Začiatok roka býva tradične bohatý na japonské hry a medzi nimi nechýbajú ani bojovky.
Tentokrát prichádza pokračovanie legendy PlayStation, ôsmy diel Tekken, a o pozornosť sa hlási aj hra ku aktuálnemu manga hitu Jujutsu Kaisen.
Tekken 8 – next-gen bojovka ako lusk
Tekken oslavuje tento rok 30. výročie a to jedným z najlepších dielov série. A pre mnohých pamätníkov PlayStation je Tekken synonymom ich bojovky podobne ako pre iných hráčov Street Fighter či Mortal Kombat. Séria postupne expanduje na viaceré nové systémy a ôsmy diel má jednu z najlepších ponúk obsahu.
Na jednej strane sú tu desiatky bojovníkov zozbierané za toľké roky. Každý má svoj pôvod, špecializáciu i sériu ťahov. Raster má globálne poňatie, okrem borcov z Japonska nájdeme aj majstrov bojových umení z Európy či Ázie (a každý rozpráva po svojom, takže v hre je kopa jazykov). Tomu potom zodpovedá celá ponuka úderov a rôznych špecialít. V základnej zostave je 32 bojovníkov, od ikonického Jina po rôzne démonické verzie.
Arkádový bojový systém núka tradičné údery a kopy (vrchné i spodné), rôzne otočky a nasadzuje nové silové upgrady. Prvým je Heat systém: keď nakumulujete dostatočné množstvo energie, prepnete sa do citeľne silnejšieho módu, kde každý váš úder získa čosi navyše alebo môžete prerážať obranu oponentov. Nedá sa používať nonstop, takže je vhodné načasovať jeho aktiváciu. Ďalším je Rage systém (hnev), ten je k dispozícii, keď už máte cca menej ako polovicu života a rozpútate slušné nálože úderov sprevádzané aj krátkymi filmovými sekvenciami.
Napokon je tu Special Style, ktorý uvítajú najmä nováčikovia či menej skúsení hráči – umožňuje totiž robiť kombá v zjednodušenom móde, niektoré dokonca iba jedným tlačidlom. Znie to možno ako podraz, ale v skutočnosti je to cesta ako sprístupniť zložitejšie ovládanie aj začiatočníkom a celkom to funguje. Pár kombinácií je už takých krkolomných, že možno tento ťah uvítate aj vy, ostrieľaní bojovníci – osobne som si ho pár ráz zapol a je to slušné vylepšenie hry.
Z módov si môžete vyberať rozmanité formy súbojov. Je tu tréning, klasický Verzus, ale odporúčam ísť aj do príbehu – jednak si čo-to odomknete a absolvujete ďalšie kúsky obsahu. Netrvá dlho, za 5-6 hodín ste na konci. Príjemným bonusom sú krátke retrospektívy všetkych minulých častí, takže nezačínate naslepo. Je tu odveký boj Jina, Lars hromadí armádu a ako už intro napovie, deštrukcia moci zasahuje veľkomestá a jeden dobre zvládnutý turnaj dokáže otočiť stávky na opačnú stranu. Znie to bizarne, ale Tekken má fakt skvelé tempo a počas misií sa nenudíte.
Potom si môžete dopriať arkádový režim v štýle absolvovania piatich súbojov za každú postavu a na konci čaká ďalší kúsok príbehu venovaný výlučne pre ňu. Nie je to márny prístup najmä ak nemáte veľa času na hranie – dáte päť súbojov do 15 minút, zhltnete animáciu a ak máte chuť, absolvujete to s inou. Ak nie, tak ste stále zvládli časť hernej porcie.
Arcade Quest je ďalší celistvý mód, ktorý chce byť viac ako iba sériou bojov. Sčasti ide o ukážku až poctu hraniam v komunitných herniach, kde sa aj Tekken mastil vo veľkom. V skutočnosti je to sčasti otvorený mód, kde si vytvoríte milú postavičku a chodíte po časti sveta, plníte zadania, kecáte s inými a raz za čas si doprajete súboj s jasne stanoveným cieľom. Ambícia nebola nízka, no už v polovici sa mód trošku zunuje.
V online si môžete dopriať celú škálu módov: rýchle zápasy, hodnotené zápasy či Tekken Fight Lounge, on-line verzia Arcade Quest, kde tiež beháte s avatarom po herniach a hľadáte súperov. Využijete všetkých 32 bojovníkov, aj 16 arén, čo je slušná porcia.
Po grafickej stránke cítiť novú generáciu konzol naplno – môžete sa kochať detailmi bojovníkov, arén, je tu kopa svetelných efektov a všetko beží v rýchlom tempe. PS5 recenzovaná verzia má aj dobré vibrácie ovládača, je to radosť hrať. Tekken 8 svoju misiu štýlovej japonskej bojovký spĺňa aj po 30 rokoch.
