V ére, kde kraľujú SUV-čka, sa tešíte, ak si môžete vyskúšať niečo iné. A Hyundai STARIA je poriadne iná, je to doslova luxusné MPV z budúcnosti.
Ak máte väčšiu rodinu, alebo si chcete užiť nielen cestu na dovolenku v maximálnom komforte a priestore, zamilujete sa, pravdepodobne už na prvý pohľad.
Hyundai STARIA sme v redakcii obdivovali hneď, ako sme videli prvé fotografie. „Čo je to za UFO“, povedali sme si s kolegovcami a dúfali sme, že snáď dorazí aj na Slovensko. Dorazila! A to je dobre, totiž má čo povedať aj na kontinente, ktorému kraľuje VW Multivan či donedávna menšie modely ako VW Sharan či Seat Alhambra. Dnes bude azda najväčším konkurentom novinky ID. Buzz, ktorý je však plne elektrický…tiež sa za ním otáčajú všetci, okolo koho prejdete.
Áno, STARIA vie zaujať! Futuristický až kozmický vzhľad priťahuje pohľady okolia. A vôbec ma to neprekvapuje. Keby tí, čo po nej pozerajú videli aj do vnútra, oči by si išli vyočiť dvojnásobne. Testoval som totiž verziu Luxury, ktorá má 7 miest, no najmä pasažieri v druhom rade sa tu cítia ako v luxusnej limuzíne. Ale o tom neskôr…poďme ešte k sci-fi vzhľadu. Ten evokujú najmä predné LED svetlá, ktoré sú úzke a tiahnu sa cez celú šírku karosérie. A že šírka je to poriadne, STARIA má totiž až 1 997 mm.
Cez deň svietia krajné časti horizontálnej línie predných svetiel, v noci svieti celá LED lišta. Evokuje to, že ide za vami elektromobil, no tu na elektrifikáciu zabudnite. Je tu totiž čistý diesel, ktorý je navyše poriadne hladný.
Vpredu sa nedá nevšimnúť aj obrovská mriežka chladiča s integrovanými Full LED svetlami. Posobí mohutne a možno si to na fotografii až tak nevšimnete, ale je v mosadznej farbe. Treba uznať, že Brass Chrome Pack, ktorej je súčasťou autu dodáva poriadny punc luxusu, tónovanú mosadz totiž nájdete aj na kľučkach dverí, logách Hyundai, spätných zrkadlách a dokonca aj na hliníkových diskoch.
Okná sú mohutné, nielen to predné. Bočná línia pripomína skôr vesmírnu loď ako auto, a čo je fajn, zvnútra je brutálny výhľad na okolie. Sedíte totiž vysoko a čalúnenie dverí je v prípade vodiča na úrovni nôh. Ste takto síce ako vo výklade, no takýto výhľad vám ponúkne málo modelov tejto kategórie!
Obrovské sú aj zadné dvere! Elektronicky sa vyklápajú našťastie, lebo si neviem presdstaviť, kto by sa s ich hmotnosťou pasoval. Zozadu však dojem sci-fi auta z budúcnosti pokračuje, najmä vďaka futuristickým Parametric Pixel svetlám. Tie sa narozdiel od prednej časti tiahnú vertikálne po stranách MPV-čka. Horný spojler zase umocňuje dynamický vzhľad, celkovo treba Hyundai STARIA za dizajn pochváliť, takéto MPV ste na cestách doteraz určite nevideli. Treba sa pripraviť na to, že budete v centre pozornosti.
Mimochodom dĺžka Hyundai STARIA je až 5 253 mm, takže treba na ňu aj patričné parkovacie miesto pred domom či bytom. Poteší však pomerne vysoká svetlá výška takmer 19 cm, takže sa STARIA nebojí ani horších ciest či vyšších obrubníkov. Najmä s dodávanými 18-palcovými kolesami.
Interiér je kapitolou samou o sebe. Je obrovský, priestranný a moderný!
Treba pochváliť fakt, že sa tu necítite ako v „dodávke“… jednoducho ak si sadnete za volant Hyundai STARIA a už ste sedeli v niektorom z posledných nových modelov Hyundai, budete tu ako doma. Tvrdších materiálov je tu síce viac, ako by ste chceli, i tak budete mať z interiéru dobrý dojem. Osobne sa mi páči umiestnenie digitálneho prístrojového panela, ktorý je ďaleko pred vami a vysoko, takže ani nepomyslíte na to, že by STARIA mohla mať aj head-up displej. Vôbec vám chýbať nebude.
Displej je plne grafický, mení sa s jazdnými režimami a uprostred si môžete nechať zobraziť od palubného počítača, cez médiá všetko, až po pohon 4×4 a záber jednotlivých náprav (áno, je v našej výbave štandardom), či navigáciu alebo asistenčné systémy.
