- #E-mobilita
- 4 min.
- 30.4.2024
Harbinger Motors tvrdí, že jeho EV do konca roka cenou porazia spaľováky
Harbinger Motors je americký startup založený v roku 2021. V tíme asi 100 ľudí sa nachádza skupina odborníkov, ktorí pracovali v spoločnostiach Coda, Faraday Future, Canoo a Tesla. Z Tesly pochádza aj výrobný riaditeľ Gilbert Passin, ktorý riadil budovanie fabriky Tesly vo Fremonte.
Firme ambície rozhodne nechýbajú. Harbinger vyrába šasi elektrických úžitkových vozidiel pre stredné zaťaženie v novom závode v Garden Grove v Kalifornii, pričom chce dodať prvé cenovo konkurencieschopné stredné nákladné elektrické vozidlá (EV) v triede 4-6 do konca tohto roka.
Tieto triedy pokrývajú širokú škálu vozidiel od osobných dodávok, po nákladné autá a školské autobusy. Keďže takéto úžitkové vozidlá najazdia veľa kilometrov práve v husto osídlených oblastiach, majú na svedomí aj značné znečistenie ovzdušia zo spaľovacích pohonov. Potenciálne zisky z ich elektrifikácie by boli teda vysoké.
Harbinger sa však sústreďuje skôr na dodávky samostatných podvozkov než hotových vozidiel alebo kombinácií podvozku a kabíny. To umožňuje väčšiu flexibilitu a jednoduchšiu výrobu pre samotnú spoločnosť. Pre zákazníka je to zas možnosť nechať si vytvoriť vozidlo na mieru.
Pri slávnostnom otvorení závodu Harbinger predviedol niekoľko beta verzií svojho podvozku a vlastné motory a batérie. Firma používa modulárnu štruktúru batérií, pričom každá z nich má kapacitu 35 kWh. Podvozok je konfigurovateľný s dvoma až siedmimi sadami batérií podľa použitia a dĺžky dojazdu. Možnosti rázvoru kolies sa pohybujú od 158″ do 208″ (401,32 cm až 528,32 cm). Batérie používajú štandardné články s veľkosťou 2170 od „špičkového výrobcu“ (značku Harbinger neuvádza).
Na to, že Harbinger toho zatiaľ v realite veľa nedokázal, má obrovské ambície. Tvrdí, že nielenže začne dodávať konečný produkt do konca tohto roka, ale že jeho podvozky pre elektromobily nebudú drahšie ako ekvivalentné podvozky s benzínovým, alebo naftovým pohonom. Harbinger pritom tvrdí, že jeho motory vydržia 450 000 míľ (724 000 km), čo firmám ušetrí peniaze v dlhodobom horizonte.
Ale sľubuje aj nižšie počiatočné náklady. Či už s dotáciou na základe amerického Zákona o znižovaní inflácie vo výške 40 000 USD pre úžitkové vozidlá, alebo bez nej, cenová parita, sľubovaná Harbingerom, by bola prvou lastovičkou lacnej elektromobility.
Cena vozidla a prevádzkové náklady sú síce dôležitým, ale nie jediným parametrom, pri posudzovaní jeho efektivity. Nevýhodou elektrických dodávok je zvýšená hmotnosť vďaka batérii, ktorá znižuje ich použiteľnú nosnosť. Harbinger však tvrdí, že ponúkne podobnú kapacitu užitočného zaťaženia, ako klasické dodávky. V konfigurácii so 4 modulmi batérie je údajne jeho vozidlo ľahšie ako naftový podvozok Freightliner MT55.
Odhaduje sa, že verzia so štyrmi sadami batérií s celkovou kapacitou 140 kWh ponúkne dojazd okolo 266 km. To postačí pre mnoho aplikácií. Harbinger môže ponúknuť konfigurácie s menším dojazdom pre lokálny rozvoz, alebo s odhadovaným dojazdom viac ako 320 km pre väčšie kapacity s piatimi, alebo šiestimi sadami batérií.
Plány vyzerajú pôsobivo, ostáva len dúfať, že sa spoločnosti Harbinger Motors podarí tieto odvážne ciele naplniť.