Ponuka prémiových elektromobilov od Mercedes-Benz je už široká, avšak podobne sa snaží vypĺňať portfólio aj konkurenčná nemecká automobilka. EQA je určite zaujímavý model, ktorý je ideálnym spojením pohonu a veľkosti najmä pre mestské a prímestské jazdenie. Napriek tomu sa však nebojí ani dlhších trás, ktoré by mal bez problémov zvládať aj v horších podmienkach. Ďalší týždňový test sme tak venovali novému Mercedes-Benz EQA 350.
EQA je nám už dobre známy model, nakoľko prvýkrát sa na cesty dostal ešte v roku 2021, kedy sme mali za sebou aj prvé testy. Už vtedy sme však vedeli, že ide iba o jeden z modelov, ktorý príde na trh z hľadiska ponúkaných parametrov. Vtedy išlo o EQA 250, ktoré prišlo na trh ešte v úvodnej fáze masívnej elektrifikácie portfólia automobilky, no už vtedy dokázal prekvapiť po mnohých stránkach. Výkon síce nebol jeden z nich, no na bežné jazdenie bez problémov postačoval.
Výhody
- Ucelenejší a pútavejší dizajn
- Kompaktné rozmery a dobrý vnútorný priestor
- Najnovší systém MBUX s vylepšenými EV funkciami
- Solídny dojazd, najmä pri menej výkonných verziách
Nevýhody
- Potešilo by citlivejšie nastavenie rekuperácie
Mercedes-Benz EQA 350 prichádza s viacerými zmenami, či už pod kapotou alebo aj po dizajnovej stránke. Čo sa však samotných rozmerov týka, tam žiadne úpravy nenastali. Na dĺžku má 4463 milimetrov, na šírku 1834 milimetrov a na výšku 1620 milimetrov. Rázvor kolies je 2729 milimetrov, ktorý je tiež rovnaký, avšak zmenila sa hmotnosť vozidla, ktorá narástla o 60 kilogram na 2,1 tony. Späť ale k dizajnu, Mercedes sa rozhodol pre celkom logické zmeny, ktoré aktuálny model prepájajú so súčasnou ponukou.
EQA tak po novom dostáva úplne novú prednú masku, a tak chrómované lišty na čiernom podklade nahradili typické hviezdy, ktoré navyše vystupujú von, čím vytvárajú veľmi pekný 3D efekt. Okrem tejto zmeny sa v exteriéri upravil aj celý predný nárazník, ktorý má minimalizované otvory a cieľom tejto zmeny bolo pravdepodobne zlepšenie aerodynamiky. Upravené sú aj svetlá a samozrejme nemôže chýbať prepojovacia svetelná lišta. Miernejšie je upravený zadný blatník, ktorý naopak chrómové prvky získal.
Celkovo sa vzhľad EQA zocelil a pôsobí ešte suverénnejším a modernejším dojmom napriek kompaktným rozmerom. Kufor si zachoval 340 litrov štandardne, po sklopení sedadiel sa rozšíri o 1320 litrov. Na strechu v prípade potreby viete naložiť ešte 75 kg, čo je rovnaké ako v prípade pôvodného modelu. Nakoľko nové EQA už nie je iba s predným pohonom, ale ide o auto s pohonom všetkých štyroch kolies, zvýšila sa hmotnosť zaťaženia pri brzdenom prívese – z pôvodných 750 kg až na 1800 kg.
Samozrejme, na zmeny sa našiel priestor aj vo vnútri. Najviditeľnejšou zmenou je nový volant či upravená stredová konzola, aj tie si totiž museli prejsť zmenou k súčasným modelom. V závislosti od výbavy môžete mať volant v čiernom prevedení s dotykovými tlačidlami, ako aj dvojradový športový variant. Stredová konzola samozrejme už nedisponuje dotykovou plochou a tlačidlami, no za to je tu priestor na odloženie drobných vecí.
Pod posuvnou častou sa nachádza priestor na odloženie mobilného telefónu s bezdrôtovým nabíjaním. Spracovanie interiéru či použité materiály sú štandardne na vysokej úrovni. Plast tu samozrejme prítomný je, avšak len na vyslovene nutných miestach – tlačidlách. Všade inde sú buď chrómové prvky, čalúnenie či koža, a to vrátane dverí. V nami testovanej verzii sme mali komfortné sedadlá s kombináciou čalúnenia a kože, no len s manuálnym nastavením opierky či polohy sedadla.