Okrem digitálneho prístrojového panela vás poteší aj obrovský panel v strede palubnej dosky, ktorý sa tvári, že ukrýva taktiež obrovský dotykový displej, no ten má „štandardných“ 10,25 palca. Ako celok pôsobí moderne, no množstvo dotykových tlačidiel pod displejom je skôr na škodu, vrátane panela klimatizácie. Uvítal by som hardvérové tlačidlá, ak si skúsite upraviť hlasitosť cez dvojicu tlačidiel na to určenú, budete nemilo prekvapený, aké je to nepohodlné…naštastie hlasitosť si viete ovládať aj na volante.
Infotainment je dá sa povedať identický so súčasnými modelmi Hyundai, a to so svojimi výhodami i nevýhodami. Je tak pomalý, graficky nepríťažlivý a čo vás bude veľmi mrzieť, chýba podpora bezdrôtového Android Auto či Apple CarPlay. Naopak výhodou sú online služby vrátane plnej podpory ovládania pomocou aplikácie BlueLink.
Niečo tu je však predsalen navyše…v takto veľkom aute rozhodne oceníte aplikáciu Kamera vzadu. Počas jazdy sa tak kedykoľvek viete pozrieť na posádku vzadu, pričom kamera umiestnená v strope modelu STARIA ma vynikajúce rozlíšenie a bonusom je možnosť rozprávať sa s posádkou cez mikrofóny určené na telefonovanie, pričom vzadu vás počujú cez reproduktory. Áno, takýto malý detail robí rozdiely.
Mimoriadne ma potešila aj 360-stupňová kamera, vďaka ktorej sa vám bude lepšie parkovať v neprehľadnom teréne. Aj tu treba pochváliť kvalitu kamier aj grafické spracovanie digitálneho modelu do reálneho prostredia. Je to jeden zo systémov kamier, na ktoré sa dá spoľahnúť.
Odkladacích priestorov je tu obrovské množstvo. Absolútne vás prekvapí stredová konzola medzi prednými sedadlami, ktorá slúži aj pasažierom vzadu. Tu sa doslova stratia veci v tej „diere“, ktorá sa vám objaví po odklopení roletky. Navyše roletka viete otvoriť v 2 pozíciách. Mimoriadne efektné je podstivetenie celej konzoly, kde si viete meniť aj farby, spolu s ambientným osvetlením vo výplní dverí. To síce pôsobí efektne, ale je slabé a príliš nízko, takže si ho ako šofér, ale ani pasažieri poriadne neužijete. Palubná doska zase podsvietená nie je, škoda. V zadnej časti konzoly sú aj výklopné držiaky na nápoje pre pasažierov v druhom rade sedadiel, rovnako tu nájdu malú zásuvku na drobnosti či nabíjacie USB konektory. Na USB-C mimochodom zabudnite. To nepoteší, rovnako ani skutočnosť, že celá konzola nie je posuvná resp. pasažieri v 2. rade sedadiel si z nej nevykopia žiadny stolík.
Vráťme sa ešte na miesto vodiča. Zaujímavosťou sú priehradky v palubnej doske. jedna priamo pred digitálnym prístrojovým panelom a druhá za dotykovým displejom. Nápad je to dobrý, miesto praktické, ale práve tieto priehradky kazia celkový dojem z interiéru, ktorý by bez nich pôsobil určite luxusnejšie.
Vy ako vodič máte k dispozícii aj praktickú priehradku na nabíjanie smartfónu, taktiež výsuvný držiak na nápoje a množstvo odkladacích priestorov vo dverách až v 3 úrovniach. Celkovo sa budete na sedadle vodiča cítiť veľmi pohodlne, kožené sedadlá sú navyše ventilované. Ich sedáky však mohli byť dlhšie a chýbala mi masážna funkcie (alebo som ju v menu len nanašiel?).
Volant je obrovský a dobré je, že priamo na volante si viete ovládať aj asistenčné systémy. STARIA vie držať v jazdných pruhoch, nechýba jej adaptívny tempomat a upozorní vás aj na mŕtvy uhol. Samozrejmosťou je aj poloautonómna jazda na diaľnici. Len pozor, treba myslieť na to, že hmotnosť MPV je veľká a tak aj reakcie asistenčných systémov najmä pri udržiavaní v jazdnom pruhu nie sú ideálne.
STARIA sa šoféruje mimoriadne pohodlne, úprimne, nepovedali by ste, že jazdíte s obrovským, tažkým viac ako 5- metrovým kolosom. Podvozok je výborný, komfort na palube extrémny. Keby slogan „Radosť z jazdy“ nemala zaužívaný iná automobilka, aj by som jazdu takto definoval. Ten komfort si na krátkych ale aj dlhých trasách budete určite radi užívať.
