Na Slovensko dorazili prvé kusy štýlovejšej verzie X1-ky. Silueta SUV coupé je stále v trendoch, a tak sa najdostupnejší a najmenší model BMW X2 právom dočkal druhej generácie.
Čo sa zmenilo a prečo si myslíme, že nová X2-ka má všetky parametre na to, aby bola úspešná? Toto sú naše prvé dojmy z prvých kilometrov s novinkou.
BMW X2 aj v novej generácii priamo vychádza z modelu X1. Zatiaľ čo predtým išlo o „menšie“ a štýlovejšie SUV coupé, tentokrát sa v otázke priestoru veľa kompromisov nerobilo. Naopak. A to je dobre. Jednoducho nová X2-ka má všetko, čo ponúka najnovšia generácia X1, avšak prichádza s výrazne modernejším, i keď miestami kontroverzným dizajnom. A keďže v redakcii vlastníme súčasnú novú generáciu modelu X1, pozrite sa najskôr na porovnanie týchto modelov. Oba sú v matnom laku, no zatiaľ čo naše BMW X1 je plug-in hybrid s balíkom M Sport, X2-ku sme mali na pár hodín rovno vo verzii BMW X2 M35i xDrive.
Prečo ich „porovnávame“? Pretože BMW X2 vychádza priamo z modelu X1, s ktorým zdieľa technológie, podvozok či komplet interiér a mnoho ďalších prvkov. Na prvý pohľad však nájdete rozdiely najmä v prednej maske a samozrejme v zadnej časti, kde klasické SUV krivky nahradili krivky coupé. Spredu je BMW X2 výrazne modernejším modelom. Zatiaľ, čo model X1 zostáva verný tradičným krivkám, X2-ka ide v štýle najnovších faceliftov modelov BMW X5 či X6. Práve v M Sport prevedení vidíte aj prepojenie predného grilu s predným nárazníkom, čím získala X2-ka výrazne športovejší charakter. Rozhodne odporúčame priplatiť si aj za balík M Sport Pro, kde získate množstvo charakteristických M prvkov v exteriéri, ako aj v interiéri.
Aby toho nebolo málo, prednú masku chladiča môžete mať aj vo verzii Iconic Glow, teda plne podsvietenú. Ako to vyzerá si pozrite na fotografii nižšie.
Najväčším rozdielom je samozrejme zadná časť. Tu BMW prichádza s úplne novým dizajnom, ktorý jednoducho treba vidieť naživo. Ak ste sa však opäť tešili na logo BMW aj na C-stĺpiku, sklameme vás, tu ho už nenájdete. Čím ste s X2-kou dlhšie, tým sa vám viac bude páčiť. Svetlá majú výrazné delenie a nechýba zaujímavý úzky spojler. Fajnšmekri si prídu na svoje pri pohľade na skutočné dvojité výfuky či neprehliadnuteľný športový zadný M-kový nárazník.
Pri pohľade na interiér je zmien minimum. V podstate, ak by sme mali X1-ku v rovnakom M Sport Pro balíku, ani by ste rozdiel voľným okom nepostrehli. No predsalen sa tu niečo zmenilo. X2-ka totiž ponúka Alcantara materiál aj v časti palubnej dosky či vo výplni dverí, čo pôsobí skutočne hodnotne a ešte prémiovejšie.
Celkovo je pocit z interiérov oboch modelov vynikajúci a hodný prémiovej automobilky. Prečo sme v úvode X2-ku porovnali s X1-kou? Lebo cenový rozdiel medzi oboma modelmi je tak zanedbateľný, že ak si chcete vybrať BMW tejto veľkosti, rozhodovať sa stačí podľa toho, ktorý z nich sa vám viac páči (X2 však nezdieľa všetky motorizácie s modelom X1, dokonca nie je dostupná ani plug-in hybridná motorizácia).
Pri nahliadnutí do cenníka sme zistili, že dokonca model X2 vo verzii je sDrive20i je lacnejší ako model X1 sDrive20i, naopak pár desiatok eur si priplatíte, ak by ste si vybrali X2 xDrive20d v porovnaní s X1 xDrive20d. To isté platí dokonca aj pre elektrické verzie oboch modelov. Rozhodne si prečítajte náš samostatný článok o modeloch iX1 a iX2, budete prekvapení, že za plne elektrický model si miestami dokonca ani „nepriplatíte“.
Určite vás bude zaujímať, aký veľký batožinový priestor X2-ka ponúka. A tu máme skvelé správy, napriek štýlovej siluete máte absolútne na prvý dojem nezmenený pocit pri sedení na zadných sedadlách, ktoré sú pohodlné aj pre vyššie postavy. A batožinový priestor má vo verzii X2 M35i až 560 litrov, čo je viac v porovnaní s X1 M35i presne o 20 litrov! Áno, čítate správne, nie menej, ale X2-ka má v porovnaní s X1-kou väčší batožinový priestor, čo platí aj pre zvyšné motorizácie a dokonca aj elektrickú verziu iX2 vs. iX1. A ešte jeden dôležitý fun fact, ktorý sme si všimli. Zatiaľ čo sa v X1-ke šetrilo na výplni a materiáloch pre zadné dvere, v X2-ke sú výplne predných a zadných dverí rovnaké, teda rovnako kvalitné.
