Elektrina vyrobená vetrom, slnkom, ale aj v hydroelektrárni, čiže všeobecne pochádzajúca z bezuhlíkových obnoviteľných zdrojov, môže poháňať elektrolýzu vody a produkovať zelený vodík (a kyslík). Takýto vodík má omnoho menšiu uhlíkovú stopu, ako vodík vyrábaný parnou reformáciou metánu z fosílnych palív, čo je „najšpinavšia“, ale žiaľ aj najčastejšia výrobná metóda.
Výroba zeleného vodíka však okrem prísunu elektrickej energie potrebuje aj spoľahlivý zdroj vody a takéto riešenie „dva v jednom“ prináša francúzska spoločnosť na výrobu zeleného vodíka Lhyfe. Oznámila totiž, že jej pilotný projekt s veterným zeleným vodíkom na mori s názvom Sealhyfe začal úspešne fungovať. Platforma s rozlohou 200 metrov štvorcových vyrobila prvé kilogramy zeleného vodíka.
Od septembra 2022 do mája 2023 kotvil Sealhyfe na Quai des Frégates v prístave Saint-Nazaire, kde prebiehali rady testov.
Sealhyfe, ktorý má 1 megawattový elektrolyzér, odtiahli v máji 20 kilometrov od pobrežia pri Le Croisic neďaleko Nantes. Potom bol pripojený káblom k testovaciemu uzlu SEM-REV francúzskej inžinierskej školy Central Nantes na mori, ktorý prevádzkuje nadácia OPEN-C. Uzol SEM-REV bol už skôr spojený s plávajúcou veternou turbínou Floatgen o výkone 2 MW.
Sealhyfe teraz vstúpil do druhej skúšobnej fázy, ktorá pozostáva z výroby vodíka na mori v tých najťažších podmienkach v Atlantiku. Po pripojení začal Sealhyfe produkovať prvé kilogramy zeleného vodíka na mori. Keď bude tento pilotný projekt plne funkčný, bude schopný vyrábať zhruba 400 kilogramov vodíka denne.
Na obrázku vpravo: Pilot výroby vodíka na mori Sealhyfe na platforme WAVEGEM. Vľavo: plávajúca turbína FLOATGEN (BW Ideol) na testovacom mieste SEM-REV pri atlantickom pobreží pri Le Croisic vo Francúzsku.
Sealhyfe má plávajúcu platformu s názvom WAVEGEM, ktorá bola prepracovaná tak, aby stabilizovala výrobnú jednotku na mori. Vo svojej druhej skúšobnej fáze bude teraz testovaný v ťažších reálnych podmienkach v Atlantickom oceáne.
Spoločnosť Lhyfe tiež vyvinula softvér a algoritmy potrebné na vzdialenú správu lokality. Bude fungovať úplne autonómne, viac ako 20 kilometrov od pobrežia a v spojení s podmorským uzlom testovacieho miesta SEM-REV.
Ako pokračovanie tejto etapy pilotného projektu Lhyfe práve oznámila, že projekt HOPE, ktorý koordinuje ako súčasť konzorcia deviatich partnerov, vybrala Európska komisia v rámci Európskeho partnerstva pre čistý vodík. Projekt HOPE tak získal grant vo výške 20 miliónov EUR, čo otvára cestu na komercializáciu výroby zeleného vodíka.
Systém s výkonom 10 MW bude schopný produkovať až štyri tony zeleného vodíka denne na mori. Vodík sa bude dopravovať na breh plynovodom a následne bude stlačený a doručený zákazníkom.
Všetky tri posledne menované operácie (preprava plynovodom, kompresia, doprava k odberateľovi) sú neúplnou súčasťou reťazca, ktorý podstatne zhoršuje „zelený odtieň“ vodíka vyrábaného elektrolýzou vody. Ak na začiatku bola „čistá“ elektrická energia z obnoviteľných zdrojov, na konci dňa, aby sme použili módnu frázu, sme získali palivo, ktoré nie je z hľadiska uhlíkovej stopy úplne „bez viny“. Ale to je iný príbeh.