Reklama

TOP 5 známych spoločností, ktoré tento rok muselo zatvoriť svoje brány

Zdroj | Brandon Hooper / Unsplash
Stanislav Vinc
Zdroj | Brandon Hooper / Unsplash
Zdroj | Brandon Hooper / Unsplash

Končiaci rok 2023 bol z hľadiska ekonomiky pomerne turbulentný a v prvých mesiacoch roka neistý, čo vyústilo v rekordné vlny prepúšťania. Škrtaniu pracovných miest sa nevyhli ani najväčší technologickí giganti, ako Microsoft, Spotify či Google.

Zatiaľ čo tí najväčší prepúšťali, mnohé menšie a menej perspektívne spoločnosti museli svoje brány zatvoriť úplne. Bublina spľasla, nadšenie investorov opadlo a finančná studňa vyschla… alebo sa len presunula k novému trendu, AI.

Fntastic

Obsah pokračuje pod reklamou

Ak ste ešte o hernom štúdiu Fntastic nikdy nepočuli, nemáme vám to za zlé. Ak ale sledujete dianie v hernom svete, potom vám názov hry The Day Before už určite niečo hovorí. V posledných týždňoch sa tomuto titulu v rámci herných médií a YouTube kanálov v podstate nedalo vyhnúť, no popularita tejto hry rozhodne nebola spojená s pozitívnymi ohlasmi, naopak.

Hra The Day Before sa ešte donedávna radila medzi najočakávanejšie tituly tohto roka, hoci nepresvedčivý trailer, problematická komunikácia vývojárov a obvinenia z plagiátorstva už istý čas naznačovali, že nás čaká minimálne nemalé sklamanie. Napokon sa však štúdio Fntastic postaralo nielen o sklamanie, ale priam najväčší herný podvod za posledné roky.

Hra bola celkom očividne vyvinutá na rýchlo tímom neskúsených vývojárov, ktorí dali do veľkej miery dokopy verejne dostupné herné materiály. Ani to im však veľmi nepomohlo, pretože hra dorazila do predaja v prakticky nehrateľnom stave. Po masívnej vlne reklamácií napokon Valve pristúpilo k automatickej refundácií všetkých zakúpených kópií. Štúdio Fntastic už po štyroch dňoch oznámilo, že na ďalší vývoj nemá financie, tie zvyšné použije na vyplatenie dlhov svojim partnerom a s vývojom hier oficiálne končí.

Hyperloop One

Hyperloop sa stal prísľubom budúcnosti i ošiaľom, ktorý odštartoval ešte v roku 2014 Elon Musk svojim textom o vysokorýchlostnom cestovaní na veľké vzdialenosti. Rýchlovlak uložený vo vákuovej trubici zrazu vyvíjalo hneď niekoľko spoločností naraz, vrátane spoločnosti Hyperloop One, ktorá pôvodne vďaka investícii od Richarda Bransona niesla názov Virgin Hyperloop.

Branson však z tohto sci-fi transportného projektu minulý rok vycúval, čím spoločnosť prišla nielen o názov, ale najmä o financovanie, čomu nasledovalo prepustenie viac než stovky zamestnancov v rámci „zmien priorít firmy“. Spoločnosť sa pred citeľným koncom v apríli zlúčila so schránkovou firmou a hodnotu akcií znížila na 0 centov.

Hyperloop One napokon v závere tohto roka oznámila prepustenie väčšiny zamestnancov a predaj všetkých majetkov, vrátane krátkej testovacej trate, ktorá sa nachádza neďaleko Las Vegas. Vývoj hyperloopu v rámci tejto spoločnosti tak definitívne končí, no sen o vysokorýchlostnej preprave v trubiciach rozhodne nie, aspoň nie v hlavách nadšencov, inovátorov a investorov, ktorí to budú najbližšie dekády určite skúšať aj naďalej.