BMW X2 svojím dizajnom rozdeľuje. Niektorým sa páči, iným nie. My sa radíme do kategórie, kde po niekoľkých hodinách strávených spolu musíme uznať, že má svoj štýl a dizajnu fandíme stále viac – áno, dá sa povedať, že sa nám páči. Špeciálne v prevedení M. Takýto vzhľad však dosiahnete aj v prípade, že si pre inú motorizáciu zvolíte balík M Sport spolu s balíkom M Sport Pro.
V prípade verzie M35i je pod kapotou výkonný benzínový štvorvalec s výkonom 221 kW a 300 koní. Keby sme dlhšie nejazdili na elektromobiloch, aj by nás zrýchlením z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy ohúril, no jednoducho aktuálne už aj M-kové verzie modelov BMW ťahajú za kratší koniec… Jednoducho musíte byť silným nadšencom „hukotu“ pod kapotou, aby ste si za takýto výkon v prípade benzínovej verzie priplatili niekoľko tisíc eur. Ak však presne toto chcete, dostanete čo očakávate. Výkon, zvuk a špičkovo naladený podvozok.
Hýčkať si vás bude aj interiér plný technológií. Asistenčné systémy patria na špičku toho, čo si dnes vôbec môžete do moderného auta dopriať. Na ovládač iDrive však zabudnite. V BMW si povedali, že do radu 2 Active Tourer, X1-ky či X2-ky idú najmä zákazníci, ktorí predtým BMW nevlastnili, a tak im iDrive chýbať nebude. Pre nás to bolo najskôr veľkým sklamaním, po rokoch používania snáď najlepšieho ovládania, aké kedy a kto vymyslel v auto-moto priemysle, zrazu hmatáte a na stredovej konzole si môžete upraviť akurát tak hlasitosť či jazdné módy… Lenže, život nám ukázal, že na iDrive sme zabudli v prvý týždeň používania našej X1-ky, a rovnako to budete mať pravdepodobne aj vy pri kúpe X2-ky, ak sa pre ňu rozhodnete a dnes už vlastníte iný model BMW. Ovládanie len dotykom vôbec nevadí, naopak, zvyknete si tak, že aj keď presadnete do modelu s iDrive ovládačom, už ho ani nikdy nepoužijte. Je to len o návyku používania.
Interiér X2 sa nám páči, Alcantara aj na palubnej doske či špeciálne M prvky vrátane prešívania na bezpečnostných pásoch, či špeciálne športové sedadlá z neho urobili ešte luxusnejší a športovejší dojem. To, čo má byť hardvérové, hardvérové je – napríklad ovládanie asistenčných systémov či audio prvkov na volante. Obľúbite si aj stredovú konzolu, kde je integrovaná automatická prevodovka.
Poteší vás aj praktická vertikálna priehradka na telefón, kde si ho viete uložiť tak, aby ste naň videli. Samozrejmosťou je tiež prepojenie s infotainmentom cez bezdrôtové Android Auto či Apple CarPlay. Prístrojový displej je plne digitálny a spolu s hlavným dotykovým tvoria jeden celok, ktorý BMW nazýva BMW Curved Display. Toto riešenie je veľmi praktické, dopĺňa ho dokonca špičkový head-up displej.
BMW X2 však prichádza s úplne novým operačným systémom BMW Operating System 9. A konečne tu máte obchod s aplikáciami. Viete si vybrať rôzne audio streamovacie služby, pribudnú aj video aplikácie a nechýba obľúbená novinka BMW Air Console, kde môžete hrať na displeji vašej X2-ky hry cez vaše smartfóny. Celé prostrednie systému je výrazne modernejšie, prehľadnejšie. Hlavnou obrazovkou je mapa s vybranými widgetmi a to, čo mnohým prekážalo „množstvo aplikácií“ je teraz výrazne prehľadnejšie roztriedené. Určite si systém v podrobnom teste X2-ky viac rozoberieme, no už prvé kilometre s ňou ukázali, že toto je krok správnym smerom. Však si pozrite naše fotografie nižšie.
Musíme uznať, že prvých pár hodín s novým BMW X2, a to najmä v prevedení M35i s plnou výbavou, zanechalo dobrý dojem. Finálnu cenu sme si radšej nenakonfigurovali, ale v tejto výbave bude výsledná cena určite výrazne cez 70 000 eur. Ak by sme si dnes vyberali medzi X1 a X2, novinka by bola jasnou voľbou. Nie, nie je to „len“ prezlečená X1-ka, X2 má svoj osobitný štýl, a to je dobre.
PS: Rozhodne by sme vymenili hlinikové disky. X2-ka ich môže mať výrazne krajšie a väčšie, no v našom prípade sme ju mali obutú na zimných kompletoch.