- #E-mobilita
- 6 min.
- 2.1.2024
Elektromobily s recyklovanými batériami – ekologická méta, aj nečistý biznis
Kšeftovanie s vyradenými batériami z elektromobilov sa stáva predmetom (aj) šedej ekonomiky. Najmarkatnejšie sa to prejavuje v Číne, ktorá predstavuje jeden z najrozvinutejších trhov elektromobilov na svete a zároveň rozhodne najväčší.
V Číne je každé tretie nové vozidlo elektrické, kým v Európe len každé ôsme. Analytici tvrdia, že krajina môže dosiahnuť do roku 2026 métu 50-percentného podielu EV na všetkých nových predajoch áut. Podľa poradenskej spoločnosti Circular Energy Storage bude mať Čína do roku 2030 k dispozícii takmer štyrikrát toľko batérií na recykláciu ako v roku 2021 a bude dominovať v oblasti predspracovanie a zhodnocovanie materiálov.
To sa deje už dnes, ale do veľkej miery chaoticky. Magazín Autoblog uverejnil článok o tom, ako v Číne fungujú malé súkromné firmy zaoberajúce sa extrahovaním materiálov z vyradených batérií elektromobilov. Títo „zberači odpadu“ zhromažďujú a predávajú použité batérie ako cennú komoditu.
Niektoré prieskumy trhu naznačujú, že batéria EV by mohla vydržať približne päť až osem rokov, hoci niektorí výrobcovia predpokladajú podstatne dlhšiu životnosť. Ako jedna z prvých prišla s myšlienkou „batérií na milión míľ“ (1,6 mil. km) už v roku 2019 Tesla. Aj po vyradení z auta sa použité batérie dajú ešte roky využívať v batériových úložiskách energie, keďže majú stále okolo 80% pôvodnej kapacity. Nakoniec však príde na rad recyklácia.
Čínske nariadenie o recyklácii batérií sa stále rodí. Pre výrobcov batérií a automobilky je niekedy komplikované získavať články s expirovanou životnosťou. Mnohí majitelia áut nevedia, že môžu dostať za svoje použité batérie zaplatené.
Tu prichádzajú na scénu malí obchodníci, ktorí uverejňujú reklamy na sociálnych sieťach a vyhľadávajú potenciálnych predajcov. Transakcie sa uskutočňujú rýchlo a v hotovosti, pretože ceny surovín sú nestabilné. Podstatné je, že takéto firmy zo šedej ekonomiky dokážu majiteľom starých batérií ponúknuť vyššie výkupné ceny, než oficiálne recyklačné firmy. Dôvodom je, že často nedodržiavajú environmentálne a bezpečnostné normy.
„Akonáhle umožníte existenciu väčšieho počtu týchto malých dielní, zdroje budú prúdiť tam, kde môžu generovať najvyššiu návratnosť,“ hovorí Zhang Yuping, zástupca generálneho riaditeľa GEM Co, jednej z najväčších čínskych recyklačných spoločností.
Najziskovejšie batérie elektromobilov na recykláciu sú vyrobené z lítia, niklu, kobaltu a mangánu. Na extrakciu kovov je potrebné batérie rozobrať a materiál rozdrviť na takzvanú „čiernu hmotu“, ktorá sa potom rozpustí v silných chemikáliách.
Reportér miestnych novín Pan Juntian strávil dva týždne v utajení v prevádzke takejto malej firmy v meste Tangxia neďaleko juhočínskeho mesta Dongguan, aby zistil, ako tam funguje proces recyklácie. Videl, ako muži chránení len látkovými rúškami páčidlami a elektrickými pílami rozoberali batérie. „Bez pokročilých strojov si demontáž batérií vyžaduje obrovské množstvo práce,“ povedal. Vysoké je aj riziko požiaru.
Podmienky sú veľmi vzdialené od najmodernejšieho výskumného a vývojového zariadenia GEM vo Wu-chane. Kamery vybavené tepelnými senzormi tam monitorujú potenciálne požiare, keď pracovníci používajú vysokozdvižné vozíky – poháňané recyklovanými batériami – na triedenie a prepravu použitých batérií do skladov. Špeciálne zariadenia kontrolujú napätie a prúd, aby sa zabránilo výbuchom počas počiatočných fáz spracovania.
V prevádzke spoločnosti GEM v Jingmene prebieha extrakcia materiálov v poloautomatickej výrobe s poschodovým systémom dopravníkov, potrubí, pecí a drvičov a pracovníci v prilbách používajú odolné priemyselné respirátory. Spoločnosť GEM spracováva približne 10 % vyradených batérií pre elektromobily v Číne.
Čínska smernica pre priemysel uvádza, že každá recyklovaná batéria by mala poskytnúť aspoň 98 % pôvodného obsahu kobaltu a niklu a 85 % lítia. Veľkí recyklátori tieto limity v pohode spĺňajú, no menší hráči môžu mať problémy.
EÚ stanovila povinné minimálne úrovne recyklovaného obsahu v elektromobiloch na európskom trhu. Začínajú na 16 % pre kobalt, 85 % pre olovo, 6 % pre lítium a 6 % pre nikel. Existuje tiež povinnosť zriadiť elektronický „pas batérie“ a QR kód do roku 2027 na overenie zdroja surovín spolu s cieľmi separovaného zberu lítia pre použité batérie.
Čína má k dispozícii nielen jedny z najväčších zdrojov surovín pre výrobu batérií, ale má aj silnú pozíciu v recyklácii materiálov z použitých batérií. To pravdepodobne ďalej posilní pozíciu čínskych elektromobilov na trhu EÚ.