teda nabíjanie z 10 na 80 % trvá 28 minút.
Je možné, že auto sa postupnou jazdou učí odhadovať presnejšie, teda nemusí ísť o softvérový problém. Napríklad, skúsenosti s Volkswagen ID.7, ktoré je taktiež je vybavené novým softvérom, sú presne opačné a tu odhad fungoval perfektne, doslova na percento presne. Auto však už malo nabehaných cez 10 000 kilometrov.
Čo sa týka spotreby, Škoda Eynaq 85 prekvapoval pri každom meraní. Napriek tomu, že počas testu sa ešte teploty dostávali výraznejšie pod 10 stupňov, na Orave dokonca aj k nule, spotreba na okresných cestách sa držala pod 14 kWh/100 km. Pri kombinácii mesto / diaľnica s výraznou prevahou diaľnice som nameral spotrebu pod 20 kWh/100 km.
Prekvapením bola aj spotreba pri návrate z Oravy, kedy po 192 kilometroch sa spotreba zastavila na 21,1 kWh/100 km. Nakoľko som ale s autom jazdil primárne po diaľniciach, celková priemerná spotreba po týždňovom teste a prejdení takmer 700 kilometrov sa zastavila na čísle 22,6 kWh/100 km.
Škoda Enyaq 85 je rodinným elektrickým SUV s príjemnou porciou zmien, ktorá posúva využiteľnosť a potenciál auto ako elektromobilu na novú úroveň. Najcennejšími zmenami sú výrazne navýšenie výkonu, zlepšenie efektivity a teda aj dojazdu, no tiež príchod verzie softvéru 4.0, ktorá každodenné používanie auta maximálne spríjemnila.