Čo sa týka motorizácie, tak pod kapotou je dieselový známy motor 2,2 CRDi VGT s výkonom 177 koní. Nie je to žiadne žihadlo, z 0 na 100-ku sa dostanete za 13,5 sekundy. Ale treba povedať, že som vôbec nemal pocit, žeby STARIA nebola dynamická. Naopak, keby som sa nepozrel na papierové hodnoty, tipoval by som určite lepšie parametre. Auto je dobre naladené od podvozku, cez dynamiku a rovnako aj odhlučnenie v interiéri. Ak budete brázdiť diaľnice aj nad povolený limit, v aute to posádka nepocíti. Nehovoriac o tom, že vďaka BOSE audio sústave je to snáď zvukovo najlepšie MPV, aké som kedy testoval a jazdil. Bravó!…
…až ma tú spotrebu. Čo vám poviem, možno z tých plug-in hybridov, hybridov a elektromobilov mám už neobjektívny pohľad, ale moja dlhodobá spotreba za celý test (641 km) sa zastavila na 10,8 l/100 km. Áno, je to obrovské auto, áno jazdili sme aj s posádkou so 7 pasažiermi, ale i tak… je to dosť. Nehovoriac o tom, že prvú polovicu sa moja spotreba pohybovala na úrovni cez 12 litrov/100 km, len potom som jazdil viac okresky a rakúske dedinky, kde sa mi podarilo celkovú spotrebu znížiť.
Treba však povedať, že dá sa to aj úspornejšie, napríklad ma prekvapila trasa, kedy som sa so synom išiel pozrieť na štart Rally Radosti. Kľudnou jazdou po diaľnici na úrovni 110 km/h sme do cieľa dorazili so spotrebou 8,3 l/100 km, a to sme prešli takmer 30 kilometrov.
A teraz, prešo sa testovaná verzia nazýva Luxury? Totiž ide o 7-miestnu verziu modelu STARIA (existuje aj 9-miestna), kde majú najmä pasažieri v 2. rade sedadiel dopriaty extrémny luxus! A to taký, že by im mohli závidieť aj mnohí pasažieri veľkých MPV prémiových značiek. Sedadlá v 2. rade sú len dve, sú plne elektrické a doslova si v nich môžete počas cesty aj ležať!
Majú totiž nielen polohovateľné operadlo, ale aj špeciálnu časť pre vaše nohy, ktorá sa dá regulovať vo viacerých úrovniach. Nechýba vyhrievanie sedadiel, ventilovanie sedadiel a samozrejmosťou je samostatná zóna klimatizácie, ktorá sa však ovláda trocha neprakticky v strope Hyundai STARIA. Inak, ak spomínam strop, tak jeho čalúnenie je z mimoriadne jemného materiálu, aký si pamätám z luxusného nového modelu Lexus RX.
Jedinou nevýhodou sa môže zdať, že sedadlá sa nedajú sklopiť pre pohodlnejšie nastupvanie pasažierov v 3. rade. Tí musia ísť stredom, našťastie plne elektrické sedadlá sa dajú posunúť dostatočne dozadu, aj keď potom prekážajú v pohodlnom sadnutí si na zadnú lavicu. Na nej sa odvezú 3 ľudia, kľudne aj dospelí. Celkovo tak STARIA Luxury odvezie 7 pasažierov. Bolo by to skvelé dovolenkové auto, keby…
…tu na úkor najmä luxusných sedadiel v 2. rade a výrazne posunutej zadnej lavice nebol extrémne malý kufor. Priatelia, ak je zadná lavica úplne vzadu, hovoríme o 117 litroch! To je o polovicu menej, ako má taká Škoda Citigo. To vážne! Ak lavicu posuniete čo najviac dopredu (nie je vyberateľná), tak získate priestor 431 litrov. Lepšie, ale stále žalostne málo.
Batožinový priestor je tak veľkým sklamaním, a nielen to, ale aj variabilita sediel v 3. rade. Tie totiž viete len posúvať a sklopiť ich operadlá. Neviete napríklad lavicu vyklopiť smerom dovnútra, čím ba sa získal väčší batožinový priestor s rovnou podlahou v prípade, ak 3. rad sedadiel nechcete použiť.
Môj tajný tip: Ak ste štvorčlenná rodina a využili by ste takéto obrovské MPV, dajte si zadnú lavicu odmnotovať. Získate tak obrovský batožinový priestor a extrémny luxus pre 4 pasažierov na palube. Ak ste väčšia rodina, a potrebujete cestovať viacerí, berte 9-miestnu verziu STARIA Tour, kde máte batožinový priestor 831 až 1 303 litrov!
A teraz cena. Mnou testovaná verzia, dá sa povedať v plnej výbave, s extrémnym komfortom na palube vyšla podľa cenníka, ktorý som si k modelu stiahol, na 58 490 €. Poviem vám, bol som milo prekvapený. Čakal som viac a rozhodne by som zaplatil o tisícky viac, ak by som si chcel podobne vybaviť napríklad etalón triedy Multivan.
Hyundai STARIA Luxury vie zaujať. Aj teraz pri písaní týchto riadkov som si v dobrom zaspomínal, aký to bol skvelý spoločný týždeň a rád by som si ho zopakoval. STARIA sa výborne šoféruje, má skvelý audiosystém, ponúka extrémny luxus najmä pre pasažierov v 2. rade sedadiel a fakt dobre vyzerá, navyše cena je príjemná. Model si zaslúži naše ocenenie TIP redakcie.