Spoločnosť STILL so sídlom v Hamburgu, ktorú v roku 1920 založil Hans Still, zamestnáva 9 000 ľudí v 22 krajinách a patrí k popredným inovátorom v oblasti intralogistiky. Jej portfólio zahŕňa vysokozdvižné vozíky, skladovú techniku, prepojené systémy a služby.
Firma presadzuje nové riešenia pre e-mobilitu, automatizáciu, riadenie vozového parku a energie, ako aj cirkularitu. Pod týmto pojmom sa skrýva dôsledné šetrenie a recyklácia zdrojov, vrátane batérií.
Väčšina vysokozdvižných vozíkov v skladoch, veľkoobchodoch a v závodoch dnes využíva elektrický pohon – tie modernejšie využívajú energiu z Li-ion batérií, či dokonca z palivových článkov spaľujúcich vodík. Mimochodom, STILL je priekopníkom aj v tejto oblasti. Firma je prvým výrobcom manipulačnej techniky v Európe, ktorý ponúka svoj vlastný systém palivových článkov.
Spoločnosť STILL bude recyklovať vyradené Li-Ion batérie v európskom závode svojho strategického partnera, kanadskej firmy Li-Cycle Holdings. Je jedným z prvých poskytovateľov intralogistických riešení, ktorý zaistí recykláciu batérií pre svojich zákazníkov.
Li-Cycle Germany GmbH, dcérska spoločnosť Li-Cycle Holdings Corp., oznámila, že získala od spolkovej krajiny Sasko-Anhaltsko grant vo výške 6,4 milióna eur pre svoj závod Spoke na recykláciu lítium-iónových batérií v Sülzetal neďaleko Magdeburgu.
Vďaka inovatívnemu procesu, ktorý umožňuje až 95-percentnú mieru obnovy, sa získané materiály použijú na výrobu nových batériových článkov. STILL tak ukazuje spôsob, ako sa vysporiadať s lítium-iónovými batériami na konci ich životnosti.
Keďže Li-Ion batérie majú dlhú životnosť a táto technológia je pomerne nová (vo vysokozdvižných vozíkoch sa donedávna používali staršie typy batérií), počet batérií s ukončenou životnosťou bol doteraz nízky. Ale v blízkej budúcnosti pôjde o značnú výzvu.
Li-Cycle dokáže v jedinečnom ekologickom procese obnoviť väčšinu cenných komponentov batérie a vrátiť ich späť do výroby. Proces je založený na udržateľnej technológii spracovania, ktorá je bezpečná, produkuje minimálny odpad a nízke emisie.
V prvom kroku sa v batérii od plastov oddelia kovy ako meď, hliník a oceľ. Zostane „čierna hmota“, z ktorej sa v hydrometalurgickom procese získavajú užitočné materiály ako uhličitan lítny, síran kobaltnatý alebo nikelnatý. Tie sa opäť použijú na výrobu nových článkov batérií.
Proces využíva patentovanú technológiu na priame spracovanie kompletných akumulátorov elektrických vozidiel bez vybíjania alebo rozoberania. Nepožíva spaľovanie a nevypúšťa odpadové vody.
Projekt recyklácie batérií v spoločnosti STILL je zatiaľ na začiatku. Firma dodala do závodu Li-Cycle okolo 150 lítium-iónových batérií, ale dôležitá je perspektíva do budúcna. Florian Heydenreich, výkonný viceprezident predaja a služieb STILL EMEA uviedol, že vďaka spolupráci s Li-Cycle už má spoločnosť zaistené riešenie na recykláciu všetkých Li-Ion batérií, ktorým sa skončí ich životnosť do roku 2030.
STILL pripravuje postupy pre udržateľnú a úspešnú logistiku svojich zákazníkov cez integrovaný systém spätného odberu. Keď lítium-iónová batéria dosiahne koniec životnosti, STILL zabezpečí prepravu v certifikovaných prepravných kontajneroch do závodu Li-Cycle, kde bude recyklovaná. Mohla by to byť dobrá inšpirácia pre všetkých výrobcov v sektore elektromobility.