Reklama

Do ENTER Programiády 2023 sa prihlásilo 76 tímov, vyhrali iFood a LeafPot

Roman Calík

Telekom vďaka projektu ENTER Programiáda podporuje mladé talenty zo základných a stredných škôl. Vďaka mikropočítaču micro:bit totiž vytvárajú zaujímavé projekty.

Ročník 2023 zaujal až 76 tímov, pričom dve tretiny tvorili tímy zo základných škôl. Počítače a technológie deti zaujímajú, podporiť ich prišli aj Gogo či Tomáš Brngál.

Celkovo 76 tímov zo 62 základných a stredných škôl z celého Slovenska pod vedením svojich učiteľov tento rok zaujal projekt ENTER Programiáda. Deti riešili rôzne projekty s cieľom zlepšiť svoje okolie a prostredie. Cieľom projektu je naučiť žiakov a ich učiteľov digitálnym zručnostiam. Takéto vedomosti im výrazne pomôžu neskôr v pracovnom živote. Telekom na podporu projektu za posledné tri roky cez grantové programy rozdistribuoval na školy viac ako 10-tisíc micro:bit sád, pričom bezplatne vyškolil viac ako 1 500 učiteľov zo 700 škôl. V redakcii TECHBOX vnímame túto iniciatívu mimoriadne pozitívne, práca s micro:bit sadami je kreatívna a umožňuje žiakom škôl spoznať technológie a ich fungovanie viac do hĺbky.

Obsah pokračuje pod reklamou

Vybrať finalistov bolo pre odbornú porotu náročné. O to viac, vybrať z nich TOP3 projektov spomedzi základných a stredných škôl. Medzi základnými školami sa nakoniec na stupne víťazov postavili tri projekty. Na treťom mieste sa umiestnila Základná škola s materskou školou v Žiari nad Hronom s tímom CZŠ a projektom: Baby defender, ktorý chráni deti v aute.

Na druhom mieste sa umiestnila Základná škola s materskou školou v Liptovskom Jáne s tímom so zaujímavým názvom Poškoláci (žiaci na projekte pracovali po vyučovaní), ktorý vďaka micro:bit počítaču riešili projekt Cesta vesmírom.

Absolútnym víťazom ENTER Programiády 2023 spomedzi základných škôl bol projekt iFood, ktorý reálne vyriešil problematiku dlhého čakania na obed na Základnej škole sv. Cyrila a Metoda v Košiciach. Tím iFood si dokonca vďaka micro:bit počítačom vytvoril unikátne náhrdelníky tvoriace názov projektu iFood.

„Sme veľká škola s veľkým množstvom žiakov, ktorí chodia pravidelne na obedy. Náš projekt vznikol kvôli potrebe riešiť problém dlhých radov pri výdaji stravy. Chceli sme im predísť. Projekt iFood sme pred jeho prihlásením do ENTER Programiády vyskúšali v našej škole. Monitoruje rad čakajúcich a informuje ďalších žiakov o situácii pred jedálňou. Dáva im možnosť rozhodnúť sa či sa postavia do radu alebo čas využijú zmysluplnejšie v triede. Náš projekt budeme naďalej používať a postupne ho vylepšovať. Vždy je predsa čo zlepšovať,“ vysvetlil vznik a používanie projektu učiteľ techniky na Základnej škole sv. Cyrila a Metoda v Košiciach, Peter Jurašek.

A ako dopadlo hodnotenie projektov stredných škôl a gymnázií? Na víťaznom 3. mieste sa umiestnila Súkromná SOŠ ekonomická Košická akadémia s tímom ECOSquad, ktorá riešila projekt Recyklovník.

2. miesto obsadilo Gymnázium v Kysuckom Novom Meste, kde tím Smart rosničky riešil projekt Počasie v čase. Zaujímavosťou projektu bolo, že v tomto prípade bol použitý jediný počítač micro:bit.

A prvé miesto patrí tímu Naturebits z Gymnázia sv. Jána Pavla II. v Poprade s projektom LeafPot. Ten odstraňuje zbytočné starosti z údržby rastlín a kvetov. Zariadenie dokáže automaticky monitorovať stav rastlín a riadiť ich zavlažovanie. V prípade potreby je možné sledovať rastliny aj na diaľku pomocou mobilnej aplikácie. Projekt má tiež vstavaný solárny panel, ktorý umožňuje zariadeniu pracovať nepretržite aj bez prístupu k elektrickej sieti.

„Veľa ľudí ma problém, že keď odídu na dovolenku, nemá sa im kto postarať o rastliny. Aj nám sa stalo, že nám rastlinky zomreli. Práve preto vznikol tento nápad – vytvoriť projekt LeafPot. Náš projekt zabezpečuje ideálne podmienky pre všetky druhy rastlín. Súčasťou projektu je kamera, ktorá rozpoznáva, aká rastlina je v kvetináči. Máme vytvorenú aj vlastnú databázu rastlín. Ľudia v nej nájdu informácie o konkrétnej rastline a dozvedia sa, čo rastliny potrebujú a ako sa o ne lepšie starať,“ vysvetlil svoj projekt študent Michal Mucha z Gymnázia sv. Jána Pavla II. v Poprade.

Obsah pokračuje pod reklamou

Tešíme sa, že tímy mladých, šikovných ľudí ukázali svoje programátorské schopnosti, ale aj kreativitu, inováciu a praktické využitie mikropočítača micro:bit. Títo nadaní programátori ukázali celému Slovensku, ako môžu technológie meniť svet k lepšiemu.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.