Reklama

3 najdôležitejšie veci, ktoré mení DSA - akt o digitálnych službách z dielne EÚ

Zdroj | Hello I'm Nik
Stanislav Vinc
Zdroj | Hello I'm Nik
Zdroj | Hello I'm Nik

Internet pripomínal na prelome tisícročí divoký západ, no skutočný negatívny dopad tohto neriadeného trhu svet pocítil až v ére sociálnych sietí. Skostnatelé legislatívne orgány tieto služby len zriedkakedy dokázali efektívne regulovať a kontrolovať, čo by sa však teraz malo zmeniť.

Do platnosti vstúpil nový akt o digitálnych službách (DSA), ktorým chce Európska únia plošne vyriešiť niekoľko aktuálnych pálčivých problémov digitálnych služieb. Zároveň ním dôjde k zjednoteniu pravidiel pre digitálne služby naprieč členskými krajinami EÚ.

Európska únia pod digitálnymi službami rozumie všetky online služby, s ktorými interagujeme denne, od internetového bankovníctva cez e-shopy, online magazíny a streamovacie služby až po sociálne siete.

Obsah pokračuje pod reklamou

Nový akt o digitálnych službách však nerieši všetky digitálne služby, ale zameriava sa špeciálne na tie, ktoré na základe povinne aktualizovanej databázy označila ako „veľmi veľké online platformy“ (VLOP) alebo „veľmi veľké internetové vyhľadávače“ (VLOSE). Ide konkrétne o platformy so 45 miliónmi používateľov alebo viac.

Európska komisia 25. apríla 2023 na základe prvej aktualizácie tejto databázy ako VLOP označila AliExpress, Amazon Store, Apple App Store, Booking.com, Facebook, Google Play, Mapy Google, Nákupy Google, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, Twitter, Wikipediu, YouTube, Zalando a ako VLOSE označila Bing a Vyhľadávanie Google. Platformy musia odovzdávať informácie o počte používateľov každých 6 mesiacov. Tento zoznam sa tak bude postupne upravovať.

Obmedzenie personalizovaného obsahu

Pocit, že nás naše smartfóny odpočúvajú, je natoľko rozšírený, že ho Európska únia používa ako príklad pri vysvetľovaní jedného z hlavných pilierov DSA. Za notoricky známym odpočúvaním sa však ukrýva masívny zber dát o používateľoch, na základe ktorých dokážu digitálne služby na mieru vytvárať personalizované reklamy, ktoré nás tak desia.

Podľa nových pravidiel bude musieť byť takáto reklama jasne označená, pričom pri nej taktiež bude musieť byť vysvetlené, ako vznikla a prečo ju vidíte. Zároveň sa ale aj zakáže zobrazovanie reklamy na základe sexuality, náboženstva a rasy. Pre neplnoletých používateľov vo veku 13-17 rokov bude tvorba cielenej reklamy úplne zakázaná.

Zdroj | Getty Images / Unsplash

Zber týchto dát ale napokon nesúvisí iba so zobrazovaním reklám, ale aj obsahu, ktorý nám dokážu sociálne siete servírovať podľa našich záujmov, aktivity na internete či aktuálnej polohy. Sociálne siete tak po novom budú musieť používateľom ponúknuť možnosť nechať si zobraziť obsah, ktorý s našou digitálnou stopou nebude nijakým spôsobom spojený.

Na TikTok-u tak môžete namiesto personalizovanej „For You“ stránky sledovať videá, ktoré sú aktuálne populárne na Slovensku zoradené chronologicky podľa toho, ako boli uverejnené. Podobným spôsobom si je možné na Instagrame a Facebooku prezrieť príspevky, fotografie, príbehy či videá. Niekedy sú však tieto stránky poriadne skryté. Napr. na Facebooku tento feed nájdete v Menu pod položkou Kanály.

