Po tom, ako som si vyskúšal nové BMW X2 s najvýkonnejšou benzínovou motorizáciou M35i, nevedel som sa dočkať elektrickej verzie.
BMW poteší tým, že za elektrinu si „príliš“ nepriplácate, ak vôbec. Bude preto nové štýlové BMW iX2 bestsellerom medzi cenovo dostupnými elektrickými prémiovými modelmi?
Moje prvé skúsenosti s BMW X2 si môžete prečítať v samostatnom článku, kde si rozhodne pozrite aj dizajnové porovnanie s modelom BMW X1. Práve medzi týmito dvoma verziami sa určite budete rozhodovať, ak budete chcieť elektrické a cenovo dostupné BMW. Cenníkovo, aj technologicky či usporiadaním interiéru sú si totiž BMW iX1 a BMW iX2 veľmi podobné, a tak výber bude čisto podľa vášho vkusu a preferencií najmä dizajnu exteriéru.
BMW iX2 začína na cene 47 760 € (eDrive20), čo je vzhľadom na plne elektrické prémiové SUV coupé atraktívna ponuka. Nenechajte sa preto pomýliť konfigurátorom, kde na prvý pohľad je model iX2 výrazne drahší ako iX1. Je to však len preto, že pri iX1 z nejakého dôvodu BMW zobrazuje cenu dostupnejšej verzie eDrive20, no pri iX2 už drahšej xDrive30. Ak by sme si oba modely porovnali s rovnakou elektrickou motorizáciou, rozdiel je 1 500 eur. Presne o toľko je štýlovejší a novší model iX2 drahší v porovnaní s iX1.
Ja som však na test dostal drahšiu a výkonnejšiu elektrickú verziu BMW iX2 xDrive30, za ktorú si priplatíte v porovnaní s eDrive20 o 7 600 € viac. Stojí to za to? Rozdiely sú „len“ tri, teda nejde o žiadnu menšiu batériu alebo nižšiu výbavu. Za spomínaných 7 600 € naviac dostanete pohon 4×4, a teda dva elektromotory namiesto jedného (eDrive20 má len 1 elektromotor a predný pohon). Tým pádom je tu i vyšší výkon, a to 313 koní (230 kW) namiesto 204 koní (150 kW). Zrýchlenie z 0 na 100 km/h je tak tiež výrazne lepšie: 5,6 sekundy namiesto 8,6 sekúnd. Aj keď ešte jeden rozdiel by sa našiel, a to nižší dojazd. Jednoducho vyšší výkon a dvojica elektromotorov si vezme svoje, reálne by sa však podľa metodiky WLTP mal dojazd znížiť o cca. 25 km. Závisí, načo elektromobil potrebujete, no v zásade si viem predstaviť, že na bežné použitie absolútnej väčšine budúcich majiteľov postačí práve lacnejšia verzia eDrive20.
A potom idete za príplatkami, a tu sa cena už vie dostať pekne vysoko. Testovaný kúsok BMW iX2 xDrive30 síce začína na cenníkovej cene 55 360 €, avšak je tu takmer všetko, čo si do tohto elektrického BMW môžete dopriať, vrátane veľkých 20″-palcových štýlových diskov či balíka M Sport aj s podsvietenou mriežkou chladiča Iconic Glow. Vo finále mnou testovaná iX2-ka vyšla na 71 383 €(!) To len, aby ste vedeli, o čom čítate a čo vidíte na fotografiách.
Nebudem skrývať, že mne sa BMW iX2 páči. Mal som tú možnosť vidieť ju ešte pred oficiálnym predstavením, a tam som dizajn na prvýkrát až tak neprijal. Čím som s X2 resp. testovanou iX2 viac jazdil, páčila sa mi viac a viac, a ak by som si mal dnes vybrať medzi iX1 a iX2 s najväčšou pravdepodobnosťou by som si vybral práve iX2. Prečo? Je štýlová, silueta coupé sa v tomto prípade BMW podarila. Predná maska je navyše výrazne dynamickejšia, čo práve pri balíku M Sport pocítite najviac.
Mám rád svetielka a tak podsvietená mriežka chladiča Iconic Glow je v tomto prípade „must have“, avšak upozorním, že ju máte podsvietenú len v prípade, že si vyberiete balík Innovation za 4 031 €. Samotný balík má množstvo technologických vychytávok, ktoré oceníte, avšak bez neho podsvietenú mriežku mať nemôžete.
Osobne sa mi páči aj vybraný lak Fire Red mettalic, k dispozícii máte aj dvojicu matných lakov s označením Frozen, a to modrú a sivú. 20-palcové disky V-Spoke 873 M Bicolour síce získate len k balíku M Sport za pomerne priaznivý príplatok, no ak si zvolíte práve M Sport, berte ich. S nimi je iX2 skutočne výnimočným športovým elektromobilom a už len čerešničkou na torte môže byť balík M Sport Pro, ktorý z vašej elektrickej iX2-ky urobí doslova na pohľad identické dvojča, ako model X2 M35i!
