Dacia je automobilka, ktorá si ide svoje a ono to je vlastne dobre. Veď práve preto sa automobilka teší svojim priaznivým predajným číslam a tiež množstvu spokojných majiteľov.
Mne sa do rúk dostal model, ktorý je najpredávanejší a to ešte aj v zaujímavej motorizácii. LPG totiž neponúka štandardne takmer nikto, pritom šetríte už od prvého kilometra.
Práve v dňoch, keď sa všade skloňuje alternatíva v podobe elektromobilu sa nejakým spôsobom zabúda na alternatívny pohon, ktorý tu je už desiatky rokov. Mám na mysli pohon LPG, presne ako v prípade modelu Dacia Duster Extreme ECO-G 100.
Výhody
- implementácia LPG priamo od výroby
- bezdrôtový Apple CarPlay a Android Auto
- plnohodnotná benzínová a LPG nádrž
Nevýhody
- hlučný chod na voľnobeh pri pohone na LPG
- halogénové diaľkové svetlá
- v niektorých momentoch slabší výkon motora
Od uvedenia prvého modelu Duster, ktorý bol najdostupnejším modelom SUV na trhu so svojou cenou tesne pod 10 tisíc eur už ubehla nejaká doba a ja som rovnako nadšený, ako keď som sa s ním prvýkrát stretol. Priznám sa, že keď mi v kalendári zasvietila poznámka, že strávim týždeň s novým Dusterom a to ešte v jeho LPG verzii, potešil som sa. Aj napriek tomu, že počas tých rokov, kedy mojimi rukami prešli kľúče od rôznych automobilov v cenových kategóriách na míle vzdialených tej, v ktorej sa pohybuje Dacia Duster, tento model má v sebe niečo neopísateľné, čo ma vždy očarí. Inak tomu nebolo ani tento krát.
Čakal ma totiž najnovší Duster vo výbave Extreme, ktorá znamená niekoľko nezameniteľných a výrazných prvkov. Celkovo tak pôsobí Duster svalnatejšie a mohutnejšie. Nechýbajú doplnky, alebo skôr časti karosérie, ktoré sú lakované v medenej farbe. Tú tak nájdete napríklad na spätných zrkadlách, alebo priamo na samotných nápisoch Duster, či logu automobilky na zadných dverách, alebo priamo v interiéri, kde sa medených doplnkov nachádza tiež hneď niekoľko.
Modernizovanú verziu je pomerne ľahké spoznať vďaka novému svetelnému podpisu predných svetiel v tvare písmena „Y“. Rovnaký svetelný podpis nájdete aj na zadných svetlách. Predné stretávacie svetlá sa pýšia LED technológiou a musím uznať, že svietia veľmi dobre. Diaľkové však používajú už bežné halogénové žiarovky. Na dnešné pomery už síce svojim výkonom neprekvapia, no vďaka kvalitným stretávacím svetlám plne postačujú.
Samozrejme okrem nového svetelného podpisu modernizovanú verziu ľahko rozoznáte aj vďaka upravenej prednej maske, ktorá hrdo nesie nové logo automobilky Dacia, teda dvojicu písmen DC. To bolo v prípade testovanej verzie Extreme decentne prepojené prostredníctvom masky s prednými svetlometmi.
Modernizácie sa v prípade Dacie Duster dočkal aj samotný interiér, kde nájdete novo tvarované sedadlá a stredovú opierku. Osobne mi viac vyhovovala stredová opierka integrovaná do sedadla vodiča, ktorú ponúkala predchádzajúca verzia. Táto nová mi totiž príde položená príliš nízko a nie tak komfortná. Je to však vec osobnej preferencie a určite to nie je dôvodom na to, aby ste do novej Dacie Duster nešli.
Osobne si veľmi cením, ako postupne Dacia pridáva do inovovaných modelov prvky, ktoré sú v iných automobiloch bežné. Pamätám si totiž ako prvý Duster nemal trojblik smeroviek, alebo rýchle zotretie čelného okna stieračmi. Tieto prvky postupne pribudli a z poslednej testovanej verzie, ktorú som mal tú možnosť jazdiť som si odniesol jednu požiadavku, tou sú podsvietené tlačidlá na volante. A predstav si svet, nový Duster ich má.
Napriek tomu, že Dacia Duster sa stále radí medzi cenovo dostupné SUV modely, ponúka niektoré prvky, ktoré sa ťažšie hľadajú aj v prémiovejších modeloch. Patrí sem napríklad 360° zobrazenie okolia vozidla, ktoré je síce riešené svojsky, ale v podstate v prípade potreby je k dispozícii. Ale napríklad taký bezdrôtový Apple CarPlay, alebo Android Auto poteší určite nejedného budúceho majiteľa.
Priznám sa, že sprvoti som mal trošku strach z motorizácie, predsa len trojvalec s objemom tesne pod jeden liter my prišlo na auto podobných rozmerov málo. Možno preto som ostal tak milo prekvapený potom ako sme spoločne absolvovali niekoľko úvodných kilometrov. Samozrejme, trhač asfaltu to nie je, ale to svojim spôsobom asi ani jeden majiteľ Dustera od neho neočakáva. Toto je totiž auto, na ktoré sa treba pozerať trochu inou optikou, ako na ostatné. Dynamika mu však nie je cudzia.
