Nedávno sme sa pozreli na 12 zamestnaní, ktoré v minulosti existovali, no dnes už o nich pomaly ani nevieme. Vystriedali ich na tú dobu moderné technológie či zlepšováky.
Tak to bude aj o pár desiatok rokov. Vďaka moderným technológiám, hlavne vďaka robotizácii a umelej inteligencii nebude existovať pomerne veľké množstvo pracovných pozícií.
Pozrime sa na tie, ktoré sa týkajú technologického sveta a stále existujú, no možno už o pár rokov, či dekád, už nebude po nich ani chýru, ani slychu.
Nemajte však obavu, že vaše zamestnanie skončí zo dňa na deň. Potrvá roky, kým sa vaša firma rozhodne prejsť napríklad na umelú inteligenciu, či robotov s umelou inteligenciou, ktorá nahradí vašu pozíciu. Navyše umelá inteligencia či roboty nie sú zadarmo, ide o nemalú investíciu, ktorú si každá firma musí zvážiť.
Najväčším problémom pre zamestnancov môžu byť veľké korporácie, ktoré s umelou inteligenciou robia už dlhodobo a majú kapitál na jej rýchlejšie zavedenie do praxe. Menšie firmy sa naďalej budú spoliehať na ľudskú pracovnú silu a až v krajnom prípade bude pre nich výhodnejšia napríklad spomínaná umelá inteligencia.
Tá je navyše v súčasnosti v plienkach, jej schopnosti sú na úrovni školáka, robí asi aj rovnako gramatických a faktických chýb. Preto sa nemusíte hneď stresovať, že napríklad budúci rok už nebudete mať pracovnú pozíciu.
Aj napriek tomu sa hovorí, že AI nahradí celosvetovo milióny pracovných miest. Áno, logiku to má, veď AI s výkonným počítačom dokáže vykonávať úlohy simultánne a obrovskou rýchlosťou. Našťastie ako vidieť v v pozíciách nižšie, vo väčšine z nich ide o nižšie zamestnania.
Operátor call centra
Prvými „na odstrel“ budú operátori call centra. Umelá inteligencia s neurónovým hlasom dokáže nahradiť človeka, pretože na call centrách operátori riešia prakticky tie isté problémy. Ak by umelá inteligencia nevedela odpovedať na zložité otázky, hovor by mohol byť presmerovaný na reálneho operátora, no to sa očakáva v mizivých percentách.
Programátor
V tomto prípade ale nepôjde ani zďaleka o všetkých programátorov, ale iba tých na základných úrovniach. AI vie pomerne rýchlo a efektívne písať programy, takže ani tu nie je potrebná ľudská sila. AI bude schopná písať základné programy, ale aj jednoduché web stránky v priebehu minút.
Dátový analytik
Aj v tomto prípade to bude podobné ako u programátorov. Umelá inteligencia dokáže nahradiť analytikov na základných pozíciách, ktorí denno-denne sedia nad tabuľkami a kontrolujú údaje a pripravujú najrôznejšie analýzy pre ďalšie spracovanie, možno aj pre ďalších analytikov.
Grafický dizajnér
Midjourney a DALL.E dnes už pozná každý, kto sa pohybuje po internete na dennej báze. Dve generatívne AI služby sú už dnes schopné vytvárať obrazy, logá, dizajny a všetko možné grafiky sa týkajúce. Stále síce ide o základné funkcie a služby, resp. AI za nimi nie vždy chápe čo od nej chcete, no to ani dizajnéri a tiež musia prerábať svoje návrhy. Opäť sa ale náhrada dizajnérov bude týkať iba tých na najnižších priečkach.
Poštár
Poštári tak skoro zo sveta nezmiznú, stále budú drobné zásielky ako listy a pohľadnice doručovať poštári, no postupne aj ich nahradí elektronická komunikácia, kuriéri či rôzne balíkoboxy, ktorých aj na Slovensku pribúda raketovým tempom.
