Je všeobecne známe, ale aj faktami podložené, že Slováci najviac milujeme dovážať jazdené autá z Nemecka. Tento západoeurópsky trh je známy tým, že predošlí majitelia sa o autá príkladne starajú a jazdia po kvalitných cestách.
Výnimka potvrdzuje pravidlo a tak je dobré poznať a vedieť aké úskalia sú späté aj s nákupom jazdeného auta z Nemecka. Hlavne ak si ho kupujete na vlastnú päsť, pretože dať tisícku či dve firme, ktorá sa o to postará je priveľa.
Ísť do Nemecka po jazdené auto nie je v súčasnosti už takmer žiadny problém. Existujú viaceré stránky, kde si viete vozidlá vyhľadať (napríklad mobile.de), priamo napísať predajcovi, zarezervovať si auto, resp. autá a ísť si ich pozrieť, v lepšom prípade aj jedno kúpiť.
Ani dostať sa do Nemecka už nie je taký problém. Aj zo Slovenska premáva do metropoly Nemecka priamy vlak a odtiaľ sa už viete dostať do ktoréhokoľvek kúta krajiny. Samozrejme, nie je to za pár hodín a vyhradiť si na to musíte aspoň dva dni (ak cestujete vlakom či autobusom), no výsledok môže stáť zato.
Na čo si ale dať pozor pri kúpe jazdeného vozidla z Nemecka?
1. Stočené kilometre
Ak sa čudujete, čo tu robí táto hlúposť hlavne východoeurópskych predajcov jazdených áut, verte či nie, aj v Nemecku predajcovia stáčajú kilometre s vidinou lepšieho zisku. Samozrejme, v Nemecku je tento úkon trestný a seriózny predajca si to nikdy nedovolí. No existujú stovky predajcov, ktorí áno. Aj CarVertical potvrdzuje, že stočené kilometre sú veľkým problémom a 100 000 stočených kilometrov vie zvýšiť predajnú cenu aj o vyše 20 %, čo v prípade novších áut robí v priemere pokojne aj 11 000 €. To platí pre Slovensko.
„Na 100 tisíc stočených kilometrov najviac doplácajú kupujúci prémiových vozidiel: Audi (6 000 eur), Volkswagen (4 500 €), BMW (7 000 €) a Mercedes-Benz (10 600 €),“ dodáva CarVertical vo svojej štúdii.
Je preto dobré poznať históriu vozidla. Ideálne, aby vám predávajúci vedel s autom poskytnúť aj servisnú knižku, v ktorej sú uvedené všetky pravidelné i nepravidelné kontroly. Samozrejme, papier znesie a dá sa jednoducho sfalšovať, no existujú on-line služby, ktoré sú schopné overiť históriu vozidla zadaním VIN čísla. Nie sú zadarmo a odlišujú sa kvalitou informácií, no pri kúpe niekoľkotisícového auta je pár eur za služby zanedbateľná suma.
2. Poškodené vozidlo
S tým súvisí aj to, či s vozidlom bola niekedy počas jeho histórie akákoľvek škodová udalosť. Aj to je možné zistiť v servisnej knižke, ale aj cez spomínané overovače histórie vozidla. V ideálnom svete vám o škodách povie priamo predajca, no aj tomu mohli byť niektoré fakty zamlčané. Keďže ale v Nemecku platí záruka aj na jazdené vozidlá, seriózny predajca by ich mal poznať. Potom je už len na zákazníkovi, či je ok s tým, že napríklad bočné dvere boli prelakované kvôli pošriabaniu „kľúčom“, alebo kvôli dopravnej nehode.
Pozor aj na možné utopené vozidlá spred niekoľkých rokov. Utopené auto je na odpis, no šikovní majstri vedia dať aj takéto auto do stavu, že to na ňom nebudete poznať. Za tých niekoľko rokov od posledných záplav v Nemecku ubehli roky a teda aj dostatok času na vyšperkovanie utopeného auta do predajného stavu.
