Najnovší japonský epos nás berie do zaujímavého obdobia 19. storočia, ktoré už preskúmali viaceré knihy, filmy, hry či opery.
Po dva a pol storočia izolácie dorazili do Yokosuky „čierne lode“ Matthewa Perryho a hranice ostrovného národa sa zrazu začnú otvárať.
Je to mimoriadna séria rokov, kedy Japonsko opustí svoj dovtedajší štýl života, čelí invázií nových myšlienok i národov a neskôr prerazí silná inšpirácia západným svetom pre panovníka Meijiho, ktorý dá Japonsku opäť raz novú tvár.
Vitajte v zlomových rokoch Japonska
Pre vášho hrdinu či hrdinku však cesta začína inak – vyvraždením istej dedinky, kde prežije sotva pár ľudkov a medzi nimi vy a vaše dvojča. Symbióza dvoch bojovníkov spadá pod krédo The Veiled Edge, no séria dramatických udalostí vás posunie do nečakaných momentov a ďalších rozhodnutí. Hneď prvá misia je zručne natočená, privedie vás rovno na Perryho loď a stretnete sa voči nemu, čo dáva hre vysoký náboj. Misiu marí akurát podivný dizajn lode, kde sa presúvate medzi vrchnou a spodnou palubou, rozličnými prekážkami a rebríkmi, no postupne to všetko zaklapne. Po prológu príde určité upokojenie, otvorí sa svet a naskytnú sa mnohé možnosti.
Rise of the Ronin je totiž ďalšia hra s otvoreným svetom a netrvá dlho, kým cválate na koni a venujete sa x aktivitám na veľkej mape. Svoje zákutia servíruje postupne a nemá hneď na začiatku posiatu mapu desiatkami ikon. Napríklad cestou do Yokohamy sa môžete zastaviť v niekoľkých dedinkách či osadách a oslobodiť ľudkov od náporu bojovníkov. Za to sa vám otvoria obchody, chrámy, pár vedľajších questov alebo aspoň porazíte iných šermiarov, zmocníte sa kľúču od skladu a poriadne nabalíte lepšou výbavou. Nie je márne dať si načas – hoci časť hráčov bude upaľovať po príbehovej línii a ich questov k ďalším udalostiam, veľký svet a kopa predmetov vás láka zastaviť sa: nájsť stratenú mačku, poraziť vagabunda, zarobiť pár extra peniažkov či pomôcť neborákom v núdzi.
Hra je skutočne robustná a máte čo robiť desiatky hodín. Tu zbierate rastlinky na lepší recept u lekárnika či predmety u kováča. Tam bojujete čo vám meč stačí – svet je plný hrdlorezov a každé oslobodené miesto vám zvyšuje level v oblasti a za to prídu odmeny. Vydzobávať mapku prináša nielen čaro, ale aj benefity. Pocit z postupu je dobrý, každá zozbieraná rastlinka, vyčistená osada či misia vám k niečomu pomôže. Je fajn vidieť na mape levely jednotlivých protivníkov či výziev: ak ste na leveli 2, neradím vletieť do bandy na leveli šesť, lebo sa zapotíte a asi prehráte. I keď oplatí sa vyskúšať pár pokusov, či šťastena nepovolí.
Prvé hodiny sú náročné, oplatí sa vydržať
Malý paradox je, že na hru si treba zvyknúť – prvé hodiny v Rise of the Ronin sú slabšie ako nasledujúce. Úvod je síce fajn, ale kým vám prejde ovládanie i všetky mechanizmy do krvi, hra sa nejako vlečie a máte nutkanie porovnávať ju s inými titulmi (najmä Ghost of Tsushima), čo síce nie je fér, no nedá sa inak. Štartom som sa dáko prehrýzol a motivoval hrať, no len čo prišla Yokohama či ďalšie momenty, zrazu sa otváral svet a motivácia putovať, objavovať a bojovať stúpala.
Nehovoriac o tom, že ambivalencia tejto éry sa podpíše pod rozmanité možnosti – môžete bojovať proti šogunátu, ale možno zobrať aj nejakú misiu v jeho prospech. A čo tí krúžiaci Američania, nedá sa aj s nimi nejako dohodnúť? Rise of the Ronin ukazuje, že toto obdobie bolo neľahké, plné šancí a sklamaní, no váš titulný ronin i jeho rozhodnutia modifikujú možnosti tohto sveta i príbeh, takže každého hráča čaká sčasti odlišná cesta.
Hra má hlavné príbehové misie, po ktorých môžete od začiatku ísť. No zároveň si môžete dať ľubovoľne pauzu a okrem čistenia máp riešiť tzv. Bond misie, ktoré vytvárajú putá, odhaľujú čriepky osudov a tvoria podklad pre vzťahy vášho hrdinu/hrdinky k provinciám, mestám či postavám. Takže niekde môžete byť aj vítaní, inde bude vaša pozícia riskantná. Nie je to iba o získavaní bodíkov do ukazovateľa, ale o reálnom efekte na hrateľnosť. A vaša rola ronina (samuraja bez pána) je transformovaná do ambivalentnej pozície sólistu, ktorý putuje krajinou a môže slúžiť každému čo nikomu.
Ťažké potýčky, ale nie nehrateľné súboje
Najviac som sa bál súbojového systému, pretože Team Ninja je známy tuhými hrami ako Ninja Gaiden, Sekiro či Ni-Oh. A bola by obrovská škoda, keby ťažké až nehrateľné súboje znemožnili užiť si hru a tá by spadla do nekonečného zástupu Souls klonov. To by našinec po hodine či dvoch zistil, že ho síce čaká krásny svet, ale nedokáže sa doň dostať či absolvovať súboje. Boje spoliehajú najmä na meče, katany či kopije, sú to taktické potýčky, kde musíte voliť správne načasovanie, bloky, odrážanie úderov alebo dobré protiútoky. Ak budete dávať prvú hodinu pozor, systém si osvojíte a zvládnete. Pri nepriateľoch treba dať bacha na ikony – kedy ho už môžete doraziť, kedy zasadiť zásadný úder a ako je na tom on s energiou.
