Na začiatku každého veľkého vynálezu je myšlienka. Jedna konkrétna však bola mimoriadne silná a ľudstvo sa ju pokúšalo vyriešiť tisícročia.
Kto by nepoznal grécku bájku Daidalos a Ikaros, ktorá varovala, že človek nemá letieť príliš vysoko, lebo mu slnko roztopí vosk na krídlach a on sa zrúti dole?
Dnes už lietame do kozmu ako na bežiacom páse, preto sa môže zdať lietanie ako triviálna záležitosť. Aj lietadlo však musel niekto vymyslieť a nebola to jednoduchá záležitosť. Do histórie sa zapísali bratia Wrightovci, ktorým sa to napokon podarilo ako prvým. Presne pred 120 rokmi priniesli ľudstvu funkčné lietadlo, prvý let sa uskutočnil o pár dní neskôr, 17. decembra.
Samozrejme, nebolo to tak, že si na Instagrame našli inšpiráciu, ktorú dokázali ako prví zrealizovať. Wilbur a Orville Wrightovci strávili štyri roky intenzívneho výskumu a vývoja, aby vytvorili prvé úspešné motorové lietadlo, Wright Flyer. Prvýkrát vzlietol z Kitty Hawk v Severnej Karolíne 17. decembra 1903, pilotoval ho Orville a preletel 6 km (4 míle).
Bratia Wrightovci mali ako tínedžri veľký záujem o lietanie. V roku 1878 im ich otec daroval hračkársky model lietajúceho vrtuľníka poháňaného vláknami točenej gumy.
Dvojplošník Canard mal jeden horizontálny štvorvalcový motor Wright s výkonom 12 konských síl. Poháňali dve tlačné vrtule prostredníctvom systému ozubeného kolesa a reťaze. Lineárne lyžiny bez kolies slúžili ako podvozok. Rozpätie krídel bolo 12,3 m, dĺžka lietadla bola 6,4 m pri výške 2,8 m. Prázdne lietadlo malo 274 kg.
Už 27. júla 1899 Wrightovci otestovali deformáciu krídel postavením a lietaním dvojplošného lietadla s rozpätím 1,5 m a s 30 cm zakriveným krídlom. V roku 1900 odišli do Kitty Hawk, aby vyskúšali svoje pilotované pokusy s kĺzaním. Stredoatlantické pobrežie si vybrali pre jeho pravidelný vánok a mäkkú piesočnatú pristávaciu plochu.
Wrightovci prijali základnú konštrukciu dvojplošného závesného klzáku Chanute-Herring (Wrightovci ho nazývali dvojposchodový), ktorý dobre lietal pri pokusoch v roku 1896 neďaleko Chicaga. Použili letecké údaje o vztlaku, ktoré publikoval Otto Lilienthal. Wrightovci navrhli krídla s tzv. camber, zakrivením hornej plochy.
Bratia teda tento princíp nevynašli, len využili to, čo už bolo objavené. O lepšom zdvihu vyklenutej plochy v porovnaní s rovnou plochou po prvý raz vedecky diskutoval Sir George Cayley. Aj Lilienthal používal vo svojich klzákoch vyklenuté krídla, čím dokázal pri lete výhodu oproti plochým povrchom. Drevené podpery medzi krídlami klzáku Wright boli vystužené drôtmi v ich vlastnej verzii upraveného nosníka.
Prvý 3-sekundový pokus o let sa konal dnes, pred 120 rokmi, 14. decembra 1903. Bolo to na 121 výročie prvého skúšobného letu teplovzdušným balónom, ktorý bratia Montgolfierovci urobili 14. decembra 1782. Flyer sa mierne poškodil a tak sa vzlietnuť podarilo až 17. decembra 1903. Počasie im vtedy neprialo, ľadový protivietor mal rýchlosť až 43 km/h, no napriek tomu urobil každý brat po dva lety. Prvý uskutočnil Orville, za 12 sekúnd preletel 37 m rýchlosťou 10,9 km/h, tento okamih zachytáva slávna fotografia (hore).
Zaujímavé je, že lety Wrightovcov americkú verejnosť prakticky nijako nezaujali. V Paríži však boli členovia aeroklubu informovaní o ich úspechoch a brali tieto správy vážnejšie.