Tesla Model Y je najpredávanejším elektromobilom prvého pol roka tohto roka. Aj druhé miesto patrí Tesle a jej Modelu 3. Ak by ale americká automobilka nemala tieto dva modely, už by po nej ani pes neštekol.
V tabuľke najpredávanejších elektromobilov sa totiž Tesla Model S či Tesla Model X vôbec neobjavujú, ľudia ich akosi prestávajú kupovať. Na trhu je totiž obrovské množstvo iných elektromobilov, hlavne čínskych.
Výrazný útlm priznáva aj samotná Tesla, ktorá za druhý kvartál dodala len čosi vyše 19 000 kusov dokopy z Modelu S a X. Napríklad v Q3 2013 dokázala Tesla dodať vyše 14 000 elektromobilov Model S. V tom čase ešte Model X bol iba v plánoch. Našťastie tak Tesla má práve Modely 3 a Y, vďaka ktorým je najpredávanejšou značkou elektromobilov na svete. Za prvý pol rok totiž predala takmer 890 000 elektromobilov.
Predaje EV a PHEV v H1 2023 | EV | PHEV | Celkovo |
Tesla | 888 879 | 0 | 888 879 |
BYD Group | 615 064 | 633 104 | 1 248 168 |
Volkswagen Group | 311 359 | 114 402 | 425 761 |
SAIC | 308 899 | 14 022 | 322 921 |
Geely-Volvo | 236 847 | 122 696 | 359 543 |
Na druhej priečke skončil čínsky BYD, ktorý v prvom pol roku predal čosi vyše 615 tisíc elektromobilov, ale zároveň aj zhruba také isté množstvo plug-in hybridov. To isté platí aj o VW Group, ktorá v prvom polroku predala cez 311 tisíc elektromovilov, no celkovo až 425 000 elektrických vozidiel (EV a PHEV).
Štvrtá priečka v predajnosti elektromobilov patrí konglomerátu SAIC s 308 tisíc elektromobilmi, resp. 323 tisíc EV a PHEV. Piate miesto obsadilo Geely-Volvo s 236 tisíc elektromobilmi, resp. 359 tisíc EV a PHEV.
Ak sa na počty pozrieme lepšie a spočítame predajnosti podľa krajín, zistíme, že z prvej pätnástke toho najviac predali Číňania. Z 4,38 milióna predaných elektrických vozidiel v prvej päťke patrí až 2,397 milióna čínskym značkám. Nehovoriac o tom, koľko ďalších čínskych značiek by sme našli v celkovom čísle 5,83 milióna elektrických (EV a PHEV) vozidiel.
Predaje EV a PHEV v H1 2023 | |
BYD Group | 1 248 168 |
Tesla | 888 879 |
Volkswagen Group | 425 761 |
SAIC | 322 921 |
Geely-Volvo | 359 543 |
GWM Group | 191 767 |
Mercedes-Benz | 165 213 |
Li Auto | 139 874 |
Changan | 134 871 |
Hyundai | 113 684 |
Kia | 111 316 |
Jeep | 72 265 |
Toyota | 70 337 |
Peugeot | 69 407 |
Ford | 67 346 |
Čínske automobilky tak jednoznačne vyhrávajú aj vďaka obrovskému dopytu po elektromobiloch na domácom či ázijskom trhu. Keď sa ale tieto značky dostanú výraznejšie aj do Európy či USA, klasické značky budú mať čo robiť, aby udržali krok i svoj podiel v predajnosti.
Mimochodom, Tesla s Modelmi S a X by sa do tabuľky top 15 automobiliek ani nedostala, za H1 predala len okolo 30 000 vozidiel.