Reklama

Google už možno nebude zadarmo, gigant zvažuje jeho spoplatnenie

Zdroj | DALL-E 3
Števo Porubský
Zdroj | DALL-E 3
Zdroj | DALL-E 3

Googliť je dnes už tak zaužívaný trend, že vyhľadávať informácie na internete na inom mieste už ani poriadne nevieme. Čokoľvek nám napadne, že sa chceme dozvedieť, otvárame Google.

Google, resp. jeho materská spoločnosť Alphabet zvažuje, že za vyhľadávanie budeme ale platiť. Zatiaľ je to iba v štádiu zvažovania, no asi sa tomu nevyhneme.

Našťastie nejde o spoplatnenie bežného vyhľadávania, ktoré poznáme z denno-denného používania, ale o rozšírené vyhľadávania, do ktorých sa zapája umelá inteligencia od Google. So správou prišiel denník Financial Times, podľa ktorého Google zvažuje zaviesť platby za vyhľadávanie.

Obsah pokračuje pod reklamou
Zdroj | Firmbee.com

Nepôjde ale o predplatné ako máme na Netflix či Spotify, ale platené vyhľadávanie bude súčasťou už existujúcich platených služieb ako napríklad Google One či Gemini Advanced. Negatívom ale je, že aj toto prémiové vyhľadávanie bude obsahovať reklamy.

Financial Times dodáva, že k tomuto kroku Google pristupuje kvôli tomu, aby vyvážil integráciu AI do vyhľadávania a zároveň naďalej získaval ohromné financie z cielenej reklamy, čo je stále jeho hlavným biznisom. Iba za minulý rok vďaka tomu utŕžil 175 miliárd dolárov. Iba za reklamu vo vyhľadávaní.

Platiaci zákazníci, a to sú aj všetci tí, ktorí si platia za cloud (Disk) od Google by síce mali lepšie vyhľadávanie, ale v ich prípade by Google strácal príjmy. Rovnako to platí aj o rastúcom počte Gemini zákazníkov, od ktorých by nezískal nič navyše z reklamy. A keďže vyhľadávame denno-denne množstvo fráz, príjmy z reklamy by mohli výrazne poklesnúť.

AI vyhľadávanie známe ako Search Generative Experience (SGE) je on-line už takmer rok, no stále ho Google nespustil naplno pre všetkých. Dôvodom majú byť aj značne vyššie výpočtové náklady s ním spojené. Predsalen je iné mať klasické servery a iné mať servery zvládajúce AI, navyše pri takom množstve požiadaviek.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.