Vzhľadom na už spomínané rozmery a kategóriu je možné očakávať aj adekvátny vnútorný priestor. Bez ohľadu na vašu výšku máte dostatok priestoru na predných sedadlách, avšak od nej sa odvíja priestor na tých zadných. Vo všeobecnosti sa ale vzadu dokážu komfortne odviesť ľudia max do 180 centimetrov, následne je to skôr vhodné na kratší presun. Samotnú jazdu v EQA 350 je možné definovať ako veľmi svižnú.
Oproti verzii EQA 250 získava výkonnejšia EQA 350 ďalší motor na zadnú nápravu a celkový systémový výkon vzrástol na 215 kW, teda až 292 koní. Krútiaci moment rovnako značne stúpol z 385 Nm na 520 Nm, čo vo výsledku prináša lepšie zrýchlenie z 0 na 100 km/h. Z pôvodných 8,6 s / 100 km klesol na 6.0 s / 100 km. Maximálna rýchlosť zostáva bez zmeny, no rozdiel v jazdnej dynamike je naozaj značný.
Prvé dni som jazdil skôr v Eco režime, nakoľko aj bežný režim reagoval na mňa až príliš agresívne pri zrýchľovaní, najmä z nuly. Samozrejme, je to o zvyku, no reakcie na plynový pedál či aj rekuperáciu mi spočiatku nesadli, a to asi aj preto, že som do EQA presadal z úplne iného modelu, ktorý je nastavený úplne inak. Po pár dňoch som si však na reakcie EQA zvykol a dokázal som ich lepšie odhadnúť.
Napokon, jazda ako taká je veľmi komfortná, či už pre vás ako vodiča alebo aj spolujazdcov. Odhlučnenie interiéru je dobré, avšak má svoje rezervy a najmä pri vyšších rýchlostiach pri jazde po diaľnici už viacej preniká dovnútra, no stále je to v norme. Počas jazdy vás však určite bude zaujímať aj infotainment, vrátane navigácie či audia. EQA 350 používa najnovší MBUX systém, ktorý je zobrazovaný cez 10,25 palcový displej so špičkovým rozlíšením a zobrazením farieb.
Plynulosť je totožná ako pri vyšších radoch a to isté platí aj o väčšine funkcií. V závislosti od zvyku vás môžu potešiť aj pokročilé asistenčné systémy, ktoré výborne fungujú na diaľnici, no vedia veľmi dobre pomôcť aj na okresných cestách. Nakoľko ide o novú verziu, EQA už musí podporovať nové regulácie ohľadom prekračovania rýchlosti – upozorňuje teda častejšie, no ak vám to prekáža, v Mercedese vymysleli jednoduché vypínanie upozornenia, ktoré dali rovno na displej k informácii o maximálnej rýchlosti.
Navigácia funguje bez problémov, nechýba podpora pre rozšírenú realitu a v rámci e-pohonu sú samozrejmosťou funkcie, ktoré vám uľahčia najmä dlhšie jazdy. Navigácia zobrazuje dostupné nabíjacie body aj s informáciami o počte konektorov, výkone alebo obsadenosti. Pri dlhšej jazde auto samé vypočíta, či je potrebné auto nabiť a ponúkne ideálne zastávky na nabíjanie. Navyše, sami si môžete zvoliť, či koľko percent chcete mať na nabíjačke alebo v cieli. Odhad je pritom veľmi presný.
Kapacita batérie sa oproti predchádzajúcej verzii nezmenila. Stále teda zostáva na hodnote 69,7 kWh, z čoho je využiteľných 66,6 kWh. Nová generácia síce papierovo prináša vyšší dojazd, a to o desiatky kilometrov vďaka zlepšenej aerodynamike či efektivite pohonu, no pri nami testovanej verzii sme priame porovnanie spraviť nemohli, nakoľko sme testovali najvýkonnejšiu verziu a v predchádzajúcom teste išlo naopak o jednu z najúspornejších, a teda aj s nižším výkonom.