Lightyear (Atlas Technologies)

Mať na streche elektrického auta solárne panely, znie ako geniálny nápad a možno ním aj je. Postaviť na tomto nápade úplne novú automobilku, je však už skutočne náročná disciplína. Spoločnosti Atlas Technologies sa to do istej miery podarilo a svoj solárny elektromobil Lightyear 0 dokonca uviedla do sériovej výroby. Len šesť týždňov na to sa však výroba zastavila a spoločnosť nečakane vyhlásila bankrot.

Spoločnosť Atlas Technologies tak v priebehu roka 2023 oficiálne skončila a zdanlivo aj zatvorila svoje brány. V tomto prípad má však príbeh, aspoň nateraz, napokon šťastný koniec. Stôl sa totiž napokon úplne neprevrátil a spoločnosti sa podarilo úspešne absolvovať proces reštrukturalizácie. Vedeniu Atlas Technologies sa podarilo získať dostatok financií na oživenie spoločnosti a obnovenie vývoja novej generácie elektromobilu s názvom Lightyear 2.

Nový sedan Lightyear 2, ponúka rovnaký štýl efektívnej aerodynamiky a solárnych panelov, ako Lightyear 2 v o niečo menšom prevedení, ale s cenovkou 40 000 EUR pre masový trh. Spoločnosť uvádza teoretický dojazd nového modelu až 800 km na jedno nabite. Ak pôjde všetko podľa pôvodného plánu, do výroby by sa mal nový model dostať už v roku 2025.

Lordstown Motors

Obsah pokračuje pod reklamou

V našom zozname máme ďalšiu tech-automobilku, ktorej sme sa v posledných rokoch opakovane venovali aj na našom portáli. Lordstown Endurance sa radí medzi spoločnosti, ktoré na vlne rastúcej popularity elektromobilov a veľkému záujmu amerických vodičov o elektrický pick-up získali veľkú podporu nielen zo strany investorov, ale aj prezidentskej kancelárie Spojených štátov.

Automobilka bola založená v roku 2018 a po sérii mnohých odkladov, prekladov, fúzií, odkúpení a odpredaji výrobnej haly, sa jej napokon konečne podarilo uviesť do predaja svoj elektrický pick-up model Endurance v treťom kvartáli 2022. Už vo februári ďalšieho roku však spoločnosť musela spustiť plošné zvolanie týchto áut z dôvodu elektrickej vady, ktorá mohla vyústiť v stratu pohonu počas jazdy.

Aj keď automobilka stihla predstaviť svetu ešte tri koncepty nových elektromobilov, v júni 2023 oznámila koniec výroby modelu Endurance a na jeseň v nadväznosti na spor so spoločnosťou Foxconn, vyhlásila bankrot.

WeWork

Spoločnosť WeWork nie je v našich končinách príliš známa, no ak ste v posledných rokoch navštívili niektorú zo svetových metropol, na budovách kancelárskych priestorov ste jej jednoduché logo mali určite možnosť vidieť. Kedysi najhodnotnejší start-up v Spojených štátoch totiž k decembru 2022 vlastnil kancelárske priestory s celkovou rozlohou 4 080 000 m2 naprieč 779 lokalitami v 39 krajinách sveta.

Myšlienkou WeWork bolo ľuďom poskytnúť moderné co-workingové priestory v každom väčšom meste na svete. Prvý takýto priestor spoločnosť otvorila už v roku 2008 v Brooklyne a do nových priestorov postupne integrovala rôzne nadštandardné služby vrátane fitness centier s osobnými trénermi, spa a v jednej z pobočiek v New Yorku dokonca aj súkromnú školu.

Podľa niektorých za pád spoločnosti môže pandémia a presun ľudí z kancelárií na permanentný home-office, podľa iných sa problémy začali už oveľa skôr rukou excentrického riaditeľa. Spoločnosť v júni 2023 využívala až 80 % svojich príjmov na splácanie nájmov a úrokov a s klesajúcimi príjmami už v októbri oznámila spustenie príprav na bankrot. Väčšina lokalít spoločnosti by mala zostať otvorená, WeWork však bude musieť uzatvoriť nové dohody so svojimi partnermi. Medzi nich sa radí aj investičná spoločnosť SoftBank, ktorá do WeWork v priebehu rokov vložila viac ako 16 miliárd dolárov.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.