Reklama

Lilium získalo na vývoj eVTOL oprávnenie od EASA. Na certifikácii stále pracuje

Zdroj | Lilium
Juraj Procházka
Zdroj | Lilium
Zdroj | Lilium

Nemecký startup Lilium, vyvíjajúci elektrické aerotaxíky s vertikálnym štartom a pristátím (eVTOL) získal oprávnenie od Agentúry pre bezpečnosť letectva Európskej únie (EASA). Umožní mu oveľa väčšiu flexibilitu a rozsah pri vývoji leteckých taxíkov smerom k certifikácii.

Dobrá správa zároveň znamená, že príchod eVTOL lietajúcich strojov nebude taký rýchly a hladký, ako spoločnosti deklarujú pri lákaní investorov.

Lilium so sídlom v Mníchove oznámilo, že dúfa, že schválenie konštrukčnej organizácie EASA pre svoje pokračujúce aktivity eVTOL, v nadchádzajúcich rokoch zavŕši certifikáciou jeho aerotaxíkov a súkromných elektrických lietadiel.

Obsah pokračuje pod reklamou
Pozrite si

Lilium dosiahlo ďalší míľnik. Hybridný eVTOL Phoenix 2 je opäť bližšie

Očistené od marketingového nánosu povolenie v podstate označuje dizajn vyvíjaného lietadla, širší priemyselný projekt, postupy, komponenty a dodávateľov ako dostatočne spoľahlivých a schopných samostatne realizovať plány.

Lilium môže teraz pokračovať vo vývoji, testovaní a príprave svojho eVTOL bez zvyčajného uzavretého, opakujúceho sa dohľadu EASA. V skutočnosti pôsobí ako vlastný regulačný dozor nad pokrokom svojho leteckého taxíka smerom k certifikácii a výrobe.

Zdroj | Lilium

Hlavný technologický riaditeľ spoločnosti Lilium Alastair McIntosh privítal najnovší vývoj slovami: „Jednoducho povedané, schválenie konštrukčnej organizácie je našou licenciou na prevádzku a potvrdzuje, že spoločnosť Lilium má organizáciu, postupy, kompetencie, zdroje a preukázanú prísnosť potrebnú na navrhovanie a certifikáciu lietadiel podľa najvyšších bezpečnostných noriem. Získanie schválenia organizácie dizajnu od EASA nás ďalej motivuje na našej ceste ku komercializácii revolučného lietadla Lilium Jet.“

Pre spoločnosť Lilium, ktorá sa v poslednom období potýkala s finančnými ťažkosťami, ide skutočne o dobrú správu.

Zdroj | Lilium

Získanie schválenia organizácie dizajnu od EASA je povinným krokom pre každú spoločnosť vyvíjajúcu eVTOL, ktorá chce vyrábať alebo pôsobiť v Európskej únii. Splnením tejto požiadavky sa Lilium zaraďuje medzi popredné firmy pracujúce na spustení služieb aerotaxi v Európe niekedy po svojom certifikačnom cieli v roku 2025.

Podobne ako CAA zo Spojeného kráľovstva, aj EASA rozširuje svoje bilaterálne dohody s Federálnym úradom pre letectvo USA (FAA), pokiaľ ide o certifikáciu plavidiel novej generácie, ako sú eVTOL. Schválenia organizácie dizajnu v Európe preto uľahčí aj snahy Lilium o získanie súbežnej certifikácie aerotaxi a súkromných lietadiel v USA.

Pozrite si

Elektrický Volocopter sa predviedol v Stuttgarte

Napriek prezentovanému úspechu nie je Lilium na čele peletónu. Firma získala organizačné schválenie dizajnu EASA o štyri roky neskôr, ako jej nemecký konkurent Volocopter, ktorý takisto vyvíja eVTOL. Toto meškanie sa premieta aj do časového posunu medzi plánmi zavedenia leteckých taxíkov oboch súperov.

Zdroj | Volocopter

Zľava: Damien Cazé, generálny riaditeľ civilného letectva; Dirk Hoke, generálny riaditeľ spoločnosti Volocopter; Valérie Précresse, prezidentka regiónu Ilê-de-France; Edward Awkwright, zástupca generálneho riaditeľa Groupe ADP pred eVTOL VoloCity

Volocopter síce v roku 2018 prehlásil, že spustí komerčné lety do piatich rokov, ale už to zrejme nestihne. Napriek tomu sa nachádza v cieľovej rovinke. Firma plánuje spustenie služby aerotaxíkov Volocopter počas letných olympijských hier v Paríži v roku 2024. Po technickej stránke je jeho eVTOL prakticky pripravený, takže zlyhanie tohto zámeru nie je závislé od leteckých inžinierov, riadiacich letovej prevádzky alebo regulátorov.

Riziko však napriek tomu existuje. Predstavuje ho odpor zo strany komunálnych politikov, ktorí tvrdia, že mesto na svojom nebi nepotrebuje ani nechce tieto prelomové technológie. Praktické nasadzovanie eVTOL strojov v mestách môže skutočne priniesť vytriezvenie. Tieto vrtuľové lietajúce objekty totiž majú ďaleko od elegantných a tichých dopravných strojov z animácií v sci-fi filmoch. Ak majú vrtule s malým priemerom vyvinúť potrebný ťah, musia dosiahnuť vysoké otáčky. A sprievodný hluk bude spôsobovať problémy.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.