Reklama

Od roku 2017 celosvetovo zaniklo takmer 500 výrobcov smartfónov

Zdroj | Jenny Ueberberg/Unsplash
Stanislav Vinc
Zdroj | Jenny Ueberberg/Unsplash
Zdroj | Jenny Ueberberg/Unsplash

Takmer každý si pamätá aspoň na jedného výrobcu smartfónov, ktorý už dnes na tomto trhu nepôsobí alebo predáva svoje modely už iba vo vybraných krajinách.

Ako ukazuje najnovšia analýza, odchod BlackBerry, LG a prakticky aj HTC, je však vlastne iba špičkou značne topiaceho sa ľadovca.

Výskumná agentúra Counterpoint, ktorá pravidelne prináša analýzy predajnosti smartfónov po celom svete, sa tentokrát nezamerala na predaje, ale samotné pôsobenie značiek v tomto segmente na 70 trhoch sveta a ich existenciu od roku 2017 do roku 2023.

Obsah pokračuje pod reklamou

Prekvapenie priniesol už len samotný celkový počet výrobcov pôsobiacich na tomto trhu. Kým na vrchole smartfónového biznisu v roku 2017 vyrábalo a predávalo svoje smartfóny viac ako 700 značiek, v roku 2023 je to už iba necelých 250.

Na prvý pohľad sa môže zdať, že už aj uvedený aktuálny počet 250 výrobcov musí byť značne nadhodnotený, nakoľko aj u tých najväčších predajcov na Slovensku nájdeme v ponuke sotva päťdesiatku značiek. Kľúčovou informáciou však je, že do tohto počtu sa rátajú aj lokálne značky pôsobiace iba na vybraných trhoch, resp. vo vybraných krajinách.

Zdroj | Counterpoint Research

Podľa analýzy Counterpoint sú to práve tieto lokálne značky, ktorých zhruba 500 za posledných šesť rokov odišlo z trhu. V prípade indického trhu sú to tak značky ako Micromax, Intex či Karbonn a v prípade afrického zas Injoo či Xtouch, o ktorých na Slovensku doposiaľ počul iba málokto. Iné je to s čínskymi značkami Meizu, Meitu, Gionee či Coolpad, japonskými značkami Kyocera a NEC a samozrejme kórejským LG, ktoré sa na Slovensko dovážali, niektoré z nich aj oficiálne.

Druhou stranou mince zániku zhruba piatich stoviek malých lokálnych výrobcov je zhruba tridsiatka veľkých značiek, medzi ktoré sa samozrejme radí aj Apple, Samsung, Xiaomi a ďalšie, ktorých počet sa naopak v období rokov 2017 až 2023 zásadne nemenil. Prečo si teda veľké značky dokázali udržať svoju pozíciu na úkor tých malých, lokálnych?

Counterpoint ako jeden z hlavných vysvetlení udáva neschopnosť menších výrobcov udržať krok s dopytom trhu po lepších špecifikáciách, dizajne, hodnote značky a ekosystéme (služby, doplnkový hardvér a pod.). Dôležitým faktorom je však aj agresívna cenová politika čínskych značiek, menovite Xiaomi, OPPO a vivo. Posledným klincom do ich rakvy bola napokon pravdepodobne pandémia COVID-19 a s ňou spojené problémy v logistike a nedostatok mikročipov, kedy museli aj tí najväčší výrobcovia obmedziť či zastaviť svoje výrobné linky.

Podľa analytickej spoločnosti je jasné, že celkový počet výrobcov pôsobiacich na trhu bude naďalej klesať. Tie šikovnejšie značky pravdepodobne giganti odkúpia, menšie a menej hodnotné značky budú nútené trh opustiť samé.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.