Vodík, ktorý sa v palivových článkoch mení na elektrinu, dokáže poháňať „vodíkové“ autá, aj vlaky, no v tejto oblasti sa presadzuje len pomaly. Oveľa väčší zmysel dáva tento typ pohonu pri lietadlách a pri lodnej doprave. Batérie totiž stále nemajú dostatočnú energetickú hustotu na pohon ťažkých strojov na veľké vzdialenosti.
Britský startup Ecojet má v úmysle vybaviť konvenčné lietadlá poháňané leteckým benzínom vodíkovo-elektrickými pohonnými jednotkami a fungovať ako „prvá elektrická letecká spoločnosť na svete poháňaná obnoviteľnou energiou“.
Dale Vince, zakladateľ a majiteľ energetickej spoločnosti Ecotricity zameranej na obnoviteľné zdroje energie, sa spojil so skúseným pilotom Brentom Smithom a v spolupráci s leteckými odborníkmi vytvorili spoločnosť Ecojet.
Dale Vince odhalil plány prvej britskej elektrickej leteckej spoločnosti. Ecojet zmení pohon konvenčných lietadiel na lietanie pomocou elektriny vyrobenej z vodíka, pričom domáce lety plánuje začať už v roku 2025.
Flotila Ecojetu bude pozostávať z konvenčných lietadiel vybavených vodíkovo-elektrickým pohonom. Po prestavbe bude lietadlo fungovať s rovnakým výkonom ako predtým, ale bez emisií CO2. Jedinými emisiami bude voda, ktorú je možné zachytiť a vypustiť v nižších vrstvách atmosféry, aby sa predišlo prípadným účinkom kondenzačných stôp.
V krátkodobom horizonte, na zabezpečenie trás a licencie od Úradu pre civilné letectvo, Ecojet najprv začne lietať so strojmi s klasickým pohonom. Svoju činnosť rozbehne s dvoma turbovrtuľovými lietadlami rôznych veľkostí -19-miestnym a 70-miestnym lietadlom. Tieto lietadlá budú dodatočne vybavené vodíkovo-elektrickými hnacími sústavami, keď ich britský regulátor pre civilné letectvo CAA schváli na prevádzku. Prvé dodatočné úpravy sa realizujú v roku 2025, rok po začatí letov. Potom budú palivové nádrže naplnené vodíkom vyrobeným pomocou obnoviteľnej energie.
„Vyzerá to ako protirečenie, ale jadrom tohto projektu je upgrade existujúcich lietadiel a ich modernizácia,“ povedal Vince. „Toto je pragmatický prístup, čo znamená, že nestratíme čas. Vybudujeme infraštruktúru, dostaneme lietadlá do vzduchu a vymeníme motory, keď budú k dispozícii.“
EcoJet začne s vnútroštátnymi letmi v Spojenom kráľovstve, ale plánuje aj lety na pevninskú Európu a následnú expanziu.
Na palube sa prijmú ďalšie radikálne kroky na zníženie vplyvu leteckého priemyslu na životné prostredie, ale tie vyzerajú pomerne úsmevne, aj keď dávajú zmysel. Uvádza sa podávanie vegetariánskych jedál, eliminácia jednorazových plastov a uniformy zamestnancov šetrné k životnému prostrediu.
Každopádne, vodíkový pohon sa javí pre stredné a veľké lietadlá ako perspektívna technológia a pracuje na nej viacero výrobcov lietadiel a leteckých motorov, vrátane Airbusu, alebo Rolls Royce. Okrem palivových článkov sa uvažuje aj o priamom spaľovaní vodíka v motoroch, čo by mohlo zaistiť vyššiu energetickú účinnosť. Naopak pri malých ekologických lietadlách sa majú šance presadiť batérie novej generácie, ktoré dosahujú oproti tým dnešným omnoho vyššiu energetickú hustotu.