- #E-mobilita
- 3 min.
- 13.3.2024
Mack nasadil na svoj elektrický kamión nabíjaciu stanicu poháňanú propánom
Americký výrobca kamiónov Mack Trucks v nadväznosti na spustenie výroby svojho plne elektrického kamiónu MD Electric predstavil pojazdnú nabíjaciu stanicu pre elektrické vozidlá, vrátane iných kamiónov.
Stanica je napájaná propánovým generátorom a nasadená na nákladný priestor práve modelu MD Electric. Mack chce touto cestou pomôcť rozširovaniu elektrických nákladných vozidiel 6-8 kategórie.
Spoločnosť predstavila svoju mobilnú nabíjaciu stanicu počas výročného zasadnutia Rady pre technológiu a údržbu americkej kamiónovej asociácie v New Orleans. Jej snahou tak bolo zainteresovaným stranám ukázať, že to s elektrifikáciou nákladnej dopravy myslí vážne. Stanicu však zatiaľ nebude ponúkať komerčne, určená bude zatiaľ na ukážky a testovanie.
Propánom poháňaný generátor je uložený na nákladom priestore nákladného kamiónu MD Electric spoločne so 120 kW nabíjačkou. Hlavnou myšlienkou je, aby táto stanica poslúžila predajcom kamiónov, ktorí ešte nestihli svoje pobočky vybaviť stacionárnymi nabíjačkami, ako aj spoločnostiam, ktoré si chcú takúto elektrifikáciu najprv vyskúšať skôr, než budú okrem kamiónov investovať aj do samotnej infraštruktúry potrebnej pre ich fungovanie.
Samotný kamión MD Electric je dostupný v dvoch konfiguráciách s klasifikáciou 6. a 7. úrovne. Jeho batéria s kapacitou 150, resp. 240 kWh implementovaná najmä do jeho prednej polovice a rozdelená do viacerých modulov, má v základnej konfigurácii s dvomi sústavami ponúkať dojazd 225 kilometrov, verzia s tromi batériami ponúka papierový dojazd 370 kilometrov.
Plne elektrický pohon kamiónu ponúka výkon 260 koní a krútiaci moment zhruba 2 500 Nm. Čo sa týka nákladu, tam má v papieroch zapísanú hodnotu 8 799 kilogramov. Oficiálnu predajnú cenu tento kamión stanovenú nemá. Na americkom trhu ho totiž spoločnosť Mack Trucks záujemcom ponúka formou predplatného, ktorého výška závisí od využitia a najazdených míľ.
O ekologickej stránke jazdy plne elektrického vozidla, ktorý získal energiu z iného ako obnoviteľného zdroja, je možné viesť dlhé debaty. Mack Trucks si však s výberom propánu ešte zvolil jednu z tých zelenších možností. Otázne tak zostáva skôr to, či sa bude skutočne jednať iba o dočasné riešenie pre distribútorov a veľké firmy, ako to spoločnosť formuluje v súčasnosti, alebo či náhodou nemajú podobné prenosné nabíjacie stanice svoj priestor aj v budúcnosti.
Zabezpečiť dostupnosť nabíjacieho zdroja pre elektromobily bude v budúcnosti zrejme potrebné v rôznych situáciách, napríklad najmä v prípade výpadkov štandardných dodávok elektriny či porúch konvenčných nabíjacích staníc. Takéto kamióny s generátormi by tak mohli operatívne vyraziť aj do regiónov, ktoré bol napríklad postihnuté prírodnou katastrofou, aby ľuďom poskytli energiu pre ich autá a pokojne napríklad aj kľúčové budovy či domácnosti.