Americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) v súčasnosti navrhuje normy, ktoré by znížili emisie z nových vozidiel o 56 %. V dôsledku toho by mal do roku 2030 dosiahnuť podiel novo predávaných plne elektrických áut 60 % a do roku 2032 by sa mal zvýšiť na viac ako dve tretiny (67 %).
EPA dokončuje svoje štandardné emisné limity pre vozidlá na roky 2027-2032 a prijíma pripomienky od výrobcov automobilov.
Tesla si myslí, že USA by mohli byť „plne elektrické“ do roku 2030, ale uspokojila by sa aj so 69%-ným podielom elektromobilov na predaji nových áut. V novom komentári k pravidlám Tesla uviedla, že EPA by mala presadiť, aby 69 % nových vozidiel bolo do roku 2032 elektrických, píše magazín Electrek.
Tesla je presvedčená, že nežiada veľa, pretože vidí „zdravý právny základ pre ešte prísnejší súbor noriem, ako je súčasný návrh EPA“, ktorý by mohol ukončiť predaj áut so spaľovacím motorom do roku 2030. Tradičné automobilky to však pochopiteľne vidia inak.
Hoci prakticky všetky realizujú plány elektrifikácie svojich modelov, vozidlá so spaľovacími motormi predstavujú pre ne ziskovejšiu produkciu. Naopak, Tesle sa ľahko apeluje na sprísňovanie emisných noriem, keď 100% jej produkcie bolo vždy elektrických.
Podiel predaja nových áut na elektrický pohon v USA zaostáva za väčšinou ostatných veľkých automobilových trhov. V roku 2021 tu tvorili elektromobily len 3 % a v roku 2022 5 % z predaja nových vozidiel. Inak to bolo v krajinách, ktoré sú lídrami elektromobility. Podiel EV dosiahol v Holandsku 22,91% a v Nórsku 54,37% už v roku 2020. Predaj elektromobilov však rýchlo rastie aj v USA, keď odhady na rok 2023 hovoria o podiele 8-10%.
Väčšinu z tohto trhu elektrických vozidiel v krajine si ukrojí Tesla, ktorá dosahuje rekordné dodávky už tri kvartály za sebou. Analytici očakávajú, že za druhý štvrťrok Tesla dodá 448 000 elektromobilov.
Tradičné automobilky sú k návrhom EPA skeptické a chcú mať viac času na prechod od výroby spaľovacích motorov k elektromobilom. Vodík sa v týchto úvahách prakticky nespomína a autá s palivovými článkami na vodík zostávajú naďalej okrajovou záležitosťou.
Toyota uviedla, že EPA „podceňuje kľúčové výzvy, vrátane nedostatku nerastov na výrobu batérií, skutočnosti, že tieto nerasty sa neťažia ani nerafinujú v USA, nedostatočnej infraštruktúry a vysokých nákladov na batériové elektrické vozidlá. Stellantis pridáva, že EPA mala príliš optimistické očakávania rastu trhu s EV a predpokladala „dokonalý“ prechod, pričom podcenila výzvy, akými sú zaostávajúca výrobná kapacita a podpora spotrebiteľov.
Problémy s nabíjacou infraštruktúrou a nedostatkom elektriny netreba podceňovať. Už v súčasnom období dochádza počas letných horúčav k výpadkom elektriny napríklad v Kalifornii, keď rozvodnú sieť preťažuje obrovský počet klimatizácií.
Nórsko, ktoré ma najvyšší podiel elektromobilov na svete, je špecifický prípad. Vďaka veľkému počtu hydroelektrární vyrobí dostatok čistej elektriny pre vlastnú potrebu a ešte je aj jej významným exportérom. Nórsko má po Islande druhú najvyššiu spotrebu elektriny na obyvateľa na svete. Priemerný Nór spotreboval v roku 2019 okolo 23 210 kWh elektrickej energie, takmer dvakrát viac, ako priemerný Američan. Elektrické autá majú na tejto spotrebe určite nezanedbateľný podiel.