Pre nás ešte naozaj neznáma čínska značka ZEEKR, ktorá patrí pod konglomerát Geely Automobile Holdings. Ten, mimochodom, vlastní aj Volvo, Lynk & Co, Proton, Polestar, Lotus, ale aj Smart!
Okrem toho, že pre Európu už má pripravené tri modely ZEEKR 001, chystá sa aj štvrtý s dodatkom FR, ktorý sa pokojne postaví aj Tesle Model S Plaid.
Mimochodom, ZEEKR 001 je postavený na rovnakej platforme ako Polestar 4, ktorý sa tiež chystá na trh v budúcom roku. Okrem podobných čŕt majú takmer identické technické špecifikácie.
Polestar 4 aj ZEEKR 001 začínajú s 200 kW elektromotorom na zadnej náprave a s 100 kWh batériou. Tú je možné nabíjať výkonom 200 kW na kompatibilných DC nabíjačkách a 22 kW na AC nabíjačkách. Výkonnejšie verzie ponúknu 400 kW výkon dvoch elektromotorov (na každej náprave jeden), pričom budú spriahnuté rovnako so 100 kWh batériou. Vďaka väčšiemu výkonu a mierne vyššj hmotnosti ale ponúknu výkonnejšie verzie 580-590 km dojazd. Slabšia verzia bude mať 620 km. Všetky podľa WLTP. dojazdy sú veľmi podobné s Polestar 4.
Ale keďže porovnávame ZEEKR 001 a Tesla Model S, pozrime sa na ich rozdiely.
ZEEKR 001 RWD | Tesla Model S AWD | ZEEKR 001 AWD | Tesla Model S Plaid | ZEEKR 001 FR | |
Cena | 59 400 € | 95 988 € | od 62 490 € | 110 388 € | 96 900 € |
Dĺžka | 4 955 mm | 4 979 mm | 4 979 mm | 4 979 mm | 4 955 mm |
Šírka | 1 999 mm | 2 187 mm | 2 187 mm | 2 187 mm | 1 999 mm |
Výška | 1 560 mm | 1 445 mm | 1 445 mm | 1 445 mm | 1 548 mm |
Rázvor | 2 999 mm | 2 960 mm | 2 960 mm | 2 960 mm | 2 999 mm |
Batožinový priestor | 539 l | 793 l | 539 l | 793 l | 539 l |
Výkon | 200 kW | 500 kW | 400 kW | 760 kW | 970 kW |
Maximálna rýchlosť | 200 km/h | 250 km/h | 200 km/h | 282 km/h | N/A |
Zrýchlenie na 100 km/h | 7,2 s. | 3,2 s. | 3,8 s. | 2,1 s. | 2,07 s. |
Batéria | 100 kWh, 400 V | 100 kWh, 400 V | 100 kWh, 400 V | 100 kWh, 400 V | 100 kWh, 800 V |
Nabíjanie AC | 22 kW | 22 kW | 22 kW | 22 kW | 22 kW |
Nabíjanie DC | 200 kW | 250 kW | 200 kW | 250 kW | 400 kW |
Dojazd | 620 km | 634 km | 580-590 km | 600 km | N/A |
Displej | 15,4″ + 8,9″ | 17″ + 12,3″ + 8,8″ | 15,4″ + 8,9″ + 5,7″ | 17″ + 12,3″ + 8,8″ | 15,4″ + 8,9″ + 5,7″ |
Audio | 8 repro Yamaha | 22 repro | 12 repro Yamaha | 22 repro | 12 repro Yamaha |
Kým Tesla Model S na našom trhu, resp. v Európe štartuje na sume 79 990 €, ZEEKR 001 začína na sume 59 490 €, resp. o 1 000 € viac ako dovozné, no to má aj Tesla, hoci o čosi nižšie (880 €). Rozdiel je navyše v tom, že ZEEKR uvádza ceny s DPH, Tesla nie, takže na webe Tesly sa môžete z pomerne nízkych cien tešiť len veľmi krátko.
Dnes je už možné on-line objednať nielen Teslu, ale aj ZEEKR. Zatiaľ síce nie top model 001 FR s extrémnym výkonom, ale ostatné tri variácie, ktoré vedia zaujať aj potenciálneho majiteľa Modelu S od Tesly.
Zaujímavé je, že ZEEKR si za záruku 8 rokov alebo 160 000 km necháva zaplatiť 1 586 €. Tesla má záruku 8 rokov alebo 240 000 km v cene vozidla. Príplatkov u ZEEKR nie je veľa. Viete si priplatiť iba 1 200 € za inú ako bielu farbu, konkrétne Phantom Black a Tech Gray, alebo 1 600 € za Electric Blue. Tisícku vás vyjde strecha v čiernej farbe a 1 600 € interiér v kombinácii Midnight Blue a Polar White farieb, ale iba pre top model. Inak je interiér v čiernej Charcoal Black, resp. model FR ponúkne aj iné kombinácie.
V úplnom základe máte 21″ disky kolies, v drahších modeloch sú 22″. Potešia aj Matrix LED svetlá. Nechýba tepelné čerpadlo, panoramatická strecha, elektricky ovládané veko batožinového priestoru, 4-ramenný volant s dotykovým ovládaním, ale normálnymi smerovkami, vyhrievané predné i zadné sedadlá, predné sú komplet elektrické.
ZEEKR myslel aj na ekológiu a tak poťahy sedadiel či koberčeky vo vnútri sú z recyklovaných plastov. V aute je dokonca aj snímač čistoty ovzdušia, ktorý meria PM2.5. Poteší určite aj mobil namiesto kľúča, teda smartfón je možné využívať ako kľúč, ale aj systém na rozpoznávanie tvárovej biometrie. Pravdepodobne je podľa toho možné automaticky nastaviť vozidlo do konkrétnych nastavení.
Nechýba Apple CarPlay, Android Auto, 8-reproduktorový systém Yamaha, pričom v top-end výbave je osadených 12 reproduktorov Yamaha aj so subwooferom. Navyše je v top výbave aj 5,7″ dotykový displej pre posádku vzadu, niečo ako má aj Tesla Model S. Vpredu je vždy 14,7″ hlavný displej a 8,9″ širokouhlý displej pred vodičom. Navyše tu nájdete aj head-up displej s virtuálnou uhlopriečkou 15,4″. Samozrejmosťou je 5G pripojenie, Wi-Fi vo vozidle či navigovanie s premávkou v reálnom čase.
Z bezpečnostných prvkov a technológií v ZEEKR 001 nechýba automatické núdzové brzdenie, automatické parkovanie, parkovanie na diaľku, čítanie značiek a semaforov, Front Cross Traffic Alert, predné a zadné parkovacie senzory vrátane kamier, Rear Cross Traffic Alert, Highway Assist, Parking Emergency Brake, alarm, záznam videa aj pri parkovaní, presne niečo ako má Tesla.
V top-end výbave (Privilege) je navyše vzduchové pruženie, 3-zónová klíma, ventilované predné sedadlá a systém pre čistejší a voňavejší vzduch v interiéri. Top model FR by mal ponúknuť aj satelitnú komunikáciu.
ZEEKR sa netají tým, že ide Tesle aj v Európe „po krku“. Dokonca aj web s predobjednávkou vyzerá akoby ho robili developeri v Tesle, nie v čínskom ZEEKR. Mimochodom, ZEEKR už v minulom roku oznámil spoluprácu s Mobileye, takže tešiť sa môžeme časom aj na autonómnu jazdu. Časom.