- #Ekológia
- 3 min.
- 3.1.2024
Čína buduje ekologickú lodnú flotilu vo veľkom štýle. Predbehne zvyšok sveta
Zdroje z čínskeho Ministerstva priemyslu a informačných technológií (Ministry of Industry and Information Technology, MIIT) uviedli, že ekologický rozvoj je nevyhnutnou cestou, ktorú bude nasledovať lodiarsky priemysel. Má sa zamerať na výstavbu moderného priemyselného systému stavby lodí, ako aj urýchliť zelenú a nízkouhlíkovú transformáciu tohto odvetvia.
Podľa plánu chce Čína do roku 2025 vybudovať predbežný systém zeleného rozvoja v lodnej doprave. Do roku 2030 má krajina za cieľ dosiahnuť, aby jej ekologická technológia stavby lodí dosiahla pokročilú medzinárodnú úroveň a podľa plánu viedla na globálnom trhu so stavbou ekologických lodí.
Ak tieto diplomatické vyjadrenia preložíme do konkrétnej podoby, Čína plánuje do konca roka 2025 postaviť viac než polovicu z celosvetového počtu lodí na „ekologickejší pohon“. Informovala o tom TASR na základe správy agentúry Reuters.
Pri veľkých námorných lodiach je to však podobné, ako u veľkých lietadiel – cez elektromobilitu cesta nevedie a zrejme ešte dlho nepovedie. Malé plavidlá s batériovým pohonom sa síce sporadicky objavujú, ale veľké lode pre nákladnú aj osobnú dopravu potrebujú iné alternatívy. Cestou s menšou záťažou znečistenia (nielen CO2) sú motory poháňané skvapalneným zemným plynom (LNG), alebo metanolom.
Čínska výletná loď s batériovým pohonom sa hodí len na krátke trasy
Touto cestou sa uberá aj dánska prepravná spoločnosť Maersk, jeden z lídrov kontajnerovej dopravy. Objednala si osem nových lodí, ktoré môžu byť poháňané tradičným palivom, ale aj uhlíkovo neutrálnym metanolom. Lode, ktoré pre Maersk postaví Hyundai Heavy Industries, budú schopné prepraviť 16 000 kontajnerov aj na trase Čína-Európa naprieč Tichým oceánom. Hyundai dodá lode prepravnej spoločnosti v priebehu roku 2024, ďalšie štyri lode si môže spoločnosť doobjednať v roku 2025.
Čínske ministerstvo MIIT neupresnilo počet lodí, ktorých by sa ekologické plány mali týkať. Usmernenia však uvádzajú, že Čína bude v nasledujúcom období stavať viac lodí využívajúcich palivo produkujúce menej CO2, ako je metanol a LNG. Projekt je súčasťou plánov Číny stať sa do roku 2060 uhlíkovo neutrálnou.
V dokumente ministerstva priemyslu a informačných technológií sa uvádza, že základom ekologizácie lodnej dopravy budú inovácie v oblasti lodných motorov, zvyšovanie ich účinnosti a postupné posilňovanie využívania LNG. Kľúčové priemyselné podniky v Číne už urobili výrazný pokrok v znižovaní emisií a v prípade lodiarskeho priemyslu by sa reorganizácia na ekologickejšiu formu mala dokončiť do konca tohto desaťročia.
To je dobrá správa pre životné prostredie, keďže veľké námorné lode patria k najväčším znečisťovateľom. Každá z nich prispieva emisiami skleníkových plynov, oxidov síry a pevných častíc toľko ako tisíce automobilov.