Automobilka CUPRA aktuálne vyrába model Leon v mnohých verziách, vrátane 300-koňovej verzie VELOZ. Ja som si však vyskúšal tú najlacnejšiu verziu s 1,5-litrovým 4-valcovým benzínom, ale zato s takmer hybridným pohonom.
Mild-hybrid totiž nie je ani plug-in hybrid, teda taký, ktorý by som nabíjal zo siete a ani klasický hybrid, ktorý energiu pre malú batériu získava rekuperáciou alebo vlastnou výrobou elektriny.
Mild-hybrid je veľmi jednoduchý typ hybridného pohonu, pričom namiesto alternátora má elektromotor a zväčša 48 V batériu, ktorá sa nabíja hlavne pri brzdení. Elektromotor je priamo spriahnutý s klasickým spaľovacím motorom a pomáha mu iba pri štartovaní, rozbiehaní či brzdení. Výsledkom tak nie je vyšší výkon a ani okamžitá reakcia na plynový pedál, ale nižšia spotreba a nižšie emisie, ktoré automobilky budú potrebovať viac a viac. Plusom mild-hybridu je aj to, že je pomerne lacný, minimálne voči klasickým a plug-in hybridom.
Výkon sa tak oproti klasickej verzii Leon s 1,5 TSI nezmenil. Mild-hybrid nie je vôbec o výkone, ale šetrení. Hlavne paliva. Aj keď sa to pri porovnaní oboch verzií nezdá, pretože klasická verzia má spotrebu 5,9 l/100 km, no mild-hybrid má 6 l/100 km.
Rozdiel je však v tom, že nehybridná verzia sa predáva iba so 6-stupňovým manuálom a hybridná iba so 7-stupňovým automatom DSG. Rozdiel 0,1 l/100 km medzi automatom a manuálom je teda minimálny a svedčí to o tom, že mild-hybrid pomáha šetriť palivo. Ak si dobre spomínam, rozdiely medzi automatom a manuálom bývajú okolo 0,5 l/100 km a viac.
CUPRA Leon 5D je aj v najnižšej verzii obutý na 18″ diskoch z ľahkých zliatin. S tvrdším podvozkom nie je jazdenie po slovenských cestách ideálne, ak si ale jazdu chcete užívať, je to dobrá kombinácia. Navyše si viete upravovať charakteristiku vozidla, od Comfortu až po Individual. V žiadnom ale celkom nevypnete ESP.
Ja som si jazdu užíval, neriešil som spotrebu absolútne vôbec a dobre som spravil. Celková spotreba počas testu bola 7 l/100 km, pričom som Leona prevetral aj na Pezinskej Babe, kde mi palubný počítač ukazoval spotrebu na úrovni 8,5 l/100 km. A to iba pri ceste hore. Za mňa teda výborná spotreba.
Ak by som ale jazdil na spotrebu, čo skúsil na jednej ceste do práce (medzimesto, diaľnica, mesto), vedel by som jazdiť za 5,6 l/100 km. Na benzínový motor veľmi slušná hodnota.
Samotný CUPRA Leon 5D vychádza zo svojho menej športového súrodenca s logom SEATu, no osobne mi práve vylepšenia z dielen CUPRA sadnú k autu podstatne viac. Je živšie, dravejšie, ale stále dosť elegantné. Okrem falošných koncoviek výfuku mu nemám ani čo vytknúť. Radosť pozerať z každej strany. Áno, viem, dizajn je veľmi subjektívne hodnotenie.
V interiéri mnohých poteší športový kožený volant s vyhrievaním, možno už menej poteší obrovské množstvo tlačidiel na ňom, no verím, že je to len vec zvyku. Za mňa sú plusom aj pádla pod volantom na voľbu rýchlostných stupňov. Samozrejmosťou je množstvo medenej CUPRA farby, ktorá lemuje mnoho prvkov interiéru, vrátane prešívania vcelku pohodlných sedadiel.
Mínusom, alebo skôr vtipne pôsobiacim prvkom, je pre mňa volič prevodovky. V športovo ladenom aute by som čakal asi čokoľvek iné.
Väčším mínusom je pre mňa dotykové ovládanie. Ak ste si všimli, v interiéri nie sú prakticky žiadne tlačidlá, na všetko slúži dotykový displej a dotyková lišta pod ním. Lesklé sklo displeja a lesklá lišta ale už po dni používania vyzerajú veľmi nepekne a človek ich musí neustále čistiť. Čistota dizajnu interiéru je tak jedna vec, praktickosť druhá. Veď to, koniec-koncov, vidieť aj na fotkách v článku…
Dnes sa už klasické budíky nenosia a tak je namiesto nich plne digitálny kokpit s 10,25″ LCD displejom, na ktorom si viete zvoliť prakticky akékoľvek zobrazenie, ktoré vám najviac vyhovuje.
Sekunduje mu 10″ displej infotainment systému, ktorý je, samozrejme, dotykový. Hlasové ovládania v moderných automobiloch ma veľmi nemajú v láske, nebolo tomu inak ani v tomto modeli. Našťastie ho nepotrebujem k životu. V testovanom modeli som mal však navyše balík Navigačný systém Plus s 12″ dotykovým displejom. Vyzerá už na prvý pohľad väčšie a modernejšie, hoci rozdiel sú len 2 palce.