Nahlasovanie nenávistných prejavov, ale aj fake výrobkov

Nový akt sa zameriava aj na boj s nezákonným obsahom na internete. Používatelia v rámci neho majú získať možnosť jednoduchého a efektívneho nahlasovania nezákonného obsahu, ktorým môže byť napr. nenávistný prejav na sociálnych sieťach, ale aj predaj falšovaného alebo nebezpečného tovaru.

Sociálne siete a internetové platformy na predaj tovaru, budú musieť tieto podnety v primeranej dobe posúdiť, pričom pokiaľ prídu od dôveryhodných nahlasovateľov (napr. odborníci v danej sfére), tieto podnety budú musieť prevádzkovatelia digitálnych služieb vybaviť prednostne.

Pozrite si

AI vás o prácu nepripraví, ale ľudia ovládajúci AI možno áno

Pri tvorbe návrhu sa myslelo aj na opačnú stranu tejto mince a to prípady, kedy zverejňovaný obsah nemusí byť priamo ilegálny, no môže dôjsť k jeho zmazaniu z dôvodu posúdenia jeho škodlivosti alebo porušovania pravidiel platformy zo strany jej prevádzkovateľa. Používatelia majú pod DSA možnosť namietať proti rozhodnutiam online platforiem o odstránení ich obsahu, pričom sťažovať sa môžu priamo platforme, spor vyriešiť za pomoci nezávislého orgánu alebo sa obrátiť priamo na súd.

Obsah pokračuje pod reklamou

Digitálne platformy budú po novom musieť niesť zodpovednosť aj za dezinformácie, ktoré sa prostredníctvom nich šíria a fakt, že môžu byť zneužité na manipulovanie demokratických volieb. Akt v tomto smere nadväzuje na existujúci kódex postupov proti šíreniu dezinformácií na internete.

Koniec „temným vzorcom“ a zložitým podmienkam

Aj keď si niekedy myslíme, že sa na internete rozhodujeme slobodne, v skutočnosti nás k danému rozhodnutiu mohli podvedome doviesť takzvané temné vzorce. Tieto vzorce môžu mať rôznu formu a väčšinou z nich ste sa už určite stretli, či už pri online nákupoch, rezervácii leteniek a vstupeniek alebo registráciách do rôznych služieb a súťaží.

Typickým temným vzorcom je lákavý text, banner alebo výstražné okno, ktoré nás varuje, že tovar, ktorý si prezeráme, si spolu s nami prezerá ďalších XY zákazníkov a na sklade z neho zostáva už iba jeden kus. Prípadne si prezeráte tovar v zľave, pričom tá zľava už každú chvíľu končí. Nič z toho však vo väčšine prípadov nie je pravda. Iným typickým príkladom je vyklikanie si nejakej ponuky, napr. rezervácie dovolenky alebo požičanie auta s tým, že pôvodne propagovaná cena sa s tou, ktorú vidíte v závere procesu, akosi nezhoduje – kvôli skrytým nákladom.

Zdroj | Rupixen

Nový akt tieto temné vzorce digitálnych služieb zakazuje. Používateľské prostredie služieb musí byť navrhnuté tak, aby nenarušovalo schopnosť používateľov prijímať slobodné a informované rozhodnutia. V praxi pôjde o aktualizovanie a doplnenie už existujúcich pravidiel ochrany spotrebiteľa v rámci EÚ.

Niekedy je takéto nekalé prakticky digitálnych služieb možné odhaliť na prvý pohľad, inokedy sú ukryté až v podmienkach ich používania. Do desiatky až stovky strán dlhých textov, je ukrytie takýchto podlých praktík jednoduché, prakticky nikto ich totiž nečíta.

Cieľom aktu je, aby VLOP a VLOSE platformy tieto podmienky zobrazovali používateľom aj v skrátenej a zjednodušenej forme a v ich rodnom jazyku. Prevádzkovatelia platforiem tak nebudú môcť kľúčové podmienky svojich platforiem skrývať, používatelia zas prídu o výhovorku, že sa im dlhé texty nechce čítať. Podmienky by tak v praxi mali byť zhrnuté do niekoľkých bodov a preložené z právnického žargónu do bežnej ľudskej reči.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.