Reklama

Hejtu je na slovenskom internete stále priveľa, no dá sa potlačiť, ukazujú dáta

Zdroj | Akshar Dave / Unsplash
Stanislav Vinc
Zdroj | Akshar Dave / Unsplash
Zdroj | Akshar Dave / Unsplash

Kto má chuť zmysluplne diskutovať na internete, zvyčajne sa oblúkom vyhne tým najpopulárnejším sociálnym sieťam. Ostatní používatelia už na diskusie radšej ani preventívne neklikajú, zvyčajne kvôli vlastnej skúsenosti s tzv. hejtom.

Nenávistných komentárov je v diskusiách na slovenských facebookových stránkach stále pomerne veľké množstvo. Dáta však zároveň ukazujú, že moderovanie takýchto diskusií má zmysel a je možné ho vykonávať efektívne, aj pomocou AI.

Nové dáta popisujúce aktuálnu úroveň diskusií na slovenských facebookových stránkach priniesla iniciatíva #bezhejtu. V rámci druhej zverejnenej analýzy v tomto roku iniciatíva spracovala v priebehu troch mesiacov takmer 7 miliónov komentárov z 492 facebookových profilov patriacich politikom, médiám, verejným inštitúciám, firmám aj neziskovým organizáciám.

Obsah pokračuje pod reklamou

Podiel komentárov, ktoré obsahovali znaky nenávisti alebo vulgárny prejav, dosiahol v analyzovanej vzorke 12,9 %, čo predstavuje takmer 900-tisíc komentárov. Najvyšší počet nenávistných komentároch v absolútnych číslach, sa vyskytli na stránkach médií. Najvyšší podiel takýchto komentárov sa však vyskytuje na stránkach s dezinformačným obsahom, 22,5 % (na jar to bolo až 34,2 %).

Rozdiel v pomere nenávistných komentárov k tým slušným vidieť nielen medzi rôznymi kategóriami facebookových stránok, ale aj medzi stránkami, ktoré diskusie nemoderujú alebo do nich zasahujú len minimálne a tými, ktoré sú zapojené do iniciatívy #bezhejtu. Jej súčasťou je aktuálne viac ako 12 členov, vrátane Kancelárie prezidentky SR, Polície SR, Plánu obnovy, Bratislava, Košice, Žilina a Nitra a viacerých súkromných firiem.

Zatiaľ čo podiel hejtu z celkového počtu analyzovaných komentárov tvoril 12,9 %, v prípade moderovaných diskusií na stránkach členov iniciatívy to bolo iba 1,9 %. V prípade médií bol tento pomer viditeľnejší (13,1 % vs. 1,9 %), zatiaľ čo firmy a veľké značky sa buď hejtu vyhýbajú, alebo svoje diskusie moderujú efektívne aj bez tejto iniciatívy (2,4 % vs. 1,9 %).

Zdroj | #bezhejtu

Výsledok hovorí jasne. Tam, kde sa riešia témy, ktoré hýbu spoločnosťou, je hejtu veľa. Jedným z dôvodov je samotný veľký počet komentárov na takýchto stránkach. Druhým dôvodom je to, že hejt produkuje ďalší hejt. Preto ak nepríde k rýchlemu zásahu administrátorom profilu, je pravdepodobné, že špinavá diskusia sa bude len zhoršovať. To eliminuje priestor na slušnú a konštruktívnu debatu. A práve tá je nástrojom depolarizácie a zmieru, ktoré naša spoločnosť tak veľmi potrebuje,“ hovorí Dávid Benedig, šéf digitálneho tímu v komunikačnej agentúre Seesame.

Zaujímavým ukazovateľom v dátach je aj výrazný pokles hejtu v diskusiách stránok politických strán a ich predsedov. Na jar ešte podiel nenávistných komentárov pri nich dosahoval 20,4 %, tentokrát to už v období medzi augustom a októbrom bolo iba 7,4 %. Z analýzy bol spomedzi politických lídrov vyňatý iba Igor Matovič, ktorý v online svete vystupuje so súkromným profilom, z ktorého softvér technicky nemôže získať dáta.

Okrem analýzy #bezhejtu prišli v TrollWall ešte na jeden zaujímavý fakt. „Pri dlhodobom sledovaní veľkej množiny dát sme zistili, že s rastúcim počtom komentárov sa nezvyšuje priamo úmerne aj počet nenávistných prejavov. Čo to znamená? Hejt má svoj limit a je to riešiteľný problém, pretože tí, čo vytvárajú nenávistný obsah, sú hlučná menšina. Z diskusií sa dá takmer úplne odstrániť, ak sa organizácia rozhodne, že chce kultivovať svoju online debatu,“ hovorí Tomáš Halász z Trollwall.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.