Sedany už dnes nie sú na špičke záujmu motoristov, to však neznamená, že nemajú čo ponúknuť. Stále ide o ideálny tvar, aspoň čo sa týka pohodlia, jazdných vlastností a aerodynamiky.
BMW 330e prináša všetky štandardy radu 3, či už ide o jeho sofistikované technológie, inteligentý štýl, asistenčné systémy, ale aj pohodlné a prispôsobiteľné sedačky. Poďme sa teda posadiť za volant a užiť si jazdu v krásnom modrom (Phytonic Blue) plyg-in hybride.
Výhody
- neuveriteľne pohodlné vozenie
- pokročilí asistenti
- perfektná práca automatickej prevodovky
Nevýhody
- 3,7 kW nabíjanie
- malý batožinový priestor
BMW 330e z dielne nemeckej automobilky prešlo novým faceliftom, exteriér získal síce len menšie kozmetické úpravy, no i tak zanecháva dojem elegána. Upúta najmä novými svetlami s adaptívnymi LED-kami, väčšiu pozornosť venoval koncern predným svetlám, tie si prešli podstatnejšou zmenou ako zadné. Interiér už na prvý pohľad robí dobré meno svojej značke – je priestranný a ladený do uhladeného (= nie lacno pôsobiaceho) komfortu, nenájdete tu nič, čo by kričalo inakosťou. Kabína je štýlová, naznačuje, že rovnaký vkus má i majiteľ automobilu.
Nastupovanie je, samozrejme, nižšie ako v SUV, ale sedenie je pohodlné. Nie nadarmo sa hovorí, že podľa sedačiek vo vozidle, zistíš aký kvalitný je automobil. Tvarovanie kresiel je vymakané a ani po niekoľkohodinovom sedení z neho nevystupujete ako geriatrický pacient. Každý si nastaví sedenie podľa svojich požiadaviek a telesných proporcií, či už ste nízky, chudý, silnejší alebo vysoký, máte o komfort postarané. Nastavenia sa vám uložia do profilu, takže stačí sa len raz pohrať s tlačidlami a máte pokoj na dlhú dobu. Mimochodom, v profile budete mať uložené aj také detaily, ako napr. zvolené podsvietenie.
Ani pasažieri na zadných sedadlách sa nemôžu sťažovať na nedostatok priestoru. Testované vozidlo malo čalúnenie v bledej koži, čo je podľa mňa ideálna farebná verzia. V kombinácii s čiernymi prvkami toto prevedenie okamžite upúta pozornosť a trúfam si povedať, že aj majiteľ po dlhšej dobe bude vždy do vozidla nastupovať so spokojným povzdychom Ej, ale som si dobre vybral! Dojem luxusnej elegancie je v interiéri splnený do poslednej bodky.
BMW je expert, čo dokazujú infotainment a jazdní asistenti. Myslím si, že sa môžu od neho učiť aj priami konkurenti. Najvýraznejší facelift testovaného modelu podstúpili displeje. Tie sa zliali do jedného dominantného celku spájajúceho palubný počítač s obrazovkou infotainmentu na prístrojovej doske.
Mňa osobne potešil (ako vždy) bezdrôtový Apple CarPlay, ktorý dopĺňal android Auto. Čo ma však dostalo a nepamätám sa, že som to zaregistroval u iných značiek, bolo to, že audio hralo aj po otvorení vodičových dverí. Je to milé a častokrát praktické, hlavne ak na niekoho čakáte a nechcete sedieť dnu bez hudby, alebo mať neustále naštartované.
Kvalita grafického spracovania na všetkých displejoch bola na vysokej úrovni, rovnako ako rozlíšenie, takže aj na živý náhľad z kamery bola radosť pozerať. Nesklamal ani jas displeja, hravo si poradil aj so silným júlovým slnkom. Digitálne obrazovky dopĺňal praktický head-up displej, kde sa zobrazujú základné informácie o rýchlosti, či jednoduché pokyny navigácie.