Výrobca si zaslúži obrovskú pochvalu za implementáciu alternatívneho pohonu na LPG. Toto riešenie je totiž na míle vzdialené tomu, keď v aute namontujete pohon na LPG až dodatočne. A to mám dlhoročné skúsenosti s autom na LPG, do ktorého som alternatívny pohon dorábal až následne. Dacia Duster Extreme ECO-G 100 totiž ponúka plné pohodlie.
Základom je už spomínaný benzínový trojvalec s objemom pod jeden liter. Ten má k dispozícii štandardnú nádrž s objemom 50 litrov. Už táto kombinácia predstavuje dojazd na úrovni 800 kilometrov. Ak si k tomu pridáte aj nádrž na LPG, ktorá má objem takmer 50 litrov a vzhľadom na mierne vyššiu spotrebu Dustera na plyn absolvujete vďaka tomuto objemu krásny 500 až 540 kilometrov. Rázom tak máte pod sebou auto, ktorého akčný rádius hravo presiahne 1 100 kilometrov.
Samozrejme priemerná spotreba na benzín je o niečo nižšia a počas testu sa pohybovala niekde na úrovni 6,2 l/100 km. Plynu si Duster zobral trošku viac a priemer sa ustálil niekde na úrovni 8,7 litra na 100 kilometrov. Závisí to samozrejme od štýlu jazdy a toho, kde svojho Dustera budete preháňať. Na okreskách tento priemer bude klesať, ale v meste vie bez obáv prekročiť 9 litrov. Pri aktuálnej cene LPG 0,69 eur za liter to je však stále veľmi prijateľná hodnota. Veď kedy ste naposledy natankovali do svojho auta plnú za menej ako 35 eur a pritom bez obáv následne absolvovali viac ako 500 kilometrov cesty?
Navyše Dacia Duster Extreme ECO-G 100 má na LPG aj o niečo vyšší výkon. Nie je to síce nič extrémne, ale tak 7 kW navyše po stránke výkonu a 10 Nm vyšší krútiaci moment potešia. Na moje prekvapenie je tento mierny nárast aj citeľný počas jazdy. Všeobecne však treba povedať, že Duster ECO-G 100 je určený skôr defenzívnejším vodičom a sedí mu skôr plynulá jazda. Podvozok je totiž ladený skôr komfortnejšie a v zákrutách sa Duster stále pomerne dosť nakláňa. V prípade potreby samozrejme vie zrýchliť, ale nie je to nič svetoborné. Celkovo si však jazdu s novým Dusterom budete užívať.
Istú zásluhu má na tom aj prevodovka. Štandardne je LPG motorizácia dodávaná s manuálnou 6 stupňovou prevodovkou. V minulosti mi viackrát pri Dacii Duster s manuálnou prevodovkou prekážala „krátka jednotka“. Jednoducho hneď potom, ako ste sa pohli ste museli preradiť. Týmto neduhom však už nový Duster netrpí a aj napriek tomu, že sa jedná o dostupné SUV, ktoré sa nezľakne ani nespevnených ciest, je prvý prevodový stupeň pomerne dlhý. V konečnom dôsledku sa tak nebude stávať, že sa budete rozbiehať trhane.
Aby som sa však vrátil späť k z výroby zabudovanému pohonu na LPG a jeho výhodám oproti dodatočne dorábanému riešeniu. Prepínanie pohonu vykonávate jednoducho prostredníctvom tlačidla na ľavej strane od volantu. Ostatne podobným spôsobom funguje prepínanie na väčšine áut s LPG. V čom má však riešenie Dacie navrch je zobrazenie dojazdu na LPG priamo v palubnom počítači. Rovnako sa priamo v palubnom počítači zobrazuje aj priemerná spotreba na LPG a to nezávisle od spotreby na benzín a dojazdu na benzín.
Údaje sa zobrazia podľa toho, aký pohon máte nastavený, takže ak práve využívate LPG, máte na palubnom počítači zobrazené informácie o tomto pohone, ak prepnete na bezín, automaticky sa vám zobrazí dojazd a priemerná spotreba pre tento typ pohonu. Ak ste jazdili na LPG, Duster bude po krátkej zastávke štartovať na LPG, čo so sebou niekedy prináša o niečo dlhší štart motora. Ak však motor vychladne a vy budete štartovať, automaticky sa Duster naštartuje na benzín a až po chvíľke sa prepne na LPG pohon.
Dacia Duster Extreme ECO-G 100 je jednoducho stále srdcovka mnohých ľudí, ktorí potrebujú spoľahlivé auto, schopné vydať sa aj mimo spevnenej cesty, ale pritom netúžia po prémiových značkách. Testovaný kúsok je s cenou 19 590 eur už vzdialený základnému modelu, stále sa však jedná o viac, ako dostupný model. Navyše cenová politika značky je postavená naozaj priaznivo a tak vaša nová Dacia Duster môže stáť o pár tisíc eur menej.
Čo sa pohonu na LPG týka, tak platí, že predstavuje skutočnú alternatívu k bežným motorizáciám, za polovicu však jazdiť nebudete. Skôr platí, že oproti benzínovému motoru ušetríte zhruba jednu tretinu. Ak však hľadáte SUV s pohonom na LPG, Dacia Duster je vynikajúcou voľbou a to najmä preto, akým spôsobom automobilka tento alternatívny pohon zabudovala.