Keď v roku 2001 prišla Škoda Superb, bola to veľká vec. Dnes sa deje niečo podobné, Škoda predstavila 4. generáciu luxusného sedanu a ukazuje sa, že presne vie, ako zaujať motoristov.
Štvrtá generácia Škody Superb prináša nový dizajn karosérie s výraznou maskou chladiča. Veľkých zmien sa dočkal aj interiér, samozrejme, k spaľovacím motorom pribudla vylepšená plug-in hybridná i mild-hybridná verzia.
Superb ostáva verný tradícií a ponúka dve karosárske varianty: kombi a liftback. Ak si k tomu pripočítate šesť variantov motorov a šesť prevedení interiéru, uvedomíte si, akú veľkú pomoc ponúka konfigurátor.
Vybrať si môžete z troch benzínových motorov s výkonmi od 110 kW (150 k) do 195 kW (265 k), dvoch naftových motorov s výkonmi 110 kW (150 k) a 142 kW (193 k), nového mild-hybridu a plug-in hybridného pohonu. Ten je však k dispozícii len pre kombi.
Inovatívne multifunkčné ovládače Smart Dials dostal aj Superb, takže nový interiér s 13″ voľne stojacou obrazovkou infotainmentu pôsobí mimoriadne prémiovo. Prvýkrát je tento model vybavený head-up displejom, ktorý dopĺňa 10″ virtuálny kokpit, takže pozornosť vodiča môže byť zameraná výlučne na cestu.
Štandardný infotainment systém s 10″ centrálnou dotykovou obrazovkou ponúka príjem rádia DAB+ a ovládanie gestami a hlasom. Infotainment s 13″ obrazovkou ponúka funkcie navigácie a on-line rádia. 10″ virtuálny kokpit je súčasťou štandardnej výbavy.
Nový Superb ponúka vylepšený systém nabíjania. Mobil si bezdrôtovo nabijete výkonom až 15 W, indukčná podložka má dokonca zabudované chladenie. Superb je štandardne vybavené štyrmi portami USB-C s výkonom 45 W, dva sa nachádzajú vpredu, zvyšné sú určené pre cestujúcich vzadu. To ale nie je všekto, ďalšie USB-C (15 W) sa nachádza pri vnútornom spätnom zrkadle a je súčasťou štandardnej výbavy. Porty s výkonom 45 W môžete využiť nielen na nabíjanie smartfónov a tabletov, ale i na napájanie notebookov.
Ďalšou zaujímavou zmenou je presunutie voliča prevodovky na stĺpik riadenia, výsledkom čoho je oveľa prehľadnejšia stredová konzola. Ergonomické sedadlá oceníte najmä pri dlhších cestách, môžu byť totiž vybavené desiatimi pneumaticky ovládanými masážnymi vakmi. Superb má po prvý raz v histórii odkladacie vrecká na smartfón pre pasažierov vzadu a novú posuvnú zadnú stredovú lakťovú opierku s dvomi integrovanými držiakmi na poháre a držiakom na tablet.
Kvalitný zvuk zabezpečuje osem reproduktorov v dverách a jeden stredový v prístrojovej doske. Voliteľne je k dispozícii audiosystém Canton so 14 reproduktormi vrátane dvoch priestorových.
V modeli Superb majú premiéru viaceré asistenčné systémy: asistent pri odbočovaní, asistencia pri prejazde križovatkou, antikolízny asistent, varovanie pri vystupovaní z vozidla, v blízkej budúcnosti má k nim pribudnúť i núdzové brzdenie s detekciou chodcov vzadu.
Vylepšené sú funkcie Travel Assist, asistenta zmeny jazdného pruhu a systému Front Assist. Systém ESC automaticky zasahuje, aby zabránil pretáčavému či nedotáčavému šmyku. Antikolízny asistent je funkčný pri rýchlostiach od 30 do 150 km/h, môžete si ho deaktivovať v menu infotainmentu, no nedá sa vypnúť natrvalo.
Asistent pri prejazde križovatkou využíva radarové senzory a prednú kameru upozorňujúcu na chodcov, vozidlá a cyklistov prechádzajúcich cez cestu. V prípade potreby vydá asistent vizuálne a zvukové varovanie a následne automaticky zabrzdí. Ochranu cestujúcich zabezpečuje aj 10 airbagov, ale i zabudovaný detektor únavy a pozornosti vodiča.
Viete, že… historickým predchodcom dnešných modelov Superb bol pohodlný a rýchly model Škoda 640 Superb? Na trh bol uvedený v roku 1934 a s dĺžkou 5 500 mm ponúkal dostatok priestoru pre sedem cestujúcich.
Rozmery | Škoda Superb | Škoda Superb Combi |
Dĺžka (mm) | 4 912 (+43) | 4 902 (+40) |
Šírka (mm) | 1 849 (–15) | 1 849 (–15) |
Výška (mm) | 1 481 (+12) | 1 482 (+5) |
Rázvor (mm) | 2 841 | 2 841 |
Objem batožinového priestoru (l) | 645 (+20) | 690 (+30) |
Moderný Superb bol na trh uvedený pred viac ako 20-timi rokmi. Odvtedy sa ho predalo viac ako 1,6 miliónov. Superb sa vyrábal v Kvasinách (Česko), v Solomonove (Ukrajina), v Aurangabáde (India) a v Nankingu (Čína). Štvrtá generácia prináša množstvo vylepšení, ale idea luxusného automobilu ponúkajúceho vysoký stupeň bezpečnosti ostala zachovaná.
Pozrite si aj naše video TECHTALKS s Petrom Olahom, šéfdizajnérom interiérov Škoda, priamo zo svetovej premiéry.