Asistenčným službám nemám čo vytknúť, práve naopak. Aj človek, ktorý doteraz neprišiel na chuť napr. adaptívnemu tempomatu, po jazde v BMW 330e mu určite príde na chuť. Je to naozaj neuveriteľné, čo technológia dnes dokáže a najmä aký má prínos k bezpečnosti jazdy. Tvrdý stret s realitou však nastal, keď som si sadol naspäť do môjho vozidla, ktoré nemá takých pokročilých asistentov. Na diaľnici som sa divil, prečo auto nepribrzdí keď „vidí“ pred sebou druhé vozidlo, prečo ide do zákruty ako divé, ale i to, prečo ma infotainment zrazu prestal informovať o svetlách na semaforoch.
Logika ovládania je intuitívna, automatická, osvojí si ju každý za krátky okamih. Nový systém iDrive 8 disponuje skôr smartfonovým rozhraním než štandardným automobilovým. Vo výbave nechýbal bezkľúčový prístup, motorista zrejme kľúč nebude ani vyťahovať z vrecka či tašky, tak ako ja.
Motor je preplňaný benzínový 4-valec s dvojitým zdvihovým objemom má výkon 135 kW (184 k). Energiu dopĺňa z akumulátora s kapacitou 12 kWh. Sekundárna pohonná jednotka produkuje najviac 83 kW (113 k), čo znamená, že celkovo vozidlo ponúka systémový výkon 215 kW (292 k) a krútiaci moment 420 Nm.
BMW ponúka tri typy pohonu, benzínový, naftový a plug-in hybridný. Práve posledne menovaný nám bol poskytnutý na testovanie. 8-stupňovej prevodovke nebolo počas testu čo vytknúť. Nabitý akumulátor mal mať dojazd necelých 60 kilometrov (WLTP), samozrejme, treba brať na zreteľ štýl jazdy a typ cesty. V hybridnom režime si BMW reguluje typ pohonu, ktorý aktuálne využíva. Pri naštartovaní využíva elektromotor a neskôr spaľovák. Čiže rozbiehate sa okamžite a nádherne nehlučne. Chválim odhlučnenie vozidla.
Ak jazdíte denne dlhé trasy po diaľnici, elektrickej jazdy si príliš neužijete. Ak však cestujete cca 20 km do práce a cestou naspäť absolvujete obchod i vyzdvihnutie ratolestí, je tento model ideálny aj pre vás. V prípade, že nemáte možnosť nabíjať hybrid doma a v práci, stojí za zváženie, či je tento model pre vás ideálna voľba.
Čo zamrzí, je pomalé nabíjanie, nabíjačka disponuje maximálnym výkonom 3,7 kW. Na úplné nabitie si počkáte pekných pár hodín. Keď som ho o 18:05 pripojil na nabíjačku, systém vypočítal, že batéria bude nabitá o 21:55 h. Za 34 minút sa nabil presne o 2,02 kWh.
Vybrať si môžete z troch jazdných režimov – elektrický, športový a hybridný. Palivová nádrž je 40 litrov. Ja som mal priemernú spotrebu 6,4 litra, čo je vzhľadom na štýl jazdenia i fakt, že som nemal stále nabitý akumulátor parádna hodnota.
Čo by mohlo byť lepšie? Určite kufor. Ten bol na môj vkus príliš malý, o tom, že preveziete niečo väčšie ani nesnívajte. Neviem si predstaviť, že tam vložíte batožinu na dovolenku pre 4 dospelé osoby. Skutočne by som očakával aspoň 450 litrov. Je jasné, že o priestor ho ubrala batéria, ale 375 litrov je na takýto typ vozidla málo.
BMW malo neuveriteľné jazdné vlastnosti, ktoré ma nutkali poriadne šliapnuť na pedál. Žiadne hučanie motora, natriasanie, šum – nič z toho nesignalizovalo, že vozidlo ide rýchlo. Častokrát ma až pohľad na tachometer presvedčil, že idem naozaj už 130 km/h a viac sa ponáhľad netreba, i keď vozidlo ešte nestačilo vyceriť zuby.
Interiér bude vyhovovať i náročnejším motoristom, nájdete tu dosť priestoru na nohy, sedačky sa postarajú o chrbát i sedacie časti tela. Áno, až takto jednoduché to je: BMW 330e buď miluješ, alebo si sa na ňom ešte nevozil.
BMW 330e Sedan začína na cene 56 200 €. Nami testované vozidlo malo ďalšiu výbavu v cene 18 185 €, takže výsledná suma bola spolu 74 385 €.