Európska únia začína dávať čoraz väčší dôraz na opravy elektronických zariadení, čím chce minimalizovať vznik nového elektroodpadu. Dokonca sa hovorí o predĺžení záruky na produkty.
Aktuálne však Európska rada a Parlament dosiahli predbežnú dohodu o konkrétnych právnych predpisoch. Asi najzaujímavejšou novinkou je to, že predajcovia produktov musia predĺžiť záručnú dobu o ďalších 12 mesiacov po oprave produktu v rámci záruky.
Dokonca sa hovorí o tom, že členské štáty EÚ by mohli túto dodatočnú záruku ešte individuálne predĺžiť. Tým pádom by ľudia menej nakupovali nové zariadenia a zamerali by sa na opravu tých aktuálnych.
Je tu však viacero ďalších ustanovení. Tak napríklad výrobcovia musia uvádzať podrobnosti o náhradných dieloch na svojich webových stránkach. Druhou vecou je, že tieto náhradné diely by museli ponúkať aj servisom tretích strán, a to za neprehnané ceny. EÚ sa tiež zamerala na to, že by výrobcovia mohli používať náhradné diely z druhej ruky alebo tie vytlačené na 3D tlačiarni.
Najviac by na toto doplatil veľký Apple, ktorý sa primárne sústredí na to, aby majitelia jeho produktov navštevovali len ním licencované servisy a servisy tretích strán veľmi neuznáva. To by sa však touto legislatívou, minimálne v Európe, zmenilo.
Výrobcovia by servisné úkony mali po novom vykonávať v primeranom čase a za primeranú cenu. Stále však ostáva nárok spotrebiteľa na to, že si môže vybrať medzi opravou a výmenou, ak je chybný výrobok v rámci jeho platnej záruky. V hre je aj zavedenie štandardizovaného formulára s informáciami o opravách pre samotných opravárov.
Európska únia má v pláne časom vytvoriť aj vlastnú webovú stránku, ktorá by obsahovala zoznam rôznych opravárenských služieb v celej únii, ale bola by rozdelená podľa členských štátov. Uvidíme, ako na tieto zmeny zareagujú veľké technologické spoločnosti ako Apple, Google alebo Samsung.
Nedávno sme vám priniesli článok, ktorý sa týkal toho, že produkty by mohli mať na už existujúcich energetických štítkoch aj novú stupnicu opraviteľnosti, ktorá už nejaký čas funguje napríklad vo Francúzsku. To by mohlo pomôcť už rovno pri výbere elektroniky priamo v obchode.