Účtovník
Účtovníkov postupne nahradí AI, stačí len, aby bola dostatočne spoľahlivá. Potom už stačá jeden operátor, ktorý ju bude „kŕmiť“ dátami a AI z nich vytvorí všetky účtovné doklady, uzávierky a súvahy. V priebehu minút a s minimálnou chybovosťou. Navyše ak ani ten operátor nebude existovať, iba sama AI si vyhľadá účtovnícke dáta, chybovosť môže byť nulová. Veď sú to tvrdé dáta, ktoré nemožno prečítať zle.
Cestovný agent
Poznáte to, chcete ísť na dovolenku či hoc aj pracovnú cestu a tak oslovíte cestovnú kanceláriu alebo cestovnú agentúru a jej agent vám nájde čo potrebujete. Mravenčia práca pre agenta, jednoduchá pre AI, ktorá bude mať výsledok, resp. hneď niekoľko možných výsledkov za pár sekúnd.
Bankár za priehradkou
On-line bankovníctvo, minimalizácia hotovosti a pracovníci v bankách za priehradkou budú minulosťou. Deje sa to už dnes, kedy banky radšej zvyšujú poplatky za akékoľvek služby, v ktorých sú zainteresovaní zamestnanci. V budúcnosti ich nahradia roboty/stroje. Bankomaty už dnes vedia nielen vydávať, ale aj prijímať hotovosť, časom získajú ešte viac funkcií, pokojne aj vydávanie valút či cez ne si otvoríme aj účet – aspoň sa nebudeme musieť doma fotiť cez webkameru a posielať občiansky kdesi na servery.
Pokladník
Všimli ste si nahrádzanie klasikých pokladní samoobslužnými pokladňami? Tie sú ako súčasná AI. V plienkach. Nie vždy fungujú, často vás „náhodou“ vyberú na kontrolu a nedajbože si na odkladací priestor položíte vlastnú tašku, aby ste si do nej rovno vkladali tovar. To všetko sa ale časom zmení, nakupovať budeme obyčajným vkladaním tovaru do košíka či nákupnej tašky a pri odchode vám z účtu obchod automaticky stiahne sumu za tovar, ktorý máte so sebou. Pokladník tak bude už len možno jeden na celú predajňu.
Taxikár
Nie nadarmo sa mnohé firmy už roky snažia vyvíjať spoľahlivé autonómne systémy riadenia. Okrem autonómnych automobilov, ktoré by mali zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky budú zlatou baňou pre tvorcov autonómnych systémov robotizované taxíky s absolútnou spoľahlivosťou nielen čo sa týka času, ale aj bezpečnosti, keďže takýto taxikár vás nebude nikdy obťažovať. Robotaxi budú presné a bezpečné. Raz.
Rozhodca
Hoci rozhodcovia nie sú práve technologickým zamestnaním, mnohí denno-denne pri svojej práci už dnes využívajú tzv. videorozhodcov. Systémy, ktoré už dnes vedia presne určiť či išlo o čistý alebo nepovolený zásah a či konkrétna strana neporušila pravidlá. Tie sú ale iba doplnkom, no v budúcnosti budú práve videorozhodcovia nahrádzať tých ľudských, ktorí často do rozhodnutí zapájajú aj emócie a nemusia (nechcú?) všetko vidieť. AI s kamerami a presnými dátami rozhodne vždy podľa pravidiel.
Vodič kamiónu
Profesionálni vodiči budú vo všeobecnosti pozície, ktoré budú pomerne rýchlo nahradené autonómnymi systémami. Okrem taxikárov, ktorí by mali byť psychologicky na vyššej úrovni, keďže sa denno-denne stretávajú s množstvom ľudí, o svoju prácu postupne prídu aj vodiči kamiónov. Tých taktiež nahradia autonómne systémy schopné prejsť trasu z miesta A do miesta B s maximálnou bezpečnosťou. Navyše ak je takáto trasa pridlhá, autonómny systém nemusí mať povinnú pauzu, čím prepravné spoločnosti ušetria miliardy.