- #ŠPECIÁLNY PROJEKT
- 5 min.
- 11.8.2023
Autonómne autá a sledovanie: Čo možno očakávať v oblasti bezpečnosti a súkromia?
Nástup autonómnych vozidiel sa už dlho považuje za technologický prelom, vďaka ktorému nás čaká bezproblémová doprava a vyššia bezpečnosť.
Realita autonómnych vozidiel však neodzrkadľuje utopickú víziu, ktorú si vysnívali výrobcovia automobilov.
Jednak sú tu obavy o verejnú bezpečnosť. Prítomnosť neustále zapnutých kamier v autonómnych vozidlách tiež vyvoláva otázky týkajúce sa osobnej bezpečnosti a možného zneužitia zhromaždených údajov.
Aby sme do tejto témy prenikli hlbšie, treba sa pozrieť na dôsledky sledovania autonómnymi vozidlami a s tým súvisiace riziká pre súkromie, ako ich ukazuje najnovší vývoj a ako na ne poukazujú odborníci. Presne o tom je tento článok
Dilema sledovania
Hoci majú autonómne autá zvýšiť bezpečnosť, zabudovanie kamier do vozidiel vyvolalo obavy odborníkov na ochranu súkromia. Spoločnosti ako Waymo, čo je dcérska spoločnosť Google, dostali požiadavky orgánov činných v trestnom konaní, aby poskytli záznamy zachytené sofistikovaným kamerovým systémom v ich autonómnych vozidlách v San Franciscu.
Tento aspekt sledovania automobilmi potvrdzuje varovania odborníkov na ochranu súkromia, ktorí takéto problémy predvídali. Potenciálne možnosti sledovania autonómnych vozidiel vyústili do diskusií o tom, že výrobcovia automobilov musia zabrániť zneužitiu zozbieraných údajov.
Ostatné oblasti života
Problém sledovacej technológie sa netýka len autonómnych áut, ale preniká do rôznych aspektov života. Príkladom je hromadné sledovanie etnických menšín v Číne a polemika o využití technológie rozpoznávania tváre na londýnskej stanici King’s Cross. Rozpoznávanie tváre má potenciál zlepšiť bezpečnosť webových stránok, ako sú digitálne banky a online kasína – hoci hranie bezplatných online kasíno hier by si tento typ overovania nevyžadovalo – ale má aj dôsledky.
Objavili sa už aj návrhy na zákaz jeho používania v uliciach EÚ, keďže prítomnosť tejto technológie sa vníma ako cesta k sledovaniu v štýle „Veľkého brata“. Kritici vyjadrili obavy zo zaujatosti takýchto rozpoznávacích algoritmov, ktoré by mohli viesť k diskriminácii, ako aj z etických problémov pri snímaní obrazov osôb bez ich súhlasu.
Týka sa to aj automobilového priemyslu. Tak ako sa technológia autonómneho jazdenia rozširuje za hranice Kalifornie a získava celosvetovú popularitu, stáva sa využitie používateľských údajov zo strany firiem zásadným problémom. Očakáva sa napríklad, že právny rámec v EÚ bude zahŕňať ustanovenia, ktoré výrobcom umožnia zhromažďovať a zdieľať údaje s úradmi, čo určite vyvolá aj právne námietky.
Ochrana používateľa
Čo teda chráni používateľov autonómnych vozidiel? Po prvé, existujú zásady ochrany osobných údajov, ktoré musia výrobcovia dodržiavať. Vyžaduje sa v nich napríklad, aby príslušné údaje zverejňovali len v prípade právnych procesov alebo naliehavých okolností, napríklad keď sa niekto nachádza v bezprostrednom nebezpečenstve.
Jedna zo spoločností, Cruise, napríklad uviedla, že interné zábery ukladá len na „krátky čas“, no neuvádza, ako dlho to presne je.
Ochrana zhromaždených záznamov a údajov používateľa pred zneužitím je však stále veľmi dôležitá. Firmy môžu skúmať možnosti, ako napríklad anonymizácia a deidentifikácia údajov alebo používanie šifrovania. Takéto opatrenia na ochranu súkromia môžu zmierniť riziká spojené s technológiou dohľadu v autonómnych vozidlách.
Zatiaľ však nepoznáme odpoveď na otázku, či k tomuto vývoju dôjde.
Robustné opatrenia
Keďže autonómne autá sú čoraz rozšírenejšie, integrácia technológie sledovania vyvoláva oprávnené obavy o osobnú bezpečnosť a súkromie. Pre dobro a bezpečie spoločnosti je nevyhnutné nájsť rovnováhu medzi bezpečnosťou, pohodlím a ochranou údajov.
Je však na vládach a výrobcoch automobilov, aby aktívne riešili dôsledky na súkromie. Dá sa to dosiahnuť napríklad zavedením spoľahlivých opatrení na ochranu údajov používateľov, pričom regulačné orgány by mali naďalej monitorovať použitie sledovacej technológie v autonómnych vozidlách.
Plný potenciál autonómnych áut sa dá využiť len ak nebudú ohrozené práva a slobody jednotlivcov. Ak sa niektoré právo či sloboda poruší, môže to mať katastrofálne následky pre ľudí na celom svete.