Priame porovnávanie zároveň kazí aj fakt, že aktuálny test prebehol v zime, zatiaľ čo verziu 250 sme testovali v lete. WLTP hodnoty dojazdu sú vďaka nárastu pri nami testovanej EQA 350 takmer identické s verziou 250 spred troch rokov. Zatiaľ čo v lete sme sa vedeli dostať aj na spotrebu pod 15 kWh / 100 km pri jazde v meste, tentokrát som najlepšie výsledky dosiahol kombinovanou jazdou a s číslami okolo 18 až 19 kWh / 100 km.
Určite to nie je málo, najmä ak berieme do úvahy, že nejde o veľké SUV, avšak treba brať do úvahy okolnosti – teplotu a predovšetkým výkon, ktorým EQA 350 disponuje. Diaľničné úseky si vypýtali o niečo viac, aj keď samozrejme silne závisí od profilu trasy. Spotreba nad 20 kWh / 100 km je štandard, čo je ale veľmi dobré. Absolvoval som aj štandardný úsek z Trnavy na Oravu, ktorý by som síce dal aj bez nabíjania pri plnom nabití akumulátora.
Nakoľko som vedel, že potrebujem prísť do cieľa aspoň s polovicou batérie, optimálna zastávka na nabíjanie bola podľa navigácie IONITY v Dubnici nad Váhom, kde fungovala aj technológia Plug&Charge. Na miesto som prišiel s ešte 40 percentami batérie a so spotrebou 24,4 kWh / 100 km. Približne 30 minútová zastávka znamenala nabitie batérie na 97 percent, čo bolo viac ako som chcel a aj potreboval. Do cieľa som vďaka tomu prišiel ešte s 54 percentami a solídnou spotrebou 24,2 kWh / 100 km. Reálny dojazd sa aj v chladnejších podmienkach pohybuje od 280 do 350 kilometrov.
Ak auto budete nabíjať doma, samozrejmosťou je 11 kW palubná nabíjačka. Maximálny DC nabíjací výkon EQA 350 je 110 kW, čo na súčasné pomery je skôr nižšie číslo. Pôvodne som čakal, že po skúsenostiach aj s inými modelmi to môže byť problém, nakoľko v súčasnosti sa už stretávame s nabíjacími výkonmi od 150 kW vyššie, no napokon to tak vôbec nebolo. Nabíjanie bolo rýchlejšie ako auto samé odhadovalo. Navyše v kombinácii s rozumnou spotrebou môžu byť aj dlhšie trasy s rozumnými zastávkami.
Dôkazom je aj spotreba po diaľnici pri ceste naspäť, ktorá sa zastavila na čísle 20,9 kWh / 100 km. EQA 350, ako aj iné aktuálne modely z radu EQ, zobrazujú aktuálny možný nabíjací výkon podľa teploty batérie a stavu vybitia a rovnako tak si vedia, v prípade potreby, predhriať batériu na dosiahnutie vyššieho nabíjacieho výkonu. Síce tu chýba samostatné tlačidlo na ohrev aké môžeme vidieť už v iných modeloch – napríklad BMW, KIA, Hyundai či Volkswagen, ohrievanie auto samé spustí, ak je v navigácii zadaný cieľ alebo medzi cieľ zastávka na nabíjanie.
Mercedes-Benz EQA 350 sa posunula správnym smerom, a síce v najvýkonnejšej verzii vás poriadne oprie do sedačiek, v prípade pokojnej jazdy to na spotrebe príliš nepostrehnete. S menej výkonnými motorizáciami sa navyše viete dostať na ešte lepšie čísla, ktoré s istotou uspokoja vaše potreby dojazdu. EQA 350 je malé mestské SUV a na tento účel dokonale sedí.
Je komfortné, v rámci rozmerov priestranné a ako elektromobil plne postačujúce. Navyše, ak to potrebujete, zvládne aj dlhšie trasy. Jedinou prekážkou môže byť cena, ktorá začína v základe na 52 tisíc eur bez DPH. Nami testovaná verzia s príplatkovými balíkmi sa vyšplhala na 74 874 eur s DPH. To sú síce čísla, ktoré začínajú byť pomaly štandardom, no o to zaujímavejšie sú kroky, ktoré prichádzajú s prípadnými zľavami a znižovaním cien.