Spoločnosť Supernal LLC patriaca do koncernu Hyundai Motor Group predstavila na veľtrhu CES 2024 koncept svojho elektrického aerotaxíka s vertikálnym štartom a pristátím (eVTOL) s označením S-A2.
Lietajúci stroj navrhnutý pre pilota a štyroch cestujúcich prezentuje plány Supernalu na komercializáciu bezpečnej, efektívnej a cenovo dostupnej leteckej dopravy vo veľkomestách. Supernal tvrdí, že bude „lietať ticho ako umývačka riadu“ a môže byť napájaný batériami s pevným elektrolytom (SSB) .
S-A2 je eVTOL založený na prvom koncepte S-A1, ktorý debutoval na CES 2020. Hyundai hovorí, že spojil svoj automobilový dizajn s inovatívnym leteckým inžinierstvom, aby vytvoril nový spôsob cestovania v rámci miest.
Na predstave rýchlej dopravy vo veľkomestách z bodu A do bodu B imúnnej voči dopravným zápcham a obmedzeniam pozemnej dopravy sú založené prakticky všetky projekty eVTOL vyvíjané vo svete. Aj keď, menšie autonómne verzie by mali slúžiť, alebo už slúžia, na doručovanie zásielok.
S-A2 by mal dosahovať cestovnú rýchlosť 120 míľ za hodinu (193 km/h) vo výške 1 500 stôp (cca 450 m). Určený je na cestovné trasy na vzdialenosť 25 až 40 míľ (40 až 60 km). Pohyb zabezpečuje osem naklápacích rotorov a distribuovaný elektrický pohonný systém.
Supernal tvrdí, že jej nový eVTOL bude mimoriadne tichý „ako umývačka riadu“. Hlučnosť pri vertikálnom vzlete a pristátí má dosahovať 65 dB a počas letu len 45 dB.
To je výhoda osmice väčších rotorov, ktoré na dosiahnutie potrebného ťahu nemusia vyvinúť také vysoké otáčky, ako riešenia s množstvom malých vrtúľ. To je napríklad eVTOL spoločnosti Lilium.
Hyundai sa pri navrhovaní lietadla zameral na udržateľnosť a komfort. Aerotaxík je navrhnutý s dôrazom na bezpečnosť a so zameraním na udržateľnosť a pohodlie cestujúcich. Ja skonštruovaný, aby dosiahol celosvetový bezpečnostný štandard komerčného letectva. Preto má robustnú konštrukciu draka lietadla vrátane redundantných komponentov v kritických systémoch, ako sú hnacie ústrojenstvo, riadenie letu a avionika.
Konfigurácia rotora s úplným naklápaním zaistí pohon vo fáze vertikálneho zdvihu aj vo fáze horizontálneho letu s vysokou účinnosťou. Aby sa zachovala špičková kvalita a zároveň bola výroba nákladovo efektívna, S-A2 sa bude vyrábať s podporou možností hromadnej výroby automobilky Hyundai.
Ben Diachun, technický riaditeľ spoločnosti Supernal, povedal, že elektrický aerotaxík je „navrhnutý tak, aby plne využíval nové vylepšenia elektrického pohonu“. Hyundai skúma rôzne možnosti batérií, vrátane lítium-kovových (Li-metal) a batérií s pevným elektrolytom (SSB).
Spoločnosť plánuje požiadať o certifikáciu v USA v polovici roku 2024, pričom do konca roka chce začať aj letové testy. Od tejto fázy cesta ku komerčnému nasadeniu chvíľu potrvá, ale Supernal chce oficiálne uviesť aerotaxík na trh v roku 2028, čo je pomerne optimistický scenár.