- #Sociálne siete
- 5 min.
- 7.2.2024
Prečo sa vám na mobile stále objavujú zbytočné notifikácie? Takto si to opravíte
Vedci zistili, že človek zažíva nával dopamínu, keď vidí hlásenia na sociálnej sieti, že sa o ňom „hovorí“. Nadobúda pocit, že je známy, vážený, že je v kurze, priam celebrita.
Keď potom rozklikne hlásenia, zistí, že v skutočnosti to tak nie je. Používateľ sa cíti podvedený a je naštvaný. Prečo je to tak? Sociálne média začali používať nový typ upozornení.
Nové hlásenia vás nabádajú, aby ste prezerali nové príspevky, výzvy, alebo aby ste sa zapojili do trendových tém. Ich novátorský jazyk zvyčajne vyzerá takto: „priateľ uverejnil príbeh”, ľudia reagujú“, alebo „skupina uverejnila dva odkazy“. Podstatné je, že notifikácia vyzerá tak, akoby smerovala priamo ku konkrétnemu používateľovi, ale nie je to tak.
Viete na čo vlastne slúžia notifikácie? V počítačovom praveku boli hlásania zriedkavé – ak nešlo o poruchu, tak to zvyčajne znamenalo len jedno, prišiel vám e-mail. Kým sa nevynašiel spam, bola to veľká vec a konala sa len párkrát za deň.
Dnes je to úplne inak, hlásenia sú tu skôr na to, aby vás technologické firmy držali v napätí, aby ste za žiadnych okolností nepúšťali svoj drahocenný smartfón z ruky. Čím dlhšie do neho hľadíte, tým dlhšie sa vám zobrazujú reklamy a tým viac zarába sociálna sieť a reklamný sektor. A čím viac zarábajú, tým viac aplikácií púšťajú do obehu – aplikácií, ktoré produkujú ďalšie a ďalšie hlásenia.
Ruku na srdce – čo by sa stalo, ak by ste si vypli všetky notifikácie a nahlas vám ostalo len jedno: hlásenie o prichádzajúcom hovore? Nič, pretože aj tak niekoľkokrát za hodinu kontrolujete svoj smartfón, napriek hlasným upozorneniam, či vibráciám na smarthodinkách.
Sociálne siete si v poslednej dobe všimli, že používatelia menej interagujú, zdieľajú menej príspevkov. Preto vymysleli nový typ notifikácií. Výsledok? Podľa údajov Measure Protocol, firmy na analýzu aplikácií, sa od júla 2023 zvyšil počet upozornení prakticky v každej aplikácii sociálnej siete. Najväčší nárast zaznamenal Instagram.
Je to preto, lebo sa zmenila stratégia vytvárania notifikácií. Vývojári totiž s nimi zaobchádzajú skôr ako s informačnými kanálmi, než ako s hláseniami. V praxi to znamená, že aj keď nezdieľate žiadne príspevky a nežijete bujarým životom na sociálnych sieťach, vždy na vás čaká pár hlásení. Je načase, aby ste sa začali tomuto novodobému spamu začali brániť.
Ako na to?
Sociálne média celkom správne predpokladajú, že používatelia si ponechajú predstavené nastavenia. Nič vám však nebráni, aby ste si nenašli pár minút a zefektívnili si upozornenie. Takto dostanete hlásenia len vtedy, ak vás priatelia naozaj oslovia.
Facebook: Ak chcete vypnúť upozornenia z konkrétneho účtu, otvorte si príspevok, kliknite na tri bodky a vyberte možnosť „Vypnúť tieto upozornenia“, resp. podobnú možnosť. Systém vás upozorní, že už tieto hlásenia nebudete dostávať. Je to jednoduché, no zdĺhavé. Výsledkom však bude, že vás nebudú rušiť hlásenia od nepodstatných, nechcených a nezaujímavých účtov bez toho, aby ste nestratili prehľad od tých dôležitých. Kategórie upozornení môžete vypnúť aj v časti Nastavenia > Upozornenia.
Instagram: Otvorte si Nastavenia a súkromie > Upozornenia a tam si môžete prispôsobiť typy upozornení, ktoré dostávate, napr. sú živé videá, či nedávno nahrané videá. V prípade, že nechcete dostávať upozornenia vždy, keď niekto, koho sledujete, svoj prvý príbeh na Instagrame, v časti Upozornenia nájdite voľbu Príspevky, príbehy a komentáre a vypnite možnosť Prvé príspevky a príbehy.
X: Ak vás na tejto sociálnej sieti (bývalý Twitter) niektoré notifikácie príliš vyrušujú, prejdite do časti Nastavenia > Upozornenia > Filtre > Stlmené upozornenia. Tam môžete stlmiť upozornenia od ľudí, ktorých nesledujete, od ľudí, ktorí vás nesledujú a od ďalších typov účtov.
Snapchat: Otvorte si Nastavenia > Upozornenia, kde môžete vypnúť typy upozornení, ktoré vás nezaujímajú či otravujú. Posuňte zobrazenie nadol a vypnite transakčné a propagačné správy, aby vám Snap neposielal textové správy, ktoré si priatelia pridali do príbehov.
Ostatné sociálne siete si môžete personalizovať podľa podobného postupu. Chce to len trochu námahy, ale výsledok stojí za to. Ostane vám viac priestoru na život.