Zozadu je iX2-ka špecifická, no vzbudzuje pozornosť. Malý spojler, výrazné vykrojené 3D zadné svetlá či dynamický M-kový nárazník dáva okoliu najavo, že pod kapotou máte nejaké tie elektrické kone. A 313 koní, aj keď naplno len po dobu 10-sekúnd v BOOST režime, urobia s iX2-kou naozaj svoje. Jazdí sa na nej výborne, je to veľmi pohodlný a luxusný elektromobil s podvozkom, aký mu môžu mnohé elektromobily vo svojej kategórii závidieť.
Interiér si vás bude hýčkať luxusom, a keďže som majiteľom X1-tky rovnako v balíku M Sport (interiér oboch modelov je identický), viem povedať, že tu išlo BMW ešte o kúsok ďalej. Prvou dobrou správou je, že kvalita spracovania výplne dverí je rovnaká tak vpredu ako i vzadu. Tu bola moja výčitka voči BMW X1 asi najväčšia, nepochopil som doteraz tento „pokus“ výrobcu o šetrenie. Aj v prípade iX2 môžete mať palubnú dosku potiahnutú kožou, tzv. Prístrojová doska Luxury. Lenže v tomto prípade je kožené čalúnenie rozdelené na dve časti, pričom v tej spodnej dostanete kožu s geometrickými útvarmi, pôsobí to moderne a mimoriadne luxusne. To isté platí aj pre výplne dverí.
Interiéru dominuje prepojená dvojica displejov BMW Curved Display, kde je ďalšou dobrou správou, že už tu nájdete štandardne najnovší operačný systém BMW Operating System 9. Potešil som sa a chcel som si ho vyskúšať. Je postavený viac na widgetoch, ktoré máte ihneď k dispozícii na hlavnej obrazovke. Rovnako aplikácie v menu sú lepšie usporiadané a celkovo je systém prehľadnejší, aj čo sa týka nastavení asistenčných systémov, máte tu už aj grafické znázornenie jednotlivých položiek, nemusíte tak tipovať, čo si nastavujete.
Výhodou nového systému je, že si tu môžete dodatočne inštalovať výrazne väčšie množstvo aplikácií. Je totiž postavený na základe OS Android. Skvelé poviete si. A aplikácie v systéme aj sú k dispozícii, dokonca desiatky aj pre našu krajinu. Zväčša však ide o pár hier a rôzne aplikácie pre počúvanie hudby alebo podcastov. Video aplikácie chýbajú, rovnako aj YouTube. Mali by pribudnúť, no aktuálne k dispozícii nie sú. Ak ste sa tak tešili, že si počas nabíjana elektromobilu pozriete vaše obľúbené videá či športový prenos, aktuálne to nie je možné.
Aspoň si však zahráte! Hry cez Air Console sú aj v iX2-ke, debutovali práve pri predstavení modelu BMW 5/i5. Ide o vynikajúci nástroj, ako sa len vy, alebo i s väčšou posádkou zabavíte. Stačí pripojiť cez QR kód smartfóny a tie následne slúžia ako ovládače pre hry. Je ich pomerne dosť, nechýbajú ani logické, zajazdíte si aj na autíčkach či motokárach.
Všetko by bolo skvelé a BMW by si za najnovší operačný systém vyslúžilo pomerne veľkú pochvalu. Lenže, BMW iX2 bolo systémovo jednoznačne „najpomalšie“ BMW, aké som kedy mal v rukách. Systém jednoducho neposlúchal a mal dlhé odozvy. Nie, takto sa to nerobí a verím, že čím skôr sa to vyrieši a nejaký skorý over-the-air update zabezpečí jeho chod tak, ako to od takéhoto prémiového výrobcu očakávate. BMW to vie, len tu sa to akosi na prvú nepodarilo, škoda.
Zato aplikáciu My BMW si budete pochvaľovať. Patrí k tomu najlepšiemu čo dnes k elektromobilu môžete mať. Viete si tu pozrieť všetky vaše jazdy, aplikácia vám dáva dokonca mesačné prehľady, skóre, porovnávate sa s komunitou. Aplikácia si pamätá miesta nabíjania, ak si pre ne uložíte cenu za 1 kWh, automaticky sa vám vypočítava aj náklad na nabíjanie na danom mieste. Tu je BMW veľkým príkladom, ako sa to má robiť.
Aplikácia je prehľadná, rýchla a spoľahlivá. Rovnako poteší menu systému pre nabíjanie, viete si podrobne nastaviť správanie sa elektromobilu po pripojení k nabíjacej stanici, a to nielen čo sa týka % alebo limitov prúdov, ale nechýba ani predhrev batérie. Ten si viete nastaviť jednorázovo, alebo automaticky podľa cieľov v navigácii tak, aby ste pri nabíjaní dosahovali maximálne výkony nabíjania. Mne sa páčilo, že nechýba ani nastavenie nabíjania podľa polohy pre jednotlivé miesta, rovnako je samozrejmosťou Plug & Charge.
