Reklama

Tri letné RPG: Atelier Marie Remake, LOH: Trails to Reverie, Monster Menu

Zdroj | NIS America
Michal Korec
Zdroj | NIS America
Zdroj | NIS America

Tohtoročné leto majú rozhodne hráči čo dobiehať. Diablo IV, Final Fantasy XVI, Street Fighter 6, postupne vyšli veľké pecky, no čakanie na jesennú várku môžu spríjemniť aj viaceré hry z menšej produkcie.

Nasledujúca trojica patrí do žánru RPG, no skúša rôzne odbočky – raz je krížená s alchýmiou, inokedy s varením a nechýba ani politický triler.

Zdroj | Koei Tecmo
Obsah pokračuje pod reklamou

Atelier Marie Remake (PS5, PS4, Switch, PC)

Atelier Marie je úplne prvá hra v sérii Atelier, no neopustila brány Japonska od roka 1997. Preto je vítaný remake v peknej grafike, kde si môžete dopriať prvé dobrodružstvo hrdinky. Volá sa Marie, prepadáva v škole, no od svojej učiteľky dostáva špeciálne zadanie: otvoriť ateliér (dielňu) v meste a za päť rokov priniesť najlepší predmet, aký dokáže vyrobiť. Misia je jasná, žiadne veľké dejové pletky nemusíte očakávať: skôr stretávate rôzne postavy, ktoré vám môžu pomôcť pri plnení cieľa. Kto chce hutný dej, tu sa nekoná, skôr ide o milú atmosféru mesta, prostredia a plnenie ambícií slečne, ktorej sa nedarí.

Atelier Marie sa vás hneď na začiatku pýta, v akom móde chcete hrať – klasický trvá päť rokov a počas neho musíte stihnúť vyrobiť predmet. Potom hra končí. Neobmedzený vám umožní pokračovať aj šiesty rok a ďalej, takže môžete dobehnúť pár vecí. Okolo času sa točí všetko – deň strávite v ateliéri. Deň po boji v divočine. Tu deň, tam deň a zrazu vám ubehne pol roka a možno ste nepokročili k výsledku. Hra je prísna: po piatich rokoch treba ukázať výsledky práce na hodnotenie a potom končí.

Zdroj | Koei Tecmo

S tým súvisí starý dobrý kolobeh série. Budete vandrovať v meste a plniť drobné úlohy, tie sa naučíte rýchlo – kde koho zohnať, čo si kúpiť alebo naverbovať spoločníkov do boja (sólo neutiahnete všetko, čo je fajn trik). V krčme môžete brať zadania a počúvať tipy, v Akadémii sa učíte nové recepty. Priamo v dielni tvoríte nové predmety, dávate im rôzne štatistiky a snažíte sa bodovať.

Čas trávite aj v divočine na love vzácnych predmetov alebo zbere rozmanitých surovín. Čo nie je bránené, zoženiete ľahko, akurát aj tu hra šermuje s limitmi – chcete niečo vyťažiť, bude vás to stáť deň času. Systém ráta aj s tým, že niečo padá z nepriateľov a tých treba zdolať. Súboje prebiehajú na ťahy, môžete si do nich naverbovať viacerých pomocníkov a je tu sčasti aj možnosť automatických bojov pri grindovaní a opakovaní malých nepriateľov.

Kto sa chce pustiť do boja, dostane solídnu porciu. Namapované tlačidlá vám umožnia použiť základný úder (nestojí nič), špeciálny (ide za body), predmet či brániť. Jediné, čo treba fakt pozorne sledovať, je poradie vás a nepriateľov, lebo to môže zamiešať karty ako boj dopadne – preto je dobré byť obozretní pri aspekte rýchlosti a aj pozícii. Či stojí váš zverenec vpred, v strede alebo vzadu, môže vytvoriť veľký rozdiel pri odrážaní protiútokov.

Zdroj | Koei Tecmo

Tým, že je Atelier Marie úplne prvá hra v sérii, nie je zbytočne naťahovaná (zaberie 10-15 hodín) a má základné mechanizmy (syntéza, objavovanie, boj) v dobrom pomere. Rýchlo vás naučí základy a potom vám necháva voľnosť, aby ste sa dopracovali do cieľa. Do toho prispieva peknou štylizovanou grafikou a dáva šancu okúsiť niečo iné. Ak ste nikdy sériu Atelier nehrali, môžete začať práve s týmto titulom.

PLUSY: dobre vyvážené mechanizmy, prístupné tutoriály, výborná atmosféra, dva módy, nová grafika
MÍNUSY: pomerne krátke, občas prísny systém dní a rokov

Zdroj | NIS America

The Legend of Heroes: Trails into Reverie (PS5, PS4, Switch, PC)

Táto hra slúži ako grande finále pre dve línie v sérii – pre kvarteto Trails of Cold Steel i dvojicu hier Trials from Zero / to Azure. Takže ak ste minulé hry nehrali, môžete to mať ťažké, hoci hra núka v menu dosť kvalitné zhrnutie deja všetkých častí. Vďaka tomu si môžete osviežiť pamäť alebo pustiť sa do novinky.

Fascinuje ma ako japonskí tvorcovia dokážu vyladiť politický triler a miešať ho s klasickou RPG, kde dominujú najmä ťahové súboje. Ale je to skvelá hrateľná symbióza: 20-30 minút so zatajeným dychom čumíte na dlhočizné animácie a hľadáte, kto koho zradí alebo prečo chce bojovať, keď toľké národy chcú mier. A potom sa zrazu prepnete do hrateľnej fázy, kde putujete po lokalitách alebo riešite tuhé boje.