PLUSY: dravá hrateľnosť, desiatky postáv, dobre módy, uspokojí sólo hráča i partie, pekné arény a rýchla grafika, vhodné aj pre nováčikov
MÍNUSY: Arcade Quest po čase fádny
Tekken 8 vyšiel 26. januára na PS5, Xbox Series a PC.
Jujutsu Kaisen: Cursed Clash – ani predloha nestačí
Na domácej pôde je Jujutsu Kaisen veľký pojem pre fanúšikov manga a animé. Skrátka ďalší japonský ošiaľ s veľkou bázou fanúšikov, ktorý sa k nám poriadne ešte nedostal, ale Japonci už cítia šancu aj na sprievodné formáty ako videohra. Osobne som sa na novinku tešil, lebo som bol zaujímavý na jej príbeh i postavy, veril som aj v dobrú bojovú hrateľnosť, ale výsledok je veľmi rozpačitý.
Toto nie je klasická bojovka 1 na 1, ale autori zvolili tímový štýl: hlavnou porciou hrateľnosti sú súboje dvoch na dvoch v otvorených arénach, napríklad okolo školy, v lese, chráme a pod. Súboje majú jasne stanovené pravidlá: bojujete vy s parťákom, máte určitú sériu úderov (každá postava trošku inú, no nie výrazne). Bojovník má svoj ukazovateľ zdravia a zároveň je tu jeden tímový ukazovateľ plus časový limit, kedy sa boj odohráva. Na papieri to znie fajn – a v skutočnosti sú prvé súboje zaujímavé. Objavujete údery a kombá postáv, skúšate čo to dá, či zaberú aj bloky a kombinácie. Štyri postavy sú akurát pre vzájomné zápolenie, hoci niekedy hľadáte v prázdnom priestore, kde čaká súper alebo beží boj. Arény nie sú extrémne zaujímavé – nejde ani tak o estetickú stránku ako nevyužitý priestor.
Podozrivo chudobná je už hlavná ponuka hry – nájdete tu dva on-line módy, verzus súboje a príbeh. To býva tradičná náplň bojových hier, no okrem nich sa snažia zaujať množstvom ďalších špecialít. Všetko je tu sparťanské a dosť krátke. Napríklad príbehový mód zaberie pár hodín, čo je strašne málo vzhľadom na možnosti predlohy a navyše nemá ani poriadne zrežírované animácie. Je to kombinácia krátkych scén a statických dialógov s titulkami, čo je trochu sklamanie. Ak by mala hra kompletnú naráciu ako Naruto, dal by sa užiť príbeh naplno, ale takto napriek dobrému obsahu nemá pútavú prezentáciu.
Príbehový mód je rozdelený na kapitoly a epizódy, pričom niektoré sú iba pasívne animácie, iné hrateľné súboje za rozličnú postavu. To je dobrý nápad, že nemáte stále rovnaké súboje dookola, no niekedy sa ten príbeh ťažko sleduje, keď hovoriace hlavy nemajú pútavé repliky. A ak sa tešíte na úplne prerozprávanie, asi ostanete sklamaní.
Súboje v príbehovom móde sú dobré vďaka meniacim sa postavám a prostrediam, máte dejom vytýčenú náplň, čo vás ženie vpred, takže aktívna časť nakoniec dopadne lepšie ako pasívna, hoci zažili sme aj lepšie adaptácie. Najmä je pomerne krátka, takže po 5-6 hodinách je po príbehu (ak budete odklikávať animácie, aj skôr). Striedanie postáv a ich možností však doručí solídnu variabilitu. Zábavné je aj plnenie úloh pre jednotlivé misie, zvyčajné dostanete tri požiadavky (niečo aktivovať, použiť) a idete ich zmastiť.
Otestoval som aj verzus súboje, ktoré by mali ponúknuť slušnú hĺbku a znovuhrateľnosť. Tu sa však ukáže iná slabina hry: prostredia. Samotný súbojový systém, kde sekáte oponentov z rôznych strán a tretinu boja strávite vo vzduchu, lebo tam sa najlepšie skladajú kombá, vás dokáže udržať aj tu. Lenže dajte si takých súobjov päť a veľmi rýchlo sa vám omrzia.
On-line súboje vlastne ponúkajú to isté a na patričnú hĺbku zabudnite. Navyše týždeň po vydaní neoplýva hra príliš veľkým množstvom hráčov – akosi sa ťažko chápe, prečo vyšla len pár dní po Tekken 8. Isteže, ide o iný typ bojovky tým, že nebojuje 1 na 1 v uzavretom systéme, ale 2 na 2 v otvorenej aréne, ale to nie je dostatočný motivátor. Je to škoda – z Jujutsu Kaisen anime hitu je sotva priemerna bojovka.
PLUSY: boje 2 na 2, tempo príbehu, pár dobrých bojovníkov
MÍNUSY: prázdne arény, krátky príbeh, súboje sa po čase omrzia, málo obsahu
Jujutsu Kaisen: Cursed Clash vyšiel 2. februára 2024 na PS5, PS4, Xbox Series, Xbox One a PC.