A tak môžeme prejsť k tomu najpodstatnejšiemu, ako sa s BMW iX2 jazdí a kam s ním až zájdete. Už som to spomenul vyššie, jazdné vlastnosti sú ukážkové. Elektromobil dokonale filtruje nerovnosti, je špičkovo odhlučnený a vďaka asistenčným systémom s takými vychytávkami ako je automatická zmena jazdného pruhu, alebo upozornenie na STOP-ky, daj prednosť v jazde či semafóry bude doslova radosť jazdiť. Osobne oceňujem aj tzv. Drive Recorder, kde ak máte 360-stupňový pohľad na okolie auta, tak vie automaticky zaznamenať všetkými štyrmi kamerami napríklad nehodu. Je na vás, ako si ho nastavíte, ja odporúčam 30 sekúnd pred a 30 sekúnd po udalosti.
Výkon nabíjania z Wallboxu máte štandardne 11 kW, no za príplatok môže byť aj 22 kW, čo rozhodne odporúčam. DC nabíjanie je maximálne 130 kW, kde mohlo BMW kúsok pridať, no vzhľadom na 64,8 kWh batériu (využiteľná kapacita) môže byť postačujúce. Ja som si vyskúšal prvé DC nabíjanie na obchvate D4, kde som sa bez zapnutia predhrevu nabil z 20 % na 50 % za 11 minút! Výkon nabíjania sa pohyboval celú dobu cez 100 kW, maximum som videl 115 kW. BMW iX2 ma tak milo prekvapilo.
Následnú trasu 62,2 km som prešiel so spotrebou 20,8 kWh/100 km. Išlo o mix diaľnica, okresky a mesto, skutočne rozdelené takmer na tretiny. Ak to porovnám s WLTP spotrebou, ktorá by mala byť na úrovni maximálne 17,7 kWh/100 km, nepotešilo ma to. Úprimne som čakal lepšiu spotrebu, takto sa reálne dostanem na dojazd cca. 300 km. Mimochodom, na mojej zvyčajnej trase z práce domov, ktorá má 26 km, som dosiahol ešte vyššiu spotrebu, a to 21,8 kWh/100 km. Tento aprílový deň bol pritom pomerne teplý, vonku bolo 20 stupňov celzia.
Išiel som sa nabiť opäť. Tentokrát som si odsledoval nabíjanie z 30 % na 80 %, ktoré trvalo 27 minút a batérii som dodal 34 kWh. Môj odhadovaný dojazd bol pri batérii nabitej na 80 % na úrovni 252 km. Uff, povedzme si úprimne, bežne nebudete externe nabíjať na vyššie percentá, trvá to potom až príliš dlho. Pri 80 % nabití totiž nabíjací výkon klesol už na 40 kW.
Počkal som si, aj keď je úplne zbytočné na DC nabíjacej stanici nabíjať batériu elektromobilu do 100 %, chcel som vidieť odhadovaný dojazd. Totiž, len aby ste mali predstavu, zatiaľ čo som sa nabil z 30 na 80 % za 27 minút, odhadovaný čas nabíjania z 80 na 100 % bol 45 minút! Milo ma prekvapilo, že až do 93 % kapacity batérie som nabíjal výkonom 40 kW, následne to už išlo slimačím tempom. A to až tak, že posledné 1 % batérie sa nabíjalo 15 minút. A aký odhadovaný dojazd som mal pri 100 % nabitej batérii? Presne 316 km! Ouuu. Celkovo sa našťastie odhadovaný čas nabíjania skrátil a tak som sa z 30 % na 100 % nabil za 59 minút.
Povedal som si, nejdem jazdiť na „spotrebu“, budem iX2-ku používať ako bežné auto, diaľnica = diaľničná rýchlosť, okresky 90-ka atď. a dobre, pridajte + 8 km/h, lebo adaptívny tempomat a preberanie rýchlosti vám umožní nastaviť si načítanie rýchlosti +/- vami nastavené km/h. Od nabíjania som prešiel 151 km so spotrebou 21,7 kWh/100 km. Je to dosť, vzhľadom na dobré externé podmienky a celkovú veľkosť iX2-ky. Za celý test som prešiel 429 km so spotrebou 21,8 kWh/100 km. Úprimne očakával som nižšiu spotrebu. A ak si poviete, že som jazdil neštandardne nešetrne, mohli by ste mať pravdu. Avšak pozrel som sa na údaj o spotrebe od výroby. Za prejdených 4 697 km tu svietilo 21,3 kWh/100 km. Beriem, že ide o novinársky elektromobil, no také sú aj ostatné, ktoré v redakcii testujeme.
BMW iX2 xDrive30 je vydarený a extrémne pohodlný štýlový elektromobil. Dizajn je svieži a nájdete tu všetky najmodernejšie technológie. A tie fungujú jedna radosť (až na nový systém, ktorý som presvedčený že sa odladí najbližším upgradom). Batéria však mohla byť väčšia, rovnako spotreba nižšia. Reálny dojazd na úrovni 250-300 km síce mnohým postačí, no na rodinnú dovolenku smer Chorvátsko to už nemusí byť ideálne. Navyše si musíte dávať pozor pri konfigurácii, základná cena dostupnejšej elektrickej verzie je priaznivá, no čím viac si toho v konfigurátore naklikáte, tým cena výraznejšie stúpa a vie vystúpať poriadne vysoko.