- #E-mobilita
- 4 min.
- 8.3.2024
StoreDot sa zimy nebojí. Jeho batérie sa aj v mraze nabijú za jednotky minút
Izraelská spoločnosť StoreDot má za cieľ zvýšiť možnosti rýchleho nabíjania vo svojich batériových článkoch pre elektrické vozidlá (EV) a zároveň predĺžiť ich celkový životný cyklus.
StoreDot je výrobcom ultrarýchlo nabíjateľných článkov rozmerového typu 4680 aký používa aj Tesla a tvrdí, že jeho batériové články sa dokážu nabiť až na 80 % svojej plnej kapacity pri teplote -10 °C štandardnou rýchlosťou. Tú rýchlosť extrémne rýchleho nabíjania (extreme fast charging /XFC) firma deklaruje sloganom „100 in 5“, čo znamená dobitie na 100 míľ (160 km) jazdy za 5 minút.
Spoločnosť nedávno otestovala svoje kremíkové batériové články na odolnosť voči chladnému počasiu, ktoré je jednou z najväčších výziev, akým výrobcovia elektromobilov čelia v posledných rokoch. Firma StoreDot tvrdí, že laboratórne testy ukázali aj konzistentnú rýchlosť vybíjania a primeraný dojazd jej batériových článkov nabíjaných rýchlosťou XFC, a to aj v mrazivých podmienkach. Zimné mrazy sú pritom „strašiakom“ elektromobility, lebo pri nízkych teplotách klesá kapacita batérie a spomalené chemické procesy komplikujú aj jej dobíjanie.
Pri -10 °C dodávali bunky StoreDot viac ako 85% svojej kapacity plného rozsahu. A pri -20 °C poskytovali články stále viac ako 70% svojej menovitej kapacity.
„Hoci všetky lítium-iónové batérie majú tendenciu strácať kapacitu v extrémnych mrazoch, náš inovatívny dizajn, ktorý využíva anódy s dominantným kremíkom, túto stratu minimalizuje. S našou revolučnou technológiou môžu vodiči teraz zdolať najťažšie zimné výzvy, pričom batérie zaistia plynulý zážitok z jazdy v akomkoľvek podnebí alebo podmienkach a eliminujú obavy zo zimného dojazdu“, povedal Dr. Doron Myersdorf, generálny riaditeľ StoreDot.
Najnovšie testy ukázali, že batérie StoreDot dokážu prekonať tradičné úrovne chladného počasia a obmedzenia nabíjania, ktoré často brzdia elektrické vozidlá v chladnejších klimatických podmienkach.
Izraelská spoločnosť, ktorá spolupracuje so strategickými investormi ako Daimler, Volvo Cars, Polestar, Mercedes-Benz a VinFast, tvrdí, že je na dobrej ceste k uvedeniu sériovo vyrábaných XFC článkov „100 in 5“ už tento rok.
Ambície spoločnosti však siahajú ďalej. V roku 2026 chce spustiť výrobu batérií schopných nabiť sa na 100 míľ (160 km) za 4 minúty a do roku 2028 chce tento časový interval stlačiť na 3 minúty.
Výsledky, ktoré v „zimných“ testoch dosiahli batérie StoreDot vôbec nie sú zlé. Test od Consumer Reports z januára ukázal, že chladné počasie dokáže znížiť kapacitu batérie v oveľa vyššej miere, ako ukázalo testovanie StoreDot. Z testov Consumer Reports vychádza, že chladné počasie v podstate zlikviduje asi 25 percent dojazdu pri jazde rýchlosťou 70 míľ/h (asi 112,7 km/h). Pri krátkych cestách v mraze, zahŕňajúcich časté zastávky, čo je typické pre mestskú premávku, však môže dojazd u bežných elektromobilov klesnúť až o 50 percent. V takejto situácii batérie od StoreDot, alebo podobne odolné, podstatne zlepšia užívateľskú skúsenosť s elektromobilitou v zimných podmienkach počas mrazov.