Nemôžete totiž šermovať donekonečna vy, ani nepriatelia. Okrem ukazovateľa zdravia máte aj tzv. Ki energiu (akoby staminu): tá sa postupne vybíja údermi, no zároveň máte šancu ju obnoviť cez rozličné údery či ťahy. Takže na jednej strane zasadíte aj nejaký zo super úderov (R1+ďalšie tlačidlo), ale keď sa objaví šanca na protiútok, veľmi rýchlo sa vám Ki doplní. Na druhej strane budú na vás skúšať rozličné triky aj súperi: niektorým sa viete vyhnúť a odraziť ich, iné už nie a treba skôr odskočiť. Každý oponent má nad hlavou ukazovateľ zdravia a prípadne aj farebný symbol – žltý značí náročného súpera, červený aktuálne nezdolateľného.
Samotný súbojový systém a šerm nie je najľahší, ale je hrateľný. Treba najmä kombinovať špeciálne údery a protiútoky, to sú najsilnejšie elementy, no pýtajú presné načasovanie. Môžete si pomôcť nižšou obtiažnosťou a vtedy sú súboje niekedy dosť rýchle a dynamické. Pomôcť sa dá aj stealth metódami, že sa zakrádate v tráve, kroví či inom prostredí a potom zaútočíte zozadu či zboku – celkom efektívny štýl, keď nechcete úporne bojovať. Alebo aj keď vletíte do osady, kde je 11 bojovníkov – nie je márne troch-štyroch zmastiť stealth metódou a jedným zapichnutím.
Vývoj hrdinu, šermovanie dvojíc
Protagonista navyše nestagnuje – pri tvorbe si zvolíte určitý setup hrdinu, no pri zvyšovaní levelu sa dajú investovať rozmanité bodíky do vlastností. Nevkladáte iba jeden typ bodu, ale viaceré a získať možno aj pasívne, aj aktívne atribúty ako nové údery – napríklad odrážať útoky vo vzduchu či rýchlejšie nabíjať Ki energiu. A vždy keď cinkne level, budete dlhšie študovať, čo si vybrať, lebo to tvorí celú bojovú taktiku.
Netreba zabúdať, že od prológu hra rieši koncept dvojičiek resp. dvoch bojovníkov po boku. A príbehové misie sa väčšinou snažia dať vám parťáka, čo má minimálne výhodu v tom, že si ich môžete prepínať, aj využiť odlišné štýly či zbrane. Ak niekomu vyhovuje viac katana, druhému zase dva meče, dá sa bojovať takto. Ale vo vedľajších misiách idete zväčša sólo, takže sa treba naučiť aj boj s jediným zverencom.
Pohyb vo svete môžete riešiť ľubovoľne – osobne najprv rád prechádzam hlavné lokality pešo, neskôr už na koni (aj aktívne, aj automaticky) a niektoré miesta si pýtajú tzv. glider, takže zletíte z určitej výšky na ďaleký ostrov.
Viac ako iba kópia iných hier
Osobne som sa obával dvoch momentov, ktoré sa našťastie nenaplnili. Prvá – že pôjde o kópiu Ghost of Tsushima posunutú o šesť storočí. Feudálne Japonsko, veľký svet, vedľajšie aktivity i súboje s katanou. Ale hra má svoju vlastnú tvár, mechanizmy a odlišný prístup. Napríklad využívanie diaľkových zbraní – sú tu klasické shurikeny, ale aj moderné pušky od Američanov či Angličanov. Aj možnosť prikloniť sa na stranu šogunátu či proti nemu má svoje čaro. Skrátka, 19. storočie dáva iné šance, hoci na pohľad je vidiek či pár miest podobných.
Druhá a ešte dôležitejšia vec je, že Rise of the Ronin nie je typický Souls zástupca, t.j. žiaden ďalší Ni-Oh. V tom smere má fakt hra bližšie k Ghost of Tsushima ako Sekiro či Ni-Oh, čo hodnotím ako plus. Trojica obtiažností poteší každého – aj hráča akčných, aj ťažších hier. A strašne som rád, že
Rise of the Ronin je PS5 exkluzivita, takže očakávate aj kvalitnú grafiku a špičkový technický stav. Fakt je, že Team Ninja nemá také obrovské rozpočty a sčasti je to cítiť – niektoré interiéry nemajú takú top úroveň ako malebné exteriéry. Ale aj tu platí, že po pár hodinách si začnete hru užívať a objavíte jej čaro.
Každopádne, z Rise of the Ronin sa vykľula kvalitná akčná hra. Ba čo viac, ak milujete Japonsko či chcete ísť do atmosférického eposu, môžete vyskúšať.
Rise of the Ronin vyšla 22. marca 2024 exkluzívne na PS5.
Výhody
- zaujímavo využité unikátne obdobie polovice 19. storočie
- historické pozadie využité pre dobrý príbeh
- množstvo postáv pomáha deju i hrateľnosti
- systém reputácie, Bond misií a vašich rozhodnutí má vplyv
- dynamické, no napínavé súboje s kopou možností
- otvorený svet s kopou aktivít a postupu
- čím ste ďalej, tým lepšia zábava a chuť putovať
Nevýhody
- prvé hodiny sú náročne na učenie i systém
- občas zastaraný vizuál