Reklama

Lexus výrazne vylepšil svoj najdostupnejší elektromobil - UX 300e! Aký je?

Roman Calík

Mali sme jedinečnú možnosť zažiť a jazdiť nový a výrazne lepší Lexus UX 300e, plne elektrický model výrobcu, ktorý si viete kúpiť aj na Slovensku.

Navýšiť dojazd o 40%, to sa bežne nevidí. Práve model UX 300e však prichádza s výrazne väčšou batériou, s ktorou by ste mali prejsť po novom 450 km (WLTP)!

Lexus UX je v súčasnosti najmenšie a najdostupnejšie kompaktné SUV výrobcu, ktoré je v Európe mimoriadne obľúbené. Len za minulý rok totiž výrobca na našom kontinente predal takmer 15 000 ks modelu, z toho 2 000 tvoril práve elektrický model UX 300e. Kompaktné luxusné SUV bolo pritom predstavené v roku 2019, a teraz prišiel čas vylepšiť ho.

Obsah pokračuje pod reklamou

Leteli sme do ďalekého Edinburgu, aby sme sa s novinkou na hrade Carlowrie Castle s vylepšeniami modelu zoznámili. A teda, toto je „facelift“, ako sa patrí, nielen optický, ale aj technologický, však posúďte s nami.

Najviac zmien sa udialo „pod kapotou“ modelu, a preto sa im budeme najviac venovať. Novinku sme mali totiž možnosť jazdiť priamo v centre Edinburgu, v uličkách, kde sa natáčal Harry Potter, ale aj v krásnom okolí. Treba povedať, že to bola pre nás zaujímavá skúsenosť. Vôbec prvýkrát sme jazdili na opačnej strane – vľavo. Niekoľkoročný zvyk umiestnenia volantu vľavo spôsobil aj skutočnosť, že pri prvom zasadnutí za volant ho hľadáte na opačnej strane.

Našťastie sme si na jazdu na opačnej strane rýchlo zvykli a počas testovacích takmer 200 km nedošlo k vážnejšej situácii spôsobenej jazdou na opačnej strane. Nemusíte sa však obávať, síce sme skúšali anglickú verziu modelu UX 300e, na Slovensku budete mať volant tam, kde ho aj budete hľadať 🙂

Prekvapením pre nás bola i kvalita Škótskych ciest, pravdupovediac, nemysleli sme si, že nájdeme miesto, kde je to horšie ako na Slovensku! Cesty sú plné záplat, nerovností, jednoducho rozbité. Tu sa však prejavila kvalita podvozku Lexusu. Už pri transferi z letiska na novom ES-ku sme sa cítili mimoriadne pohodlne, ale keď sme si sadli za volant UX-ka, bolo to „to isté“. To je skvelá správa, síce si kúpite najdostupnejší Lexus, no kvalitu tu cítite rovnako, ako v drahších a väčších modeloch.

A to sa netýka len podvozku, ale i odhlučnenia v kabíne – áno, jazdili sme elektromobil, no tu je ešte viac počuť prípadné praskanie plastov a podobné neduhy, ktoré automobily majú. V Lexuse UX 300e na nekvalitu zabudnite, čoho sa dotknete je kvalitne spracované, koža je extrémne jemná, jednoducho luxus budete cítiť aj v tomto kompaktnom mestskom crossoveri.

Napriek tomu, že ide o elektromobil prekvapia vás viaceré maličkosti. Napríklad volič smeru jazdy je v štýle klasickej automatickej prevodovky, ešte viac nás prekvapil ukazovateľ stavu nabitia batérie v štýle ukazovateľa naplnenia palivovej nádrže. Jednoducho nevidíte percentá, ale mechanický ukazovateľ stavu nabitia s ukážkou R, 1/2 a 1/1. Zaujímavé, samozrejme ide len o zvyk. Reálny dojazd vidíte na plne grafickom displeji palubného počítača, ktorý je pre elektrický model štandardom.

Ešte kým prejdeme k najväčším zmenám, povedzme si o vylepšenom displeji multimediálneho systému. Ten je po novom až 12,3-palcový. Je umiestnený v hornej časti palubnej dosky, je plne dotykový a ponúka najnovší hardvér aj softvér Lexus, vďaka čomu sú reakcie rýchle. Nechýba ani možnosť hlasového ovládania, ktorý spustíte slovami „Hej Lexus“, a čo vás určite poteší, hlasový asistent rozumie aj slovenskému jazyku.

Samozrejmosťou je Apple CarPlay či Android Auto, aj bezdrôtové nabíjanie smartfónu. Rovnako nechýba aplikácia Lexus Link App, vďaka ktorej možete sledovať nabíjanie vášho elektromobilu či ovládať vybrané funkcie vrátane vzdialeného klimatizovania.