Poteší aj bezdrôtové Android Auto aj Apple Car Play, za príplatok 175 €. Rýchlosť načítania po naštartovaní je výborná, pri výjazde na hlavnú cestu som mal každé ráno pred sebou načítané Google Mapy aj s premávkou.
Z tech bezpečnostnej výbavy nechýbajú technológie ako Front assist s City Brake, Lane assist, systém rozpoznania únavy vodiča, kontrola zmeny tlaku v pneumatikách, CUPRA CONNECT či eCall. V testovanom modeli som mal navyše príplatkový balík Safe & Drive za čosi vyše 700 €, v ktorom boli obsiahnuté aj systémy ako prediktívny adaptívny tempomat, asistent diaľkových svetiel, rozpoznávanie dopravných značiek, sledovanie mŕtveho uhla, kontrola okolia pri cúvaní či akustická a svetelná výstraha ak sa pri vystupovaní približuje iné vozidlo.
Plusom základnej výbavy sú aj LED svetlomety i vzadu, vrátane denného svietenia s nenapodobiteľným svetelným podpisom.
Systémy ako štart-stop či udržiavanie v jazdných pruhoch je možné vypnúť, po každo naštartovaní sa ale musíte proces absolvovať znovu. Udržiavanie v jazdných pruhoch nerobí dobrotu aj pri menej ostrejších jazdách, kedy k pruhom na ceste človek aj reálne príde, resp. ich aj prekročí. Auto, teda volant potom nepríjemne zasahuje do riadenia. Chápem, že je to povinná výbava, no nie vždy funguje podľa predstáv.
Hlavne ak máte pomerne ľahké auto ostro naladeným podvozkom, ktoré si až žiada zábavnú jazdu zákrutami. Vyskúšal som ho nielen na Babe, no tu som v aute sedel celkom sám. Viem si predstaviť, že ostrejšie prechody zákrutami nerobia dobre posádke, no ja som sa vyzabával aj keď som mal pod kapotou len 150 koní.
Ono to totiž nie je vždy len o obrovskom výkone, ale aj o naladení podvozku, riadenia a hmotnosti (iba 1,4 tony). V prípade CUPRY Leon 5D s 1,5l motorom je to celkom vydarená kombinácia. Samozrejme, s výkonnejšími verziami Leonu by bolo zábavy ešte viac, no kto nepotrebuje 200 a viac koní (nielen kvôli spotrebe, ale aj poistkám, prip. cestnej dani), určite si zamiluje aj túto verziu.
A aký je rozdiel medzi hybdridným a nehybridným pohonom. Viac-menej iba v tom, že mild-hybrid je s automatom a autoholdom. Inak rozdiel veľmi nepocítite. Rozdiel nevidieť ani pod kapotou…
A našťastie ani v kufri, ktorý má identickú veľkosť ako jeho nehybridný súrodenec. Je hlboký a máte možnosť aj sklopenia zadných sedadiel. Nie však do roviny.
Vo vnútri ma potešilo aj premyslené využitie dekoratívneho LED pásika v dverách – slúži aj ako výstraha v prípade, že máte iné auto v mŕtvom uhle (oranžová), ale aj pre ostatných, keď svieti na červeno pri otvorených dverách. Výborné! Takéto malé detaily sa mi veľmi páčia. Priplatíte si za ne niečo vyše 300 €, ale stojí to zato.
Rovnako palec hore si CUPRA zaslúži aj za USB-C porty, ktoré sú v aute rovno 4. Každý člen posádky si tak môže nabíjať svoje mobilné zariadenie. Mimochodom, pasažieri vzadu si môžu užívať vlastné nastavenie klímy, CUPRA Leon má 3-zónovú klímu, dokonca s Aircare. A tá je rovno v základe.
Za bezdrôtové nabíjanie smartfónu si však už musíte priplatiť, našťastie len čosi vyše 200 €. Miernym nedostatkom je fakt, že iPhone v puzdre (kompatibilnom s bezdrôtovým nabíjaním) nenabijete. Aspoň ten môj to nešlo ani raz z mnohých pokusov.
Cena Leona začína na cene 27 540 €. S mild-hybridom a 7-stupňovým automatom stojí 30 620 €. Testovaná verzia stojí takmer 33 000 €. Najväčším príplatkom bol navigačný systém PLUS za takmer 900 € (v balíku s inými systémami je cena spoločne nižšia), nasledovala ho červená metalíza Desire za 835 €.
Za mňa je tak CUPRA Leon 5D aj s 1,5l eTSI motorom vydarený model pre tých, ktorí majú radi športovejšiu (nie ale čisto športovú jazdu) jazdu, ale potrebujú auto na každodenné používanie. Má slušnú spotrebu, štýlový dizajn a aj celkom priaznivú cenu, za ktorú dostanete bohatú výbavu už v základe, resp. za rozumné ceny aj tú príplatkovú.