Solárne cyklocesty sa v Holandsku objavili medzi prvými na svete, aj keď išlo o testovaciu prevádzku. Spoločnosť SolaRoad spustila už 12. novembra 2014 na predmestí Amsterdamu pilotný projekt fotovoltaickej cyklistickej cestičky. Úsek v dĺžke 70 metrov síce vyrábal energiu zhruba len pre potreby jednej domácnosti, ale priniesol cenné skúsenosti.
Teraz boli v Holandsku uvedené do prevádzky dve nové solárne cyklistické trasy, ktoré sú prvé v krajine s aktívnou plochou 1 000 metrov štvorcových.
Spoločnosť Colas Group Wattway a holandská stavebná spoločnosť BAM Royal Group inštalovali solárne cyklocesty v provinciách Severné Holandsko a Severné Brabantsko. Wattway vyrába solárne povrchy ciest, ktoré produkujú čistú elektrickú energiu a zároveň unesú premávku vozidiel. Firma tvrdí, že je prvou spoločnosťou na solárne povrchové úpravy ciest na svete a prevádzkuje od svojho založenia v roku 2015 približne 40 skúšobných miest vo viacerých krajinách.
Svoje solárne cesty pritom priebežne vylepšuje. Nové holandské cyklocesty zvýšili špecifický výkon zo 119 Wp/m² dosahovaných pri starších cestách na 148 Wp/m². To nie je zlé, keďže to predstavuje teoretickú efektivitu okolo 15%.
Provincie, v ktorých sú nové cyklocesty nainštalované, dúfajú, že v prvom roku vyrobia 160 MWh obnoviteľnej energie. Lokality budú monitorované a udržiavané päť rokov.
Cyklotrasy, prípadne chodníky sú vhodnými miestami na inštaláciu „pochôdznych“ solárnych panelov. Oproti bežným komunikáciám je zaťaženie ich povrchu podstatne nižšie. Aj keď dámy na ihličkových podpätkoch dokážu vyvinúť slušnú záťaž na cm².
Solárne cesty Wattway sú vyrobené z nového typu pevného solárneho panelu, ktorý má hrúbku len niekoľko milimetrov. Tieto solárne panely sú nalepené na existujúce cyklotrasy a sú potiahnuté viacvrstvovým substrátom zloženým zo živíc a polymérov. To im dáva dostatočnú priesvitnosť, aby prepustili slnečné svetlo a zároveň odolnosť voči cyklistickej premávke. Povrchy cestných solárnych panelov nie sú hladké ako strešné panely. Musia byť upravené tak, aby poskytovali rovnakú priľnavosť ako bežné cestné zmesi.
Podľa magazínu Electrek má Holandsko viac ako 35 000 km cyklistických chodníkov, takže potenciál na budovanie fotovoltiky, ktorá by nezaberala nové územia, je obrovský. Ostáva doriešiť otázky životnosti a degradácie takýchto panelov vplyvom mechanického opotrebenia. Ak by sa podarilo dosiahnuť uspokojivé parametre, v krajinách ako Holandsko, kde je sneh v zime skôr raritou, by mohlo ísť o zaujímavý príspevok k budovaniu obnoviteľných energetických zdrojov.