Reklama

Už aj Sony bude bojovať proti dezinfo fotkám pomocou svojich foťákov!

Zdroj | Sony
Števo Porubský
Zdroj | Sony
Zdroj | Sony

Začiatkom mesiaca nemecká Leica oznámila nový model M11-P, ktorý bol vybavený technológiou Content Credentials od Adobe. Vďaka nej každá fotka z novinky mala akýsi certifikát pravosti.

Teraz chce čosi podobné priniesť aj podstatne masovejší výrobca fotoaparátov a objektívov, japonské Sony. V spolupráci s globálnou agentúrou AP (Associated Press) testuje digitálny podpis na fotografiách.

Sony toto oznámilo po ukončení druhého kola testovaní so spomínanou agentúrou AP. Digitálny podpis fotografií má byť akýsi ich rodný list, v ktorom budú zapísané všetky informácie o zábere. To nie je nič výnimočné, veď aj dnes je do EXIF dát možné zapísať extrémne množstvo detailov, no tie je možné rovnako extrémne prepísať.

Obsah pokračuje pod reklamou
Zdroj | Sony

V prípade Sony ide ale o podpis, ktorý je nemožné zmeniť. Je zakódovaný vo fotoaparáte a do každej fotky z neho vytvorenej je rovno zapísaný do dát záberu. Takýto digitálny podpis má hlavne profesionálom zabezpečiť, aby nebolo s ich fotografiami manipulované a rovnako tak môžu byť lepšie chránené aj agentúry po celom svete.

„Zatiaľ čo rýchly vývoj generatívnej AI prináša nové možnosti kreatívneho vyjadrovania, vedie tiež k rastúcim obavám z vplyvu pozmenených alebo zmanipulovaných snímok v žurnalistike. Šírenie nepravdivých informácií a záberov má reálny spoločenský dopad, ktorý poškodzuje nielen našich fotoreportérov a partnerov z tlačových agentúr, ale aj spoločnosť ako celok., povedal Yann Salmon Legagneur, marketingový riaditeľ pre zobrazovanie a produktové riešenia Sony Europe.

Sony na podpise nepracovalo samé, pomohli mu experti z Camera Bits. Táto spoločnosť stojí za systémom Photo Mechanic. Experti z týchto spoločností vytvorili technológiu podpisu, ktorý ostáva súčasťou fotografie aj po jej úpravách a všetky zapisuje práve do tohto certifikátu.

Nový podpis vo fotoaparáte a overenie C2PA od Sony plánuje japonský výrobca vydať v rámci aktualizácie firmvéru v modeloch Alpha 9 III, Alpha 1 a Alpha 7S III na jar budúceho roka.

Zdroj | Sony

Sony je súčasťou veľkej koalície Coalition for Content Provenance and Authenticity, ktorej cieľom je práve boj s falošnými a zmanipulovanými zábermi. C2PA chce vytvoriť jednotný priemyselný štandard, korý by si mohli osvojiť výrobcovia hardvéru, ale aj softvéru. Adobe už niečo podobné vytvorilo, Sony teraz s Camera Bits tiež. A aj ďalší členovia C2PA sa venujú vývoju zabezpečenia pravosti fotografií a videí. Zatiaľ však neexistuje jednotný štandard, ktorý by mohli používať firmy či jednotlivci na globálnej úrovni.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.