Zdroj | NIS America
Obsah pokračuje pod reklamou

Všetky hry v sérii The Legend of Heroes sú prístupné, rozsiahle a len dejová prepojenosť môže byť výzva. Pre nováčika bude náročné vstreba toľko postáv a pochopiť, kto je úplne dobrý, kto má isté trable a preto to nie je vhodný úvod do série, ale ak ste aspoň jednu hru okúsili, viete ako sa dokáže rozvinúť za pár hodín. Je to scenáristická kvalitka na najvyššej úrovni a keď vstrebávate dej, za 40-50 hodín fakt nemá hluché miesta.

Popritom hra dávkuje hrateľné časti – jednak skúmanie jednotlivých lokalít (tu sa štartuje na rozličných poschodiach ako kedysi Final Fantasy VII v Midgar pasáži) a potom aj ťahové súboje. Do nich nasadíte celú partiu a prebiehajú v rýchlom tempe, lebo borci v prvých hodinách majú pekne vysoké levely (98) a šľahajú údery za vysoké tisícky. K dispozícii sú bežné údery, ikonické Arts (ale žerú body), schopnosti (tzv. Crafts) a masívne zásahy (S-Crafts, ale tie použijete tak raz za súboj). Nie je toho málo a navyše postavy sa môžu dopĺňať, prepájať, ich údery na seba nadväzovať, takže máte čo riešiť a do toho sledovať poradie v boji. Našťastie už nemusíte riešiť náhodné súboje, ale sami si volíte, do ktorých sa pustíte.

Zdroj | NIS America

Trails Into Reverie ponúka dve veľké devízy. Prvou je možnosť prepínať sa medzi tromi dejovými líniami podľa hrdinov z oboch top sérii a navyše sa tu núka záhadná postava C s vlastným dejom. Druhou je veľké množstvo hrateľných postáv: postupne si môžete do boja vyberať z viac ako 50, čo je úžasné číslo a šanca miešať, taktizovať a objavovať ich vlastnosti – niektoré sú totiž venované iba jednej postave.

Grafika vás na Switch toľko neprekvapí, podobá sa na iné diely série, ale PS4 a PS5 verzie ponúknu vyššiu kvalitu. Ale aj tak hrávam v prenosnom móde a možnosti hocikedy zapauzovať hru.

Trails Into Reverie je náročná hra na odporúčanie, skôr ide o tip pre verných fanúšikov žánru, ktorí mohli nejakú časť série hrať alebo ukážku ako Japonci dokážu 12-15 rokov tvoriť jednu sériu.

PLUSY: napínavý dej, kopa postáv, prepojenie s inými časťami, dobré ovládanie, kvalitné súboje
MÍNUSY: pre začiatočníkov náročné

Zdroj | NIS America

Monster Menu: The Scavenger’s Cookbook (PS5, PS4, Switch, PC)

A napokon je tu kuchárska RPG, resp. chytľavá menšia hra, ktorá kombinuje ťahové súboje s varením. Má však jeden háčik. Na začiatku vyzerá ako každá iná strategická RPG – dostanete hrdinu, budete s ním bojovať v dungeonoch. Súboje prebiehajú na ťahy, prvé poschodia celkom zvládate. Ovládanie sa rýchlo naučíte, aj možnosti – toto sú silné zásahy, tieto potrebujú dlhí čas nabíjania a ak zasiahnete nepriateľa ako prví, dostanete určitý bonus. V tom smere by ste si vystačili a objavovali dungeony podľa chute – na mape sú ukazovatele pokladov i nepriateľov (môžete sa im vyhnúť) a kto chce, bude upaľovať rovno k dverám a vyšším poschodiam.

Problém príde v momente, keď prvý raz zomriete. Postava sa vám vynuluje, aj výbava, štartujete na prvom leveli a idete od začiatku. Tak to je už trocha moc! Lebo musíte sa presekať od prvého poschodia, mapa je opäť zahalená tmou a treba ísť zvyšovať svoj level. A dostávať sa na vyššie poschodia dungeonu, čím sa mení vaša motivácia. Sám som pri opakovanom prechádzaní už nečistil všetko – po štvrtej smrti ste radi, ak na novom poschodí vidíte opäť dvere a môžete nimi prejsť…

Zdroj | NIS America

Nepriatelia sú na vyšších poschodiach prirodzene ťažší a boje vám dajú zabrať viac ako tam dole – aj za cenu vyšších skúseností. Zrazu útočia v skupinách, nie iba sólo a musíte taktizovať odkiaľ na nich zaútočiť a ako. Musíte používať rozličné predmety alebo triky, pamätať si, čo kde býva na mape a koľko cca trvá.

To varenie sa stáva oddychovou aktivitou medzi bojmi, akurát budete žongľovať medzi kopou predmetov a receptov. Prvá polovica mechanizmu zaberá – padá toho celkom dosť. S druhou je to iné: varenie vám ide od ruky, ale po čase sa ukáže byť opakované a švanda sa rýchlo vytratí. Potom vám ostanú fakt už len tie tuhé boje a netreba sa diviť, že hra rýchlo omrzí.

Zdroj | NIS America
Obsah pokračuje pod reklamou

Ale je to asi škoda – graficky nejde o žiadny výkvet a Switch si s hrou poradí (o PS4/PS5 ani nehovoriac). Nápady sú prítomné, no chcelo by to asi mierne posunúť celý systém a zlepšiť pocit z postupu, lebo ísť vždy od nuly či jednotky nie je to, čo hráč očakáva. Ale ten hardcore typ medzi vami si určite užije!

PLUSY: dobré ovládanie, rýchle súboje, náhodný dizajn máp, pochopiteľný koncept
MÍNUSY: málo deja, súbojový systém rýchlo prekuknete, nevyrovnaná obtiažnosť

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.