Autopilot je pomerne kontroverzná funkcia asistenta vodiča v elektromobiloch Tesla, ktorá má odbremeniť vodiča a najmä priniesť väčšiu bezpečnosť na cesty. Doteraz sa skôr zdá, že spôsobuje viac chaosu, ako úžitku, aspoň podľa medializovaných správ.
V USA je podávanie žalôb úplne bežným spôsobom, ako tráviť voľný čas a ak sa „zadarí“, dobre na tom zarobiť. Tesla o tom vie svoje. Tento rok však už dvakrát vyhrala súdny spor o to, či je Autopilot zodpovedný za nehodu so smrteľnými následkami.
Tesla tento týždeň vyhrala prvý súdny proces v USA kvôli obvineniam, že funkcia Autopilot viedla k smrti. Pre automobilku to znamená veľké víťazstvo, pretože toto nebol jediný súdny spor, ktorý prebieha. Okrem toho čelí federálnym vyšetrovaniam súvisiacim s touto technológiou.
Žaloba podaná na súde v okrese Riverside tvrdila, že Autopilot spôsobil, že Tesla Model 3 majiteľa Micaha Leeho náhle zišla z diaľnice rýchlosťou 105 km/h, narazila do palmy a vzbĺkla. Všetko sa udialo v priebehu niekoľkých sekúnd. Pozostalí a ich právnici požadovali 400 miliónov dolárov + odškodné.
Veľký problém však bol, že Lee si sadol za volant opitý a Tesla okrem toho tvrdila, že sa vôbec nepreukázalo, či bol Autopilot vôbec aktívny. Porota sa priklonila skôr na stranu Tesly, prešetrovaním zistila, že vozidlo nemá výrobnú chybu. Verdikt padol na štvrtý deň rokovania s pomerom hlasov 9:3 .
Verdikt predstavuje už druhé víťazstvo Tesly v tomto roku, obe poroty sa totiž nevenovali zisteniam, či bol softvér výrobcu chybný. Tesla popri Autopilotu testuje a uvádza na trh pokročilejší systém Full Self-Driving, ktorý Elon Musk označil za mimoriadne dôležitý pre budúcnosť Tesly. Ten už bol dôkladne podrobený regulačnej a právnej kontrole.
Výsledky týchto dvoch sporov ukazujú, že porota sa nazdáva, že za dianie na ceste môže prakticky za každých okolností vodič a nie softvér.
Automobilka však stále musí bojovať s nezákonným súdnym sporom o smrť od príbuzných inžiniera Apple Waltera Huanga, ktorý zomrel v roku 2018 , keď jeho Tesla Model X odbočila do diaľničného mediánu a zabila ho. Asistencie pre vodiča Tesly sú tiež predmetom skupinovej žaloby, v ktorej sa tvrdí, že Tesla prehnala svoje schopnosti, ako i viacerých vyšetrovaní zo strany Národného úradu pre bezpečnosť cestnej premávky, ako aj vyšetrovania ministerstva spravodlivosti.
Sam Abuelsamid, analytik z Guidehouse sa vyjadril, že tieto dve výhry poskytujú Tesle silnú obranu v občianskoprávnych sporoch. Teraz „bude mať ktokoľvek problém poraziť Teslu na súde v súvislosti s nárokom na zodpovednosť,“ povedal.