- #Operátori
- 3 min.
- 15.8.2023
Telekom od budúceho roka ruší odkazovku. Vieme prečo a čo to spôsobí ľudom
Od budúceho roka už nebude existovať jedna z najdlhšie existujúcich služieb v telekomunikačnom svete – Univerzálna odkazová schránka. Operátor Slovak Telekom sa ju rozhodol pre malý záujem zrušiť.
Najskôr ukončí možnosť jej aktivovania, a to už 1. 9. tohto roka. Následne v budúcom roku, v prvom štvrťroku, službu postupne vypne aj tým niekoľkým používateľom, tak mobilných, ako aj fixných hlasových služieb.
Čo je Univerzálna odkazová schránka?
Operátor o službe na svojom webe píše: „Univerzálna odkazová schránka je viazaná na vašu ISDN alebo na klasickú telefónnu linku, a preto vôbec nie je potrebná kúpa telefónneho záznamníka. Okrem toho bude automaticky k vašej telefónnej linke bezplatne zriadená aj doplnková služba Presmerovanie volaní. Zanechať odkaz vo vašej schránke môže každý, kto zavolá na vaše telefónne číslo, pričom toto volanie bude presmerované na odkazovú schránku.“ Platí to však aj pre mobilné telefónne čísla.
Do schránky je možné pristupovať cez volanie na špeciálne telefónne číslo 12399. Maximálna dĺžka odkazu sú 2 minúty, pričom odkazy sa v schránke uchovávajú 30 dní. Služba je nie je spoplatnená, výber odkazov zo schránky je spoplatnený ako bežný hovor v SR.
Operátor nám nevedel povedať, koľko fixných a mobilných zákazníkov používa službu. Má ísť ale o malé počty. Operátor nemá k dispozícii žiadnu náhradnú službu. Tak či onak, v prípade nedostupnosti volaného operátor posiela SMS správu o jeho opätovnej dostupnosti a príp. aj SMS správu volanému s informáciou o zmeškanom hovore. Iné to bude pri dostupnosti, napríklad v prípade fixnej hlasovej linky, kedy ani po x zazvoneniach sa nespustí odkazovač.
Kedy sa pripraviť na koniec?
Ak službu Univerzálna odkazová schránka ešte stále používate, operátor vás bude začiatkom budúceho roka o zrušení služby informovať.
Presný dátum, kedy operátor vypne službu Univerzálna odkazová schránka zatiaľ nie je známe. Operátor nám dátum nevedel povedať ani po dopytovaní: „Presný termín s konkrétnym dátumom zatiaľ nebol určený vzhľadom na technickú pripravenosť na vypínanie celej platformy. Keď ho stanovíme, budú zákazníci oboznámení o termíne, aby si mohli vypočuť posledné správy a vedieť kedy služba skončí.“
Ak ste plánovali služby ešte len teraz aktivovať, čas máte do 1. septembra tohto roku. Po tomto dátume už nebude možné slúžbu vôbec aktivovať.