Reklama

VW ID.3 stojí v Číne polovicu toho čo u nás! Vie prísť v kontajneri?

Zdroj | SAIC Volkswagen
Števo Porubský
Zdroj | SAIC Volkswagen
Zdroj | SAIC Volkswagen

Či so zľavou či bez nej, Volkswagen ID.3 stojí v Číne zhruba polovicu toho, čo u nás! Nedávno zarezonovala svetom internetu správa, podľa ktorej je VW ID.3 v Číne za necelých 16 000 €. U nás pritom stojí viac ako dvojnásobok.

A to nielen so zľavou pre prvých 7 000 zákazníkov! Oficiálna cena VW ID.3 v Číne je totiž 162 888 CNY, čo je po prepočte iba čosi vyše 20 000 €! Extrémny rozdiel má ale svoje vysvetlenie.

Volkswagen skutočne v Číne ponúka svoj model ID.3 za až smiešnu cenu 125 900 CNY, čo je zhruba 15 800 €. Cenníková cena VW ID.3 u nás pritom začína na sume 37 990 €.

Obsah pokračuje pod reklamou
Zdroj | SAIC Volkswagen

Cena je nižšia ale len pre prvých 7 000 záujemcov. To je zhruba 3-mesačná produkcia ID.3 v Číne, kde sa Volkswagenu darí predávať čosi vyše 2 000 modelov ID.3 mesačne. Ide, samozrejme, o nižšiu verziu ID.3 s 57,3 kWh batériou a pohonom zadnej nápravy.

Na prvý pohľad je ID.3 z Číny, ktorú automobilka vyrába v spolupráci so SAIC Motor, rovnaká ako VW ID.3 z európskej fabriky. Prvým rozdielom je elektromotor. Ten v čínskom ID.3 produkuje 125 kW, ten v európskom ponúka 150 kW. Ktovie tiež ako kvalitatívne je vyrobená ID.3 v Číne, keďže do Európy ho nemôžete doviezť. Je homologizovaná len pre Čínu. V kontajneri do Európy ID.3 teda dopravíte, ale u nás nezaregistrujete. Navyše na čínsky elektromobil ponúka automobilka záruku 3 roky alebo 100 000 km.

Zdroj | SAIC Volkswagen

Dôvodom rozdielnych cien je rozdiel nielen vo výrobe, ale aj v konkurenčnom tlaku. V Európe sa ID.3 vyrába v Nemecku, kde je podstatne drahšia pracovná sila. Nemecký VW ID.3 potrebuje batérie, na ktoré opäť potrebuje súčiastky z Číny.

VW ID.3 v Číne má tieto komponenty „pod nosom“, nemusí na ne čakať mesiace a ani platiť nie celkom lacnú prepravu, clá a iné poplatky. A keďže aj ostatné komponenty sú v Číne lacnejšie, je podstatne lacnejšie vyrobiť elektromobil v Číne ako u nás, v Európe.

Vidieť to aj na tom, že ak sa v Európe objaví nejaká čínska automobilka so svojim elektromobilom, ten je výrazne drahší ako „doma“. Dôvod je drahá preprava a všemožné poplatky. Neskôr, keď čínske automobilky postavia závody v Európe, budú zas dôvodom vyššie náklady na výrobu.

Zdroj | SAIC Volkswagen

Tým nechcem povedať, že ID.3 na Slovensku má priaznivú cenu. Skôr naopak. VW sa pred rokmi dušoval, že ID.3 bude dostupný elektromobil s cenou okolo 30 000 €. Už pri príchode na trh bola ale jeho cena vysoko nad touto cenou a blížila sa aj v najnižšej výbave k 40 000 €. Lacné elektromobily tak z trhu celkom zmizli. Kde sú tie časy, keď sme vedeli kúpiť malý mestský elektromobil s cenou pod, resp. okolo 20 000 €? V súčasnosti je na trhu takýto jediný, Dacia Spring.

Posledným faktorom, ktorý vplýva na masívne znižovanie cien elektromobilov na čínskom trhu je konkurencia. Tá domáca núti zahraničné značky (ktoré aj tak musia vyrábať svoje elektromobily v spoločných čínskych podnikoch) tlačiť ceny ešte nižšie. Nerobí to len VW, ale aj Tesla a ďalší.

Zdroj | SAIC Volkswagen

Pre porovnanie, domáci gigant BYD predáva mesačne aj 30 000 vozidiel z jediného svojho elektrického modelu (a má ich viac), VW predáva okolo 2 000 – 2 500 modelov ID.3 mesačne. Rozdiely sú tak enormné. Niet sa preto čomu diviť, keď globálne automobilky siahajú na dno cien. Škoda len, že väčšej konkurencie sme sa nedočkali (zatiaľ) aj my v Európe.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.