3. Súkromní predajcovia
Tí síce inzerujú svoje vozidlá pomenej, no nájdu sa aj také. S nimi môže byť ale množstvo problémov, už len z dôvodu, že nemusia vedieť ani po anglicky, ale aj z neznalosti všetkých úkonov potrebných a spojených s prepisom auta.
Niet väčšieho problému ako zistenie až na Slovensku, že vám chýba nejaký „papier“, inak povedané dôležitý doklad, bez ktorého vám vysnívané jazdené auto nezaregistrujú do slovenskej evidencie. K autu po jeho kúpe budete potrebovať: kúpno-predajnú zmluvu, doklad o odhlásení, prevozné značky a k nim potrebné dokumenty a poistenie (ak ste auto nešli kúpiť s prívesným vozíkom), technický preukaz, protokoly o STK a EK (HU – Hauptuntersuchung a AU – Abgasuntersuchung). Hodí sa však aj COC (Certificate of Conformity), teda osvedčenie o zhode.
4. Dopravné úrady
Po novom je nutné sa na dopravný úrad, ktorý vám vydá osvedčenie o vozidle na vaše meno objednať vopred. Ak teda plánujete kúpu auta v Nemecku, upovedomte predávajúceho, aby objednal možný termín na úrade pre prípad, že dané auto daný deň kúpite. Pozor aj na to, že mnohé úrady robia iba do 12:00 hod. a aj na sviatky, koré môžu byť v jednotlivých spolkových republikách rozdielne.
Toto všetko si overte vopred. Samozrejme, cez internet, alebo sa opýtajte rovno predávajúceho. Vyhnete sa tak zbytočnému zdržaniu v Nemecku a čakaniu na druhý či tretí deň kým otvoria úrady. Pokiaľ teda nebudete mať šťastie a obyčajným zavolaním predávajúceho na úrad vás budú vedieť prijať aj bez objednania.
5. Záruka
So zárukou je to pri dovezených autách veľmi komplikované. Seriózne bazáry majú v Nemecku povinnosť dať záruku aspoň rok, no viete si predstaviť, že pôjdete s pokazeným autom späť do Nemecka si túto záruku uplatniť? Ťažko. Lepšie je si preto vozidlo poriadne preveriť testovacou jazdou, obliadkou a skúmaním. Pokiaľ nemáte skúsenosti, lacnejšie vás vyjde zobrať so sebou odborníka, ako neskôr riešiť finančne výrazne nákladnejšie problémy.
Mimochodom, pri kúpe vozidla od súkromnej osoby nemáte nárok na žiadnu záruku, teda pokiaľ si ju neupravíte v kúpno-predajnej zmluve. Zmluvu si však dobre preštudujte aj v prípade, že kupujete vozidlo z bazáru.
Rovnako si dobre skontrolujte, či sedí výbava z inzerátu s realitou. Ak aj nie a chýba nejaká drobnosť (či dokonca aj čosi dôležitejšie), máte aspoň priestor na zjednávanie ceny.
6. Internet
Vďaka internetu je dnes možné nájsť obrovské množstvo informácií. Využite to predtým ako si vôbec vyberiete dve-tri či štyri potenciálne autá, ktoré by ste v Nemecku chceli kúpiť. Ak ste našli zaujímavú ponuku v tamojšom bazére, overte si recenzie na Google Mapách. Cez tie si môžete aj pozrieť ako vyzerá a kde sa nachádza daný bazár. Už na prvý pohľad je možné rozlíšiť podivné firmičky, ktoré zakladajú cudzinci prevažne z východnej Európy a bazáre, ktoré sú na nemeckom trhu roky a za svojim menom si stoja.
So súkromnými predajcami je to náročnejšie, no aj o nich viete zistiť pomerne dosť vďaka sociálnym sieťam. Možno u nich nájdete videá, v ktorých práve vaše vysnené auto ničili robením „donutov“, alebo nájdete fotku z dopravnej nehody spred mnohých rokov, na ktorú majiteľ aj zabudol.
Cez internet je ale možné overiť aj históriu auta, teda pokiaľ je dostupná. Existuje viacero firiem, ktoré vám on-line zistia detaily o aute, ktoré vy nemáte šancu dohľadať už len kvôli jazykovej a znalostnej batérie.