Novinkou je aj použitie USB-C konektorov, ale dobrou správou je aj ponechanie jedného klasického USB-A konektora na prepojenie rôznych gadgetov. Rovnako sa môžete spoľahnúť na poslednú generáciu bezpečnostného systému Lexus Safety System +, ktorý je opäť už súčasťou štandardnej výbavy. Samozremosťou tak je adaptívny tempomat, sledovanie mŕtveho uhla či dokonca asistent pri odbočovaní na križovatke či systémy starajúce sa o bezpečnosť chodcov a cyklistov. Nás zaujala 360-stupňová kamera pre ľahšie parkovanie a samozrejme nechýba automatické brzdenie v prípade cúvania, ak auto zaregistruje prekážku. Kľučky e-latch však chýbajú.

Obsah pokračuje pod reklamou

A teraz tá najzásadnejšia novinka, ktorú uvítajú všetci potencionálni kupujúci. Lexus vo vylepšenej verzii UX 300e totiž použil výrazne väčšiu batériu, a to s kapacitou až 72,8 kWh! V porovnaní s predchádzajúcou verziou modelu ide o nárast až o 18,5 kWh (pôvodná batéria mala kapacitu 54,3 kWh), čo je podľa našich výpočtov o 34% viac. Takéto zásadné zväčšenie kapacity batérie pri facelifte elektrických modelov sa len tak nevidí, klobúk dole Lexus!

Čo to pre vás namená v praxi? Jednoducho zásadne väčší dojazd. Podľa metodiky WLTP by sa mal aj vďaka väčšej efektivite elektrického pohonu zvýšiť až o viac ako 40%, a to z 305-315 km na 450 km (WLTP). Dojazd závisí samozrejme od štýlu jazdy, dokonca aj od kolies, kedy väčšie 18-palcové kolesá uberú v porovnaní so 17-kami teoretických 10 km dojazdu.

V praxi rozdiel rozhodne cítiť. My sme prešli v prvej fáze trasy 96 km s priemernou spotrebou 23 kWh/100 km a dojazd nám zostával stále ešte 256 km. Áno, teoretických 450 km to nie je, ale v aute sme boli 3 dospelí pasažieri, jazdili sme prevažne v preplnenej mestskej premávke a celý čas bolo 15-stupňov celzia a ako inak v tejto časti krajiny – pršalo. Sme presvedčený, že sa dá jazdiť aj so spotrebou výraznejšie pod 20 kWh/100 km v ideálnejších podmienkach, Lexus komunikuje priemernú spotrebu 16,7 kWh/100 km.

Spotrebu si viete sledovať aj historicky na hlavnom dotykovom displeji, rovnako tak aj aktuálny stav pohonu. V prípade elektromotora k zmene neprišlo, máte tak k dispozícii 150 kW (204 koní) elektromotor, ktorý poháňa predné kolesá. Krútiaci moment je 300 Nm, takže Lexus UX 300e je poriadne svižným elektromobilom (zrýchlenie z 0 – 100 km ponúka 7,5 s), pričom jazdné režimy si viete meniť efektne otočným ovládačom vedľa prístrojového plne grafického displeja.

V prípade nabíjania môžete byť mierne sklamaní. Totiž štandardom je 7,0 kW palubná nabíjačka, s ktorou plné nabitie batérie potrvá cca. 10 hodín. Rovnako nepoteší ponechanie staršieho typu nabíjacieho konektora CHAdeMO s 50 kW nabíjaním. Takto budete na externých nabíjačkách na dlhších trasách tráviť výrazne viac času, v porovnaní s modelmi s CCS konektorom a 100 a viac kW nabíjaním. Je to škoda, pretože Lexus UX 300e je vynikajúci a extrémne komfortný elektromobil, z ktorého výrazné navýšenie batérie robí model, nad ktorým rozhodne stojí za to rozmýšľať. Jeho výhody tak využijete najmä v mestách a ich okolí.

Dobrou správou však je, že Lexus nerobí veci náhodne. Pomalším nabíjaním by ste mali výraznejšie šetriť batériu a tak okrem štandardnej záruky na 8 rokov alebo 160 000 km ponúka aj rozšírenú starostlivosť o akumulátor, kde by nemal nastať pokles kapacity akumulátora pod 70% v období 10 rokov alebo 1 000 000 km. Lexus dokonca na základe svojich skúseností predpokladá, že aj po takomto dlhom období by mohla byť reálna kapacita batérie na úrovni 90%.

Zdroj | Lexus

Po jazdách v Edinburgu a okolí musíme skonštatovať, že Lexus UX 300e je elektromobil, ktorý si zaslúži popis v štýle „luxusný elektromobil“, pretože vám to bude dokazovať kvalitou spracovania od prvého sadnutia za volant. Cena vylepšeného modelu pre náš trh síce ešte nie je známa (doraziť by mal v priebehu leta 2023), ale mala by sa pohybovať na úrovni predfaceliftového modelu, a teda okolo 54 000 eur. Dá sa povedať, že za luxus sa platí, sami sme zvedaví, koľko elektrických modelov UX 300e na našich cestách v tejto novej verzii uvidíme. Ako sa